Da li ste videli reklamu za metaverzum?

„Fejsbuk“ u potpuno besmislenom reklamnom oglasu otkriva svoju verziju Metaverzuma i direktno pokazuje sve one loš strane kompanije. Uz to, ako „Fejsbuk“ želi da proda ljudima svoju viziju budućnosti, onda prvo treba da im detaljno objasni šta je Metaverzum. Ako kompanija ima viziju da će ljudi svakog dana provoditi sate noseći uređaje za virtuelnu realnost na glavi i tako živeti i raditi u virtuelnoj stvarnosti, onda kompanija treba da obezbedi takve uređaje i proda ih korisnicima. Najbolji takav uređaj, bar prema mišljenju potrošača, je Oculus Quest 2, naravno, proizvod same kompanije „Fejsbuk“.

U suštini, možemo da kažemo da je uređaj napravila kompanija „Meta“, što je i dalje „Fejsbuk“ – uprkos naporima kompanije da vas natera da mislite drugačije. To je, u stvari, važna činjenica, ali vratićemo se na nju uskoro.
Ako želite da ljudi kupuju takve uređaje za virtuelnu stvarnost – a „Fejsbuk“ to definitivno želi – onda se, jednostavno napravi reklamni oglas, kao što to kompanije i rade. To je uradila i kompanija „Fejsbuk“. Napravila je reklamu u kojoj se ističu sve prednosti uređaja Oculus Quest 2.

U toj reklami dva muškarca igraju video-igrice u virtuelnoj stvarnosti koristeći svoje uređaje Oculus Quest. Dva muškaraca su očigledno komšije, ali toga nisu svesni dok su u virtuelnoj stvarnosti. U stvari, ne vole se čak ni u stvarnom životu, što pokazuje završna scena u kojoj viču jedan na drugog jer neprestano stvaraju suviše veliku buku. U igri su, međutim, i saigrači i prijatelji. Čak se žale na svog lošeg komšiju, opet ne shvatajući da se žale jedan na drugog. Naravno, reklama bi trebalo da bude duhovita, ali nije, što, nažalost, nije najveći problem. Pravi problem je u tome što „Fejsbuk“ – sada sebe naziva „Meta“, ali i dalje je ista kompanija, sa svim istim problemima – misli da će reklama neizbežno da vas podstakne da stavite VR uređaj i uronite u Metaverzum . Ako je to slučaj, onda je reklama sjajan prikaz svega onog što ne valja u kompaniji.

Vidite, u poslednje vreme se mnogo priča o Metaverzumu. Najveći deo priče pojavljuje se nakon što je osnivač i izvršni direktor „Fejsbuka“ Mark Zakerberg, pre nekoliko nedelja, objasnio kompanijinu viziju u video-snimku koji prikazuje njegovu interakciju u svetu virtuelne stvarnosti punom avatara i kompjuterski generisanih scena. Međutim, dva muškarca koji su „prijatelji“ u spomenutoj reklami, ne shvataju da, u stvari, jedan drugog ne mogu da podnesu u stvarnom životu. Žive jedan pored drugog, nikada ne komuniciraju u stvarnom životu, čak ni usput u liftu i jedina njihova komunikacija je vikanje kroz zid.

Osim toga, u reklami se ističe sve ono što ne valja u procesu povezivanja ljudi na mreži, a tome je doprinela u velikoj meri i sama društvena mreža kompanije. Ista ta društvena mreža je tokom poslednje decenije, naporno radila da nas natera da pomislimo da je listanje slika u objavama i listanje samih objava ljudi sa kojima smo vrlo slabo povezani zamena za stvarno druženje sa stvarnim ljudima. Nisu svi odnosi i veze između ljudi jednaki. Ako pratite nekoga na Tviteru ili šaljete zahtev za prijateljstvo na Fejsbuku, to ne znači da ste uspostavili prisan odnos niti da ste se s nekim uopšte povezali. To čak ne znači da poznajete osobu u stvarnom životu. Problem je u tome što mislimo da „poznajemo“ ljude jer se krećemo kroz beskonačan niz pažljivo odabranih fotografija i trenutaka koje naši „prijatelji“ dele.

Problem je i u tome što se u uspostavljanju tih veza na mreži niko posebno ne trudi, što olakšava „povezivanje“ sa ljudima koje zapravo ne poznajete. Prave veze – one koje dodaju stvarnu vrednost našim životima – zahtevaju bliskost, razgovore i fizičku interakciju. Ako će Metaverzum biti pojačana verzija odnosa koje ljudi godinama grade na mreži, nisam siguran da će nam biti dobro. Svi smo svesni da reklama treba da proda proizvod. Ona ne tvrdi da će baš tako izgledati svet u budućnosti kojeg gradi kompanija „Fejsbuk“, ovaj, „Meta“. S druge strane, reklama bi takođe trebalo da bude humoristična i zabavna da bi promenila utisak o kompaniji kao i da bi se, ako je moguće, stavile u stranu sve kontroverze koje je prate. Međutim, ako reklama predstavlja stav kompanije i njenu viziju Metaverzuma, onda postoji veliki problem.

Verovatno je neko mislio da ta reklama ima odličnu poruku. Neko je smislio reklamu, odobrio je, odredio budžet, napisao scenario, angažovao glumce, snimio scene, zajedno montirao snimke i platio ogroman novac televizijskim kućama za njeno prikazivanje. Sve to je zahtevalo veliki trud. Pomislili biste da se neko zapitao da li kompanija želi da bude povezana sa takvim načinom predstavljanja. Sasvim sam siguran da je to tačna predstava onog što „Fejsbuk“ gradi, jer je u potpunosti u skladu sa svim što je kompanija do sada izgradila. Uzgred, nije da sam nužno pesimista u vezi sa Metaverzumom, samo sam pesimista u pogledu ideje da ga „Fejsbuk“ stvori. Ako nam ova reklama pokazuje kako je kompanija zamislila da napravi Metaverzum, onda bi trebalo svi da se zabrinemo.

Reklama je na https://www.youtube.com/watch?v=CfTC-dPwdLM&t=12s

6545-da-li-ste-videli-reklamu-za-metaverzum