Da li će se Tviter i Fejsbuk obrušiti na Trampa?

Tokom prethodne četiri godine predsednik Donald Tramp uživao je poseban status svetskog lidera na Tviteru i Fejsbuku, čak i dok je koristio svoj položaj na vrhu piramide društvenih mreža kako bi širio dezinformacije i vređao sve koji su ga kritikovali. I dok su nalozi običnih korisnika zbog takvih prekršaja uglavnom bili suspendovani ili, čak, uklonjeni sa platformi, Trampove obmanjujuće objave i lični napadi do sada su bili obeleženi upozorenjima za druge korisnike. Postavlja se pitanje da li bi platforme mogle da pooštre primenu pravila koja su se odnosila na Trampove naloge, kada njegov naslednki Džon Bajden bude inaugurisan 20. januara sledeće godine. Evo nekoliko pitanja i odgovora o tome šta su kompanije preduzele – a šta nisu – zašto je reakcija Tvitera bila odlučnija od reakcije Fejsbuka i šta će društvene mreže, u nedeljama i mesecima koji dolaze, uraditi sa nalogom jednog od svojih najpoznatijih korisnika kad više ne bude boravio u Beloj kući.

ZAŠTO JE OZNAČENO TOLIKO MNOGO TRAMPOVIH TVITOVA?

Otkako je izgubio kandidaturu za reizbor, Tramp širi neistine o navodnoj izbornoj prevari i na sve moguće načine pokušava da ospori legitimitet Bajdenove pobede. Tviter i Fejsbuk su u većini slučajeva odreagovale tako što su njegovim izjavama dodavale oznake upozorenja i sasvim nežno upućivale korisnike na merodavne izvore informacija. Ipak, nisu bili označeni samo Trampovi tvitovi. Društvena mreža je od kraja oktobra označila stotine hiljada objava prema pravilima svog poslovanja u oblasti „građanskog integriteta“. U toj grupi su se našle sporne ili potencijalno obmanjujuće objave o izborima, procesu glasanja i rezultatima, a sve da bi se sprečilo obeshrabrivanje birača da izađu na izbore i preuranjeno proglašenje pobede, drugim rečima, da bi se zaštitio demokratski proces u izbornoj godini opterećenoj posebnim okolnostima izazvanih pandemijom, koja je dovela do toga da milioni ljudi prvi put glasaju poštom. Od dana izbora, na Tviteru je, prema pomenutim pravilima, označeno više od sto Trampovih tvitova i retvitova. Na primer, ispod jedne objave od 15. novembra, u kojoj je napisao „DOBIO SAM IZBORE!“, nalazi se oznaka koja glasi „Mnogobrojni izvori drugačije su se izjasnili o izborima“. Drugi lažni i obmanjujući tvitovi o izbornim prevarama označeni su sa „Ova tvrdnja o izbornoj prevari je osporena“. Kada korisnici kliknu na oznaku, preusmeravaju se do legitimnih izvora informacija o rezultatima izbora i rasprostranjenosti izbornih prevara, kojih skoro da nije ni bilo. Fejsbuk je, takođe, obeležila mnoge Trampove objave o rezultatima izbora. Na tim oznakama piše: „Džo Bajden je preliminarni pobednik na predsedničkim izborima u Sjedinjenim Američkim Državama 2020.“

KAKO SE RAZLIKUJU POSTUPCI TVITERA I FEJSBUKA?

Obe kompanije su agresivnije označavale Trampove izjave o izbornim prevarama i lažnim tvrdnjama o pobedi, nego što su to činile u vezi sa drugim dezinformacija dok je bio predsednik. Ipak, mreža Tviter je bila aktivnija u ograničavanju njihovog širenja, tako što je pokrivala dezinformacije oznakama koje su sadržavale upozorenja i onemogućavala njihovo deljenje na sve moguće načine pre nego što su ljudi uspeli da ih prošire.

Mnoge oznake koje je Fejsbuk postavljala tokom izbora na izjave i slike o glasanju koje su objavili svi njeni korisnici u Americi, mogle su da se sklone samo klikom na „X“. Obe kompanije su promenile postupak označavanja Trampovih objava o dobijenim izborima pošto su brojne novinske organizacije, uključujući Asošiated pres, objavile Bajdenovu pobedu. Na Tviteru sada piše „Mnogobrojni izvori su objavili drugačije rezultate ovih izbora“, dok Fejsbuk objavljuje da je Bajden pobednik. I dalje je moguće deliti ili retvitovati označene objave na obema platformama, iako prozori koji iskaču pokušavaju da navedu korisnike da se zaustave i razmisle pre nego što to učine.

DA LI POSTAVLJANJE OZNAKA DAJE REZULTATE?

Prema nekim podacima – dobijenih ispitivanjem javnog mnjenja – društveni mediji su se mnogo bolje pokazali tokom izbora 2020. godine nego 2016. kada je reč o zaštiti integriteta američkih izbora. Ipak, kritičari kažu je postavljanje oznaka tek obezbeđivanje pokrića za društvene mreže, koje žele da steknemo utisak da su nešto preduzele da nas zaštite od dezinformacija. Ako platforme nastave da omogućavaju Trampu i drugima da šire dezinformacije bez ikakvih posledica osim postavljanja generičkih oznaka, čak ni obeležavanje svake objave neće imati značajan uticaj. U stvari, ako se označi svaka objava, oznake će izgubiti i ono malo uticaja koji su imale.

Naravno, obe kompanije su uradile više od postavljanja oznaka preko objava. Podsticale su građane da izađu na glasanje, upućivali ih na legitimne izvore informacija i stalno bile na oprezu zbog mogućeg domaćeg i stranog mešanja. Ipak, davanje upozorenja je najočigledniji napor: lako ih je videti, lako ukazati na njih i, lako ih je zanemariti.

ŠTA ĆE SE DOGODITI KAD BAJDEN BUDE INAUGURISAN?

Tramp će ponovo biti običan građanin i bar će na papiru morati da poštuje zvanična pravila platforme, kao i svaki drugi korisnik. Nalozi „svetskih lidera“ na Tviteru izuzeti su od nekih pravila, kao što su ona kojim se zabranjuje veličanje nasilja ili podsticanje uznemiravanja. To znači da, čak i ako krše pravila kompanije, njihovi tvitovi mogu da ostanu iza oznake upozorenja (ipak, postoje objave čiji je sadržaj zabranjen čak i svetskim liderima, kao što je promocija terorizma ili direktne pretnje nekome nasiljem.)

Tramp će izgubiti status svetskog lidera 20. januara, pošto Bajden bude inaugurisan. Na Fejsbuku će Trampove objave biti podložne proveri istinitosti sadržaja, što obavljaju nezavisne agencije za proveru činjenica, što će biti velika promena. I Tviter i Fejsbuk planiraju da prebace zvanične vladine naloge na Bajdena i njegov tim na Dan inauguracije. To uključuje @POTUS i @WhiteHouse na Tviteru i druge naloge na Fejsbuku i Instagramu.

MOGU LI PLATFORME DA UKLONE TRAMPOVE NALOGE?

Biće lakše kada ponovo postane običan građanin, ali i dalje je malo verovatno da će se to desiti. Pre svega, sve provere činjenica i sve oznake koje osporavaju njegove tvrdnje neće imati veliki uticaj kada je reč o njegovom statusu na Fejsbuku ili Tviteru. Da bi se suočio sa posledicama, kao što je suspenzija ili trajno uklanjanje naloga, morao bi da prekrši pravila kompanija. To bi moglo da obuhvati ciljano uznemiravanje ili rasističke pretnje. Objavljivanje dezinformacija, osim ako nije krajnje specifično za kovid-19 ili postupak glasanja, ne računa se.

6097-da-li-ce-se-tviter-i-fejsbuk-obrusiti-na-trampa