Evropa istražuje dvostruki položaj kompanije „Amazon“, istovremeno prodavca i platforme

Mnogi nezavisni trgovci koji prodaju svoju robu na „Amazonovoj“ platformi već dugo su zabrinuti zbog sledeće situacije – ako bi najveći prodavac na mreži primetio da se neki proizvod dobro prodaje, on bi ga kopirao, i prodavao ga po nižoj ceni. Rukovodilac Antimonopolskog tela Evropske unije je u sredu izjavio da bi to mogao da bude problem. Evropska komesarka za pitanja konkurencije Margareta Vestager objavila je da će početi istragu da bi utvrdila da li kompanija „Amazon “ nekorektno koristi podatke koje je prikupila od prodavaca treće strane da bi donela odluku o tome koje će proizvode prodavati – što predstavlja informacije koje bi joj omogućile nadređeni položaj u odnosu na neposredne konkurente.

Objava je u centar evropske rasprave postavila pitanje regulisanja globalne tehnološke platforme. Direktor kompanije Džef Bezos, koji je najbogatiji čovek na svetu, našao se u žiži antimonopolskog istraživanja pošto kompanijino široko rasprostranjeno poslovanje koje se sve brže širi dominira na prostoru trgovine na malo na mreži i podupire veći deo interneta preko računarstva u oblaku.

Vestagerova, inače najžešći borac za regulisanje poslovanja američkih tehnoloških giganata, rekla je da je dvostruka pozicija kompanije „Amazon“, prvo kao najveće onjaln platforme za prodavce treće strane i kao prodavca robe, zaslužuje da se njenim poslovanjem temeljnije pozabave evropski istražitelji. Iz svoje kancelarije poslala je mnoštvo upitnika učesnicima u aktivnostima na tržištu da bi saznala više o poslovnim procedurama kompanije „Amazon“.

„Glavni naglasak se stavlja na podatke“, rekla je Vestagerova na konferenciji za štampu u sredu i dodala da želi da sazna da li kompanija „Amazon“ koristi podatke koje je prikupila od trgovaca da bi napravila sopstvena predviđanja o „sledećem proizvodu koji će se dobro prodavati, o tome šta ljudi traže, koje bi ponude voleli da dobiju i šta ih navodi da kupuju određene proizvode.“

Istragu je nazvala „preliminarnom“ i naglasila da zvanično ispitivanje još nije počelo. Inače, istrage Evropske komisije mogu da traju godinama. Zbog toga je Vestagerova izjavila da je ispitivanje monopolističkog položaja kompanije tek u početnoj fazi.

S druge strane, kompanija se nije izjašnjavala u vezi sa njenom izjavom.

Većina proizvoda koji se prodaju na Amazonovoj platformi dolaze od prodavaca treće strane koji je koriste da bi pronašli kupce. Obe strane imaju korist od takvog poslovnog dogovora. Trgovci preko Amazona pronalaze kupce do kojih bi, inače, teško došli, dok kompanija može da ponudi veći asortiman robe i prikupi procenat od svakog prodatog proizvoda. Preko polovine kompanijine prodaje u celom svetu potiče od treće strane.

Međutim, poslednjih godina, poslovni odnosi su se pogoršali. Kompanija „Amazon“ je proširila količinu robe koju sama proizvodi, kao što su odeća, potrepštine za kupatilo i kuhinju, kancelarijski pribor, električne uređaje i još mnogo toga. Pošto kompanija na taj način postaje sve veći trgovac koji je direktni konkurent dobavljačima treće strane, u tom slučaju, prema rečima Vestagerove, postoje uslovi za pojavu monopolističkog položaja.

5029-evropa-istrazuje-dvostruki-polozaj-kompanije-amazon-istovremeno-prodavca-i-platforme