Да ли је компанија „Епл“ последњи амерички технолошки гигант који ће остати у Кини?

Да ли се сећате времена кад су сви амерички технолошки гиганти били у Кини – чак и „Фејсбук“. Данас, компанијино свеопште присуство у тој држави је сувише упадљиво. Прошле недеље је компанија „Мајкрософт“, која и даље послује у Кини, најавила да ће угасити своју друштвену мрежу Linkedin. При том је рекла да је испуњавање обавезе повиновања кинеској држави постала све већи изазов, због чега је одлучила да се повуче из пословања. И компанија „Епл“ има своје проблеме са цензуром у Кини.

Телевизијска мрежа Би-Би-Си је прошле недеље обавестила јавност да су две популарне верске апликације уклоњене из компанијине продавнице апликација. Касније се испоставило да је уклоњена и апликација Audible компаније „Амазон“, као и апликација Yahoo Finance. Група Apple Censorship, која прати шта се дешава у продавници апликација (App Store), каже да је забележен пораст броја апликација које су уклоњене овог месеца.

Дакле, шта се дешава?

Обрушавање на технолошке гиганте

Већ нам је добро познато је да је тешко проценити шта се дешава иза затворених врата у Пекингу. Ипак, све нам је јасније да су се компаније „Епл“ и „Мајкрософт“ нашле усред битке између власти и кинеске технолошке индустрије. Кина има своје велике технолошке титане – као што су „Тенцент“, „Алибаба“ и „Хуавеј“ – који су, такође, огромне глобалне компаније. У ствари, кинеској влади смета велика моћ коју те компаније имају.  Тако је компанија „Алибаба“ у априлу платила рекордну казну од 2,8 милијарди долара пошто је истрага утврдила да је злоупотребила своју доминантну позицију на тржишту. Онда, у августу, кинеска влада је представила петогодишњи план који предвиђа строжу регулацију зарада технолошких компанија и, коначно, забрањује се употреба биткоина.

Ни америчке компаније нису поштеђене „обрушавања на технолошке гиганте“. Компаније „Епл“ и „Мајкрософт“ су веома свесне да се њихова позиција променила и да је много несигурнија последњих година и знају да морају да буду много пажљивије у свом пословању. Кап која је прелила „Мајкрософтову“ чашу је закон који би требало да ступи на снагу 1. новембра – Закон о заштити личних података (Personal Information Protection Law – PIPL) – који би од компаније захтевао да се придржава додатних прописа, на шта је компанија алудирала у саопштењу у којем објашњава своју одлуку да повуче Lunkedin: „Суочени смо са знатно захтевнијим оперативним окружењем и већим захтевима за усклађивањем у Кини.“ Стручњаци сматрају да је компанија увидела да јој се труд не исплати, нарочито пошто је најављено увођење новог закона.

Ђавоља посла

„Епл“, међутим, има другачији скуп приоритета у Кини од „Мајкрософта“. Осим тога, много више је ушла у само друштво од било које друге америчке компаније, а требало би приметити да је у последњем кварталу компанија остварила скоро 15 милијарди долара прихода у Кини и Тајвану, што је изузетно лепа цифра. Не треба заборавити да „Еплов“ глобални ланац снабдевања такође зависи од кинеске производње. Да би компанија остала у Кини, зна да мора да игра по правилима државе – чак иако то значи цензурисање. Можда се питате зашто компанија једноставно не би наставила да продаје хардвер у Кини и заборавила на продавницу апликација? Проблем је у томе што „Епл“ сматра да су App Store и ePhone неодвојиви и не жели да се апликације за ePhone преузимају са неке друге локације, што има смисла јер би компанија тако изгубила много новца. Дакле, ако „Епл“ намерава да продаје своје производе у Кини, продавница мора да буде функционална у тој држави.
Међутим, компанија већ годинама уклања апликације и у суштини цензурише продавницу на овај или онај начин. Та наметнута цензура је постајала све строжа током „Епловог“ боравка у Кини. Стручњаци кажу да је компанија овде склопила посао са ђаволом јер кад је први пут пристала на уклањање апликација, онда томе нема краја.

Тајне стратегије

Друге компаније су много пре „Мајкрософта“ увиделе да пропаст следи. Компанија „Гугл“ је уклонила свој претраживач из Кине 2010. године, након, како је речено, кинеског хакерског напада. Компанија је рекла да више не може да цензурише претраживања. Стручњаци верују да је компанија „Епл“ постала главна мета после повлачења „Мајкрософта“, али сматрају да ће наставити да се бори у Кини. Многи не виде због чега би компанија напустила Кину, с обзиром на то да је један од тржишних лидера у земљи. Међутим, ником није познато какви се преговори иза затворених врата воде између „Епла“ и кинеских власти.

Можда „Епл“ одустаје, а можда су многе апликације и даље активне и живе у продавници апликација у Кини јер се компанија заузела за њих. То не знамо. „Епл“ ретко коментарише те приче и често указује новинарима на своју политику поштовања људских права, у којој се каже да ће следити законе земаља у којима послује – чак и ако се не слаже са њима. Управо то ради у Кини. Када надлежни заиста желе да се апликација уклони, она се уклања. Компанијино присуство у Кини сада изгледа скоро као остатак из прошлости. Техничких гиганата скоро да нема у Кини. Сад је само питање када ће много регулатива, много усклађивања са законима и много цензурисања постати неподношљиво много.