Kompanija je ove nedelje napravila neke velike poteze koji govore da sve više usaglašava svoje ponašanje sa pravilima u Kini, gde je konkurencija sve jača, ali investitori su nezadovoljni kako kompanija rešava osetljive probleme.
Nestala je igra u kojoj se širi virus
Plague Inc ., igra simulacije u kojoj je cilj igrača da zarazi čitav svet smrtonosnim virusom, uklonjena je iz iOS App prodavnice ove nedelje. Od izbijanja koronavirusa COVID -19 krajem januara, kineski korisnici su masovno preuzimali igru koja se pojavila pre osam godina, da bi, pretpostavlja se, pronašli alternativni način shvatanja epidemije. Podaci kompanije za istraživanje tržišta App Annie pokazuju da je ta igra, od kraja januara i skoro tokom celog februara, najmasovnije preuzimana aplikacija u Kini.
Ndemic Creations , britanski studio koji stoji iza igre, rekao je da je „situacija“ – uklanjanje igre Plague Inc iz App le App prodavnice – „potpuno van naše kontrole.“ Kineska vlada je pružila nejasan razlog za uklanjanje aplikacije, rekavši da igra „uključuje sadržaj koji je u Kini ilegalan, kako je utvrdila „Kineska uprava za sajber-prostor“, koja je, zapravo, državni čuvar interneta.
Događaj je privukao veliku pažnju u Kini i van nje. Neki nagađaju da je kompanija „Epl“ podlegla pritiscima iz Pekinga, koji je verovatno smatrao da je igra Plague Inc . problematična. Ono što je posebno važno jeste da prema podrazumevanim postavkama epidemija počinje u Kini, mada korisnik može da počne igru bilo gde u svetu. Postoje podaci iz 2018. godine prema kojima je Plague Inc . zatražila službenu dozvolu za distribuciju u Kini, ali odbijena je zbog svog „društveno neprimerenog“ sadržaja.
Drugi, uključujući analitičara Danijela Ahmada u kompaniji Niko Partners, pretpostavljaju da kineskoj vladi najveći problem predstavlja ažuriranje za decembarsku verziju koja je omogućila igračima da stvaraju „lažne vesti“, što bi moglo da navede na pogrešan put ljude u potrazi za savetom usred zdravstvene krize.
Ahmad je, takođe, napomenuo da je zabrana možda povezana sa tekućim razbijanjem nelicenciranih mobilnih igara u Kini. Štaviše, zabrana igre Plague Inc . poklopila se sa najavom kompanije „Epl“ ove nedelje da će sve igre u njenoj prodavnici aplikacija u Kini morati da dobiju odobrenje vlade u obliku ISBN broja počev od jula. Malo je detalja otkriveno u vezi sa detaljima koji su obuhvaćeni tim novim regulatornim postupkom. Ni programeri ne znaju da li će trenutno objavljene igre bez zvaničnog odobrenja biti uklonjene. Investitori kompanije ne slažu se sa uklanjanjem aplikacija u Kini. Četrdeset procenata akcionara podržalo je predlog koji će primorati „Epl“ da se pridržava obaveza u pogledu zaštite ljudskih prava i da bude otvorenija u pogledu reagovanja na zahteve Pekinga da se aplikacije cenzurišu.
Kompanija je malo zakasnila
Dobijanje dozvole za objavljivanje aplikacija nije ništa novo. U stvari, kompanija zatvara rupu u zakonu koja je postojala godinama. Kineska vlada je još 2016. godine propisala da se video-igre – na personalnim računarima, kao i na mobilnim uređajima – moraju prijaviti za dobijanje ISBN broja pre nego što uđu u opticaj u Kini. Za nekoliko meseci, alternativne Android prodavnice kojima su upravljali domaći tehnološki giganti ubrzo su bile preplavljene ilegalnim igrama. Zvanična prodavnica Google play nije dostupna u Kini.
Ipak, „Epl“ je uspela da zadrži nelicencirane naslove na zalihama na najvećem svetskom tržištu igara, na kome se sadržaj strogo nadgleda. Američki gigant ima mnogo razloga da tako nešto uradi. Iako se tržišni udeo iPhone uređaja smanjuje u Kini (da budemo iskreni, svi kineski proizvođači telefona, osim „Huaveja“ u poslednje vreme imaju sve manji udeo na tržištu), iOS aplikacije u Kini, posebno igre, ostaju važan izvor prihoda za kompaniju.
Dakle, u najboljem je interesu kompanije da ukloni prepreke za objavljivanje aplikacija u Kini. Pre 2016. godine, objavljivanje igara u Kini bilo je relativno jednostavno. Posle promene propisa te godine, kompanija je za igre tražila dozvolu države, kojoj nije pošlo za rukom da takvu politiku sprovede do kraja. Lokalni mediji su izveštavali da su programeri zaobilazili zakon tako što su falsifikovali ISBN brojeve ili su objavljivali aplikacije prvo u iOS App prodavnicama u inostranstvu i kasnije ih prebacivali u Kinu. Takav sumnjivi proces nije prošao nezapaženo. Kineski državni mediji su u avgustu 2018. oštro kritikovali kompaniju zbog neodgovarajućeg nadzora nad odobrenjima u prodavnici aplikacija.
Pojačani nadzor nad igrama verovatno neće uticati na velike kineske proizvođače igara pri dobijanju neophodne dozvole jer zbog toga uspevaju da sebi obezbede priličnu finansijsku korist. Umesto toga, oni su usredsređeni na to da osmisle sadržaj koji je u skladu sa ideološkim smernicama Pekinga, a najbolji uzor za to im je patriotski preobražaj igre PUBG (playerUnknown’s Battlegrounds) koga je napravila kompanija Tencent.