Izvori bliski Silicijumskoj dolini tvrde da su društvene mreže napravljene s namerom da kod korisnika stvore zavisnost i da se kompanije iz sve snage trude da tu zavisnost održe. Svojstva kao što su „beskonačno pomeranje sadržaja ili „sviđa mi se“ primoravaju korisnike da nad telefonom provode više vremena nego što je potrebno i tako se hrane njihovom nesigurnošću, izjavili su izvori bliski kompanijama „Fejsbuk i „Tviter“ u Silicijumskoj dolini.
Aza Raskin, nekada zaposlen u kompanijama „Mozila“ i „Džobone“, stvorio je svojstvo beskonačnog pomeranja sadržaja 2006. godine i tako omogućio beskrajno pregledanje stranice bez potrebe da se na nju klikne. „Ako mozak nema dovoljno vremena da uhvati korak sa vašim impulsivnim postupcima, jednostavno ćete nastaviti da pregledate sadržaj na stranici“, rekao je.
Raskin tvrdi na nije nameravao da svojstvo koje je stvorio izazove zavisnost, ali oseća krivicu zbog uticaja uvedene inovacije. Ipak, to je samo jedno od mnogobrojnih svojstava kojima se društvene mreže služe da od svojih korisnika stvore zavisnike. „Osećaj je sličan onom kad se koristi kokain da bi se poboljšalo raspoloženje. Izgleda kao da je rasut svuda po korisničkom interfejsu i primorava vas da mu se stalno vraćate“, rekao je. „Iza svakog ekrana mobilnog telefona, nalazi se bukvalno nekoliko hiljada inženjera koji su se ozbiljno posvetili razvijanju svojstava koja izazivaju maksimalnu zavisnost.“
Lea Perlman, koja je zajedno sa Džastinom Rozenštajnom stvorila dugme „sviđa mi se“ na „Fejsbuku“ priznala je na državnoj britanskoj televiziji da je i sama postala zavisna od društvene mreže jer je stalno proveravala kome se sviđaju njene objave. „Kad mi je potrebno malo samopouzdanja – prijavim se na „Fejsbuk“ da proverim nalog“, rekla je. „Ako sam usamljena, posegnem za telefonom. Ako se osećam nesigurno, posegnem za telefonom.“
Prošle godine, Rozenštajn je utvrdio da je dugme „sviđa mi se“ povećalo broj senzacionalističkih naslova. „Broj klikova na dugme „sviđa mi se“, s druge strane, ne znači da je vreme provedeno na društvenoj mreži dobro iskorišćeno“, dodao je. Novo svojstvo koje je uvela društvena mreža „Fejsbuk“ olakšalo je i svima ostalima da postave dugme „sviđa mi se“ na svoje stranice na mreži. Naravno, kompanija negira da je svojstvo stvorila nameravajući da prouzrokuje zavisnost.
„Tvrdnje koje su se pojavile na Bi-Bi-Siju su netačne. Društvene mreže „Fejsbuk“ i „Instagram“ su stvorene da bi povezale korisnike sa prijateljima, porodicom i stvarima koje ih zanimaju“, izjavio je portparol ove dve društvene mreže. „Cilj nam je bio da povežemo ljude sa prijateljima i rodbinom koji žive daleko ili sa zajednicama koje imaju ista interesovanja ili da bi podržali ciljeve koji su im važni. Sve to se nalazi u samom središtu svega što stvaramo i ni u jednom trenutku ne razmišljamo o činiocima koji bi trebalo da izazovu zavisnost kod naših korisnika.“
Početkom godine, direktor kompanije „Fejsbuk“ Mark Zakerberg je uveo promene u Novosti da bi povećao kvalitetno provedeno vreme na sajtu, ali osoba koja je zadužena za to svojstvo kasnije je priznala da zaposleni u kompaniji i dalje pokušavaju da shvate šta to, zapravo, znači. U junu su se čule priče da tehnološki gigant testira svojstvo „vaše vreme na Fejsbuku, koje treba da pomogne korisnicima da kontrolišu vreme koje provedu na društvenoj mreži.
„Tviter“ je odbio da komentariše navode, kao i „Snepčet“.