Da li bi predstojeće ažuriranje za Google Chrome moglo da onemogući blokatore oglasa?

Blokatori oglasa će pretrpeti promene zahvaljujući predstojećem ažuriranju za Google Chrome i Microsoft Edge.
Vaša omiljena proširenja za pregledač mogu uskoro da prestanu da rade zahvaljujući velikoj promeni koju Google pravi u Chrome-u. Takva situacija može ozbiljno da ograniči mogućnosti proširenja „blokatora sadržaja“ – uključujući blokatore oglasa i bezbednosna proširenja – koja sprečavaju učitavanje oglasa, alatki za praćenje i zlonamernih softvera u vašem pregledaču.
To neće uticati samo na Google Chrome, već i na pretraživače, kao što je Microsoft Edge, koji rade na Chromium-u, koji je osnovni kôd Google Chrome-a. Šta to znači?
Kako funkcionišu blokatori oglasa?
Blokatori oglasa i drugi blokatori sadržaja funkcionišu tako što održavaju listu zahteva za blokiranje pre nego što se učitaju blokirani sadržaji. Ako posetite regularnu veb-stranicu koja je zaražena zlonamernim softverom, blokator sadržaja može da dozvoli da se regularna veb-stranica učita dok blokira vezu sa zaraženim delom pre nego što bude u prilici da naškodi vašem uređaju.
Pored toga, većina blokatora oglasa ima funkciju koja se zove dodatno filtriranje. Pošto se blokira zahtev koji je upućen sa servera oglasa, na veb-stranicama se uočava prazan prostor na mestu gde bi se obično nalazili oglasi. Da bi se poboljšala čitljivost sadržaja stranice, dodatno filtriranje uklanja te prazne prostore i sužava veb-stranicu neposredno pre nego što se završi njeno učitavanje.
Sva proširenja pregledača uključuju plansku datoteku pod nazivom Manifest koja saopštava ključne informacije pregledaču, kao što su potrebne dozvole. Sam manifest je API, odnosno programski interfejs aplikacije. Ukratko, on predstavlja interfejs između proširenja i pretraživača, tako da oni shvataju kako treba da rade zajedno.
U potpunosti se odustalo od podrške za verziju 1, 2014. godine, a izgleda da će se i verzija 2 završiti na isti način. Verzija 3 je ona koja može da pokvari blokatore sadržaja, a do tih promena će doći pre nego što se nadate.
Šta će promeniti Manifest V3?
Od januara 2022. godine, dodata su nova proširenja u Chrome veb prodavnicu koja su neophodna da bi se koristio Manifest V3. U junu 2023. godine, proširenja koja koriste Manifest V2 biće dostupna samo ako imate vezu do njih, pre nego što budu potpuno uklonjena u januaru 2024. godine.
Verzija 3 donosi mnoge promene, a one koje su po našem mišljenju najvažnije odnose se na ograničenja koja će biti nametnuta blokatorima sadržaja.
Liste zahteva za blokiranje i dodatno filtriranje o kojima smo ranije govorili nazivaju se i pravilima. Ako vaš blokator oglasa ima listu zlonamernih veb-stranica koja sadrži 50.000 unosa, postaviće pravila za blokiranje svake veb-stranice i proveriće svaki zahtev da vidi da li postoji podudaranje.
Mnogi blokatori oglasa i bezbednosna proširenja imaju stotine hiljada pravila, neki vam omogućavaju da koristite milione. Prema objavi na blogu kompanije AdGuard, koja razvija jedan od najpopularnijih blokatora oglasa sa proširenjem koje je kompatibilno sa Manifestom V3, nametnuta ograničenja će biti 30.000 pravila po proširenju i 330.000 pravila po korisniku.
U objavi se dalje navodi kako će svi filteri osim AdGuard-ovog osnovnog filtera biti onemogućeni i biće vam prikazana poruka ako dostignete to ograničenje pravila. Čak i osnovni filter može da dostigne više od 30.000 pravila, a višestruki blokatori sadržaja mogu vas dovesti preko ograničenja od 330.000 pravila po korisniku. Pojavljivaće se i treperenje oglasa jer se dodatno filtriranje ne odvija dovoljno brzo.
Problem nije u tome što blokatori oglasa i sadržaja ne mogu da rade uz Manifest V3, već u tome što ne znamo koliko će dobro raditi i koliko će moći da blokiraju.
Neće svi pretrpeti te promene
Kao što smo rekli na početku, ova promena neće uticati samo na Google Chrome, već i na druge Chromium pretraživače kao što je Microsoft Edge. Mozilla Firefox će podržavati proširenja Manifesta V3, ali neće imati ovaj problem, jer pravila neće imati ograničenja.
Ako ne koristite blokator sadržaja, verovatno nećete primetiti razliku u odnosu na postojeća proširenja. Ako ga koristite, možda će broj filtera koje možete da koristite biti ograničen, a samim tim i broj oglasa koje možete da blokirate.
Kompanija Google tvrdi da će Manifest V3 poboljšati bezbednost i performanse u celini, ali neki sumnjaju u obuhvatnost tih tvrdnji. Drugi blokatori oglasa će verovatno uraditi isto što i AdGuard pri izdavanju proširenja za Manifest V3, a blokatori oglasa neće nestati preko noći.