Da li se sećate vremena kad su svi američki tehnološki giganti bili u Kini – čak i „Fejsbuk“. Danas, kompanijino sveopšte prisustvo u toj državi je suviše upadljivo. Prošle nedelje je kompanija „Majkrosoft“, koja i dalje posluje u Kini, najavila da će ugasiti svoju društvenu mrežu Linkedin. Pri tom je rekla da je ispunjavanje obaveze povinovanja kineskoj državi postala sve veći izazov, zbog čega je odlučila da se povuče iz poslovanja. I kompanija „Epl“ ima svoje probleme sa cenzurom u Kini.
Televizijska mreža Bi-Bi-Si je prošle nedelje obavestila javnost da su dve popularne verske aplikacije uklonjene iz kompanijine prodavnice aplikacija. Kasnije se ispostavilo da je uklonjena i aplikacija Audible kompanije „Amazon“, kao i aplikacija Yahoo Finance. Grupa Apple Censorship, koja prati šta se dešava u prodavnici aplikacija (App Store), kaže da je zabeležen porast broja aplikacija koje su uklonjene ovog meseca.
Dakle, šta se dešava?
Obrušavanje na tehnološke gigante
Već nam je dobro poznato je da je teško proceniti šta se dešava iza zatvorenih vrata u Pekingu. Ipak, sve nam je jasnije da su se kompanije „Epl“ i „Majkrosoft“ našle usred bitke između vlasti i kineske tehnološke industrije. Kina ima svoje velike tehnološke titane – kao što su „Tencent“, „Alibaba“ i „Huavej“ – koji su, takođe, ogromne globalne kompanije. U stvari, kineskoj vladi smeta velika moć koju te kompanije imaju. Tako je kompanija „Alibaba“ u aprilu platila rekordnu kaznu od 2,8 milijardi dolara pošto je istraga utvrdila da je zloupotrebila svoju dominantnu poziciju na tržištu. Onda, u avgustu, kineska vlada je predstavila petogodišnji plan koji predviđa strožu regulaciju zarada tehnoloških kompanija i, konačno, zabranjuje se upotreba bitkoina.
Ni američke kompanije nisu pošteđene „obrušavanja na tehnološke gigante“. Kompanije „Epl“ i „Majkrosoft“ su veoma svesne da se njihova pozicija promenila i da je mnogo nesigurnija poslednjih godina i znaju da moraju da budu mnogo pažljivije u svom poslovanju. Kap koja je prelila „Majkrosoftovu“ čašu je zakon koji bi trebalo da stupi na snagu 1. novembra – Zakon o zaštiti ličnih podataka (Personal Information Protection Law – PIPL) – koji bi od kompanije zahtevao da se pridržava dodatnih propisa, na šta je kompanija aludirala u saopštenju u kojem objašnjava svoju odluku da povuče Lunkedin: „Suočeni smo sa znatno zahtevnijim operativnim okruženjem i većim zahtevima za usklađivanjem u Kini.“ Stručnjaci smatraju da je kompanija uvidela da joj se trud ne isplati, naročito pošto je najavljeno uvođenje novog zakona.
Đavolja posla
„Epl“, međutim, ima drugačiji skup prioriteta u Kini od „Majkrosofta“. Osim toga, mnogo više je ušla u samo društvo od bilo koje druge američke kompanije, a trebalo bi primetiti da je u poslednjem kvartalu kompanija ostvarila skoro 15 milijardi dolara prihoda u Kini i Tajvanu, što je izuzetno lepa cifra. Ne treba zaboraviti da „Eplov“ globalni lanac snabdevanja takođe zavisi od kineske proizvodnje. Da bi kompanija ostala u Kini, zna da mora da igra po pravilima države – čak iako to znači cenzurisanje. Možda se pitate zašto kompanija jednostavno ne bi nastavila da prodaje hardver u Kini i zaboravila na prodavnicu aplikacija? Problem je u tome što „Epl“ smatra da su App Store i ePhone neodvojivi i ne želi da se aplikacije za ePhone preuzimaju sa neke druge lokacije, što ima smisla jer bi kompanija tako izgubila mnogo novca. Dakle, ako „Epl“ namerava da prodaje svoje proizvode u Kini, prodavnica mora da bude funkcionalna u toj državi.
Međutim, kompanija već godinama uklanja aplikacije i u suštini cenzuriše prodavnicu na ovaj ili onaj način. Ta nametnuta cenzura je postajala sve stroža tokom „Eplovog“ boravka u Kini. Stručnjaci kažu da je kompanija ovde sklopila posao sa đavolom jer kad je prvi put pristala na uklanjanje aplikacija, onda tome nema kraja.
Tajne strategije
Druge kompanije su mnogo pre „Majkrosofta“ uvidele da propast sledi. Kompanija „Gugl“ je uklonila svoj pretraživač iz Kine 2010. godine, nakon, kako je rečeno, kineskog hakerskog napada. Kompanija je rekla da više ne može da cenzuriše pretraživanja. Stručnjaci veruju da je kompanija „Epl“ postala glavna meta posle povlačenja „Majkrosofta“, ali smatraju da će nastaviti da se bori u Kini. Mnogi ne vide zbog čega bi kompanija napustila Kinu, s obzirom na to da je jedan od tržišnih lidera u zemlji. Međutim, nikom nije poznato kakvi se pregovori iza zatvorenih vrata vode između „Epla“ i kineskih vlasti.
Možda „Epl“ odustaje, a možda su mnoge aplikacije i dalje aktivne i žive u prodavnici aplikacija u Kini jer se kompanija zauzela za njih. To ne znamo. „Epl“ retko komentariše te priče i često ukazuje novinarima na svoju politiku poštovanja ljudskih prava, u kojoj se kaže da će slediti zakone zemalja u kojima posluje – čak i ako se ne slaže sa njima. Upravo to radi u Kini. Kada nadležni zaista žele da se aplikacija ukloni, ona se uklanja. Kompanijino prisustvo u Kini sada izgleda skoro kao ostatak iz prošlosti. Tehničkih giganata skoro da nema u Kini. Sad je samo pitanje kada će mnogo regulativa, mnogo usklađivanja sa zakonima i mnogo cenzurisanja postati nepodnošljivo mnogo.