Distopijska tehnologija u službi otvaranja škola

Ove jeseni veštačka inteligencija bi mogla da nadzire društvenu distancu među učenicima i proverava da li nose maske. Hiljade škola širom Amerike neće početi da rade ove jeseni, ali u Las Vegasu jedna privatna škola planira da iskoristi sistem termalnog skeniranja koga pokreće veštačka inteligencija da bi učenici mogli bezbedno da se vrate u klupe. Sistem će prvo tražiti znake povišene temperature kod učenika – što je jedna od naznaka da možda boluju od Covid a-19 – kad ulaze u školsku zgradu. Ako ih sistem označi, odvojiće ih od ostalih učenika i zamoliti da sačekaju 10 minuta, posle čega će im ponovo izmeriti temperaturu. Ako rezultati budu u normalnom okviru, biće im dozvoljeno da uđu u učionicu. Ako ne, biće poslati kući.
Sve je vrlo čudno. Deca će nositi maske pri dolasku u školu, sretaće svoje drugove koji će, takođe, nositi maske. Srešće svoje nastavnike prvi put u vrlo čudnim okolnostima, a ono što škola želi je da deci bude prijatno u školi i da što pre normalizuje njihov dolazak.

Kompanija Remark Holdings, koja se bavi veštačkom inteligencijom, prodaće školi pomenuti sistem. Kompanija, koja se, takođe, bavi i sistemima za prepoznavanje lica, prodala je sistem za termalno skeniranje – koji može da prati i izostajanje iz škole – 100 škola u Kini tokom jedne godine. Sada pokušava da promeni namenu svojoj tehnologiji i pomogne da se polu-javna mesta otvore tokom pandemije. Remark Holdings nije jednina kompanija koja se time bavi. Veliki broj firmi, od kojih mnoge prodaju proizvode za nadzor, sada prilagođavaju svoju tehnologiju zahtevima pandemije. Skup proizvoda obuhvata sve od računarskih programa koji mogu da uoče da li učenik nosi masku do veštačke inteligencije koja može da izmeri da li se nalaze na propisanoj društvenoj distanci. Ponekad se ta svojstva prodaju zajedno u paketu.
Konačno, kompanije i korisnici njihovih proizvoda se nadaju da će uspeti da povratak u školu učine bezbednijim. Iako su mnoge škole odlučile da odlože držanje uobičajenih časova, neki stručnjaci smatraju da ne treba imati mnogo poverenja u te alate kad se đaci vrate u škole. Kažu da bi pre razgovora o pitanjima narušavanja privatnosti trebalo otići korak unazad i zapitati se da li te tehnologije uopšte rade. Što se tiče termalnog skeniranja, što je i najbolji primer, možemo reći da ne mora svako ko je oboleo od Covid a-19 da ima povišenu temperaturu, niti je svaka povišena temperatura posledica neke bolesti. Sve u svemu, iako možda ima neke koristi od prikupljanja različitih tipova podataka tokom pandemije, te tehnologije mogu da stvore nove probleme i ugroze privatnost učenika. Neke škole su preduzele određene korake kako bi u tom slučaju uspostavile ravnotežu.

Računarska vizija i nosivi uređaji

Jedna nova alatka za nadzor koja je prilagođena pandemiji je veštačka inteligencija koja može da meri društveno distanciranje pomoću softvera da bi prepoznala osobe na slikama i zatim izmerila koliko su udaljene. Cilj je da se identifikuju „rizične tačke“ gde ima mnogo ljudi, što može da pomogne školama da urede kretanje učenika. Mnoge kompanije već sarađuju sa školama i prodaju im tehnologiju veštačke inteligencije koja može da rudari po snimcima sa nadzornih kamera u potrazi za oružjem, ali sada nude tehnologiju veštačke inteligencije koja može da proverava da li učenici drže propisanu društvenu distancu. Prema navodima direktora jedne kompanije, veštačkoj inteligenciji je sasvim jednostavno da utvrdi da li se osoba nalazi na video-snimku i da, zatim, utvrdi relativni položaj ljudi, koji se, onda, koristi da se izračuna da li se nalaze na razdaljini od dva metra, koliko dugo stoje na određenom mestu, koliko se ljudi nalazi na tom mestu i još mnogo toga.

Slična tehnologija se već koristi na aerodromima i drugim javnim mestima. Za to vreme, neke kompanije se bave stvaranjem nosivih uređaja koji će sprečiti kršenje pravila društvenog distanciranja. Jedna škola u Ohaju planira da isproba elektronske odašiljače koji će meriti društvenu distancu uz koje bi se koristila i aplikacija za praćenje kontakata. Postoje i neki nosivi uređaji koji su odmah izazvali diskusije o narušavanju privatnosti. Na primer, Univerzitet Okland u Mičigenu je ponudio studentima da nose uređaje za praćenje zdravstvenog stanja pod nazivom BioButton, koje bi zalepili na grudi tokom predavanja na univerzitetu i koji bi pratili njihove vitalne funkcije, dakle, mogli bi da upozore zaposlene da li neko možda ima simptome Covid a-19. U početku je uređaj bio obavezan, ali kad su studenti izrazili negodovanje, obaveza je ukinuta.

Monitori u hodnicima opremljeni veštačkom inteligencijom proveravaju da li ljudi nose maske

Pomalo drugačija upotreba softvera koga pokreće veštačka inteligencija može vrlo brzo da odredi da li ljudi nose sredstva lične zaštite. Takvu tehnologiju nude brojne kompanije, a koristi se i u pariskom metrou. Kompanije koje se bave programima za proveru nošenja maski pokušavaju da naprave softver koji će automatski detektovati da li ljudi nose maske i da li poštuju pravilo na određenom mestu, a da pri tom, čovek ne mora neprestano da prati nekoliko video-snimaka. Taj softver za utvrđivanje korišćenja maski razlikuje se od tehnologije za prepoznavanje lica koja je napravljena tako da prepozna ljude čak i kad nose maske, što je sve važnije svojstvo u doba pandemije.

Covid -19 aplikacije su jeftine i lake za korišćenje

Pored naprednih hardvera, kao što su kamere snabdevene veštačkom inteligencijom i nosivi uređaji, jedna od uobičajenih alatki koje treba da očekujemo u narednim nedeljama su brojne aplikacije. Neke kompanije su napravile aplikacije za praćenje kontakata i to prvenstveno za obrazovne ustanove, jer univerziteti, kao što su Kolumbija i Djuk, podstiču studente da preuzmu aplikacije koje im omogućavaju da prijave simptome. Školama u Njujorku se preporučuje podnesu izveštaje o testiranju na Covid -19 i putovanjima, što se može uraditi pomoću jednostavne aplikacije.

Stručnjaci upozoravaju da takve aplikacije narušavaju privatnost, jer škole i dobavljači aplikacija često nisu otvoreni u vezi sa načinom prikupljanja podataka. I dalje nije sasvim jasno da li tehnologija radi onako kako je planirano. Mnogim školama se preporučuje da odlože dolazak učenika dok su se druge opredelile za učenje na daljinu u doglednoj budućnosti. I tako, dok su kompanije koje prodaju pomalo distopijsku tehnologiju spremne da deluju, otvaranje mnogih škola je trenutno potpuno nemoguće. Isto tako, ne može se saznati koliko će škola, koje su odlučile da počnu sa nastavom, instalirati pomenute uređaje.

Međutim, to ne znači da se tehnologija već negde ne koristi. Jedna kompanija je instalirala veštačku inteligenciju u praznim školama gde nadgleda da li neko ulazi u zatvorene kampuse i zgrade. Kako direktor kompanije kaže, to su uglavnom deca koja uništavaju školsku imovinu jer im je mnogo dosadno. Konačno, već mesecima nisu bili u školi.

5928-distopijska-tehnologija-u-sluzbi-otvaranja-skola