„Fejsbuk“ spremna da nam pruži zdravstvene savete. Možemo li joj verovati?

I pored problema nepoverenja i lažnih informacija, „Fejsbuk“ pokreće novu mobilnu aplikaciju u Sjedinjenim Državama da bi uputila ljude koja snimanja bi trebalo da obave i vakcine da prime na osnovu njihovog pola i godina. Dakle, govorimo o mamografiji, laboratorijskim analizama kojima bi proverili nivo holesterola u krvi или o vakcinama protiv gripa. Kompanija želi da utiče na milijarde svojih korisnika da povedu računa o zdravlju, ali ako uzmemo u obzir da je kompanija zloupotrebljavala podatke svojih korisnika, a ponekad se nije obazirala na pogrešne informacije koje se šire njenom društvenom mrežom, postavlja se pitanje da li bi korisnici trebalo da veruju kako aplikaciji, tako i kompaniji. Kad korisnici pretražuju pojam kao što je „preventivna zdravstvena zaštita“ (engl. preventive health ) u kompanijinoj aplikaciji, odmah će biti preusmereni na stranicu na kojoj će dobiti savete u vezi sa preventivnom zaštitom zdravlja koji se fokusiraju na srčane bolesti i rak. Da bi došla do takvih saveta, kompanija se povezala sa mnogim američkim zdravstvenim organizacijama i udruženjima za lečenje srčanih oboljenja i raka.

Kad su pitali stručnjake u kompaniji zbog čega su se odlučili baš za te bolesti, srčana oboljenja, rak i grip, rekli su da su prve dve bolesti najveći uzročnici smrtnosti u Americi. Kad su upitani zašto grip, rekli su da su usred sezone gripa. Interfejs je prilično jednostavan i traži dve tačke podataka: godine starosti i pol (muški, ženski или neodređeni). Jedan od stručnjaka iz „Fejsbuka“ je uneo svoje podatke, što je dovelo do pojavljivanja liste na kojoj je pisalo: analiza holesterola, provera krvnog pritiska i vakcina protiv gripa. Na stranici je dato tumačenje svake analize, zašto se obavlja i koliko često bi osoba trebalo da se podvrgne tim proverama. Na primer, analiza holesterola bi trebalo da se obavi na četiri do šest godina ako osoba ima preko 20 godina. Interfejs obuhvata i odgovore na uobičajena pitanja u vezi sa svakom procedurom.

Pored toga, aplikacija vam omogućava da napravite podsetnik za zakazivanje pregleda. Možete i pretražiti domove zdravlja koje finansira država u kojima možete obaviti analizu или označiti da ste već obavili određene preglede. Ako ste napisali kad ste obavili određene analize, aplikacija će vam dati smernice u vezi sa zakazivanjem sledećeg pregleda. Konačno, aplikacija vam omogućava da sve te informacije podelite u vašoj mreži. Vremenom ćemo videti da li će kompanija uspeti da predloge pretvori u pravu akciju. Iz „Fejsbuka“ kažu da je aplikacija u fazi eksperimenta. Kompanija kaže da će tokom sledećih šest meseci или godine pratiti da li ljudi koriste aplikaciju na mreži. Ako bude uspešna, „Fejsbuk“ će proširiti korisnički interfejs da bi obuhvatio i neke druge specijalističke preglede.

Međutim, mnogo važnije pitanje je da li će ljudi verovati „Fejsbuku“. U jednoj anketi, koja je sprovedena u aprilu ove godine, 60 procenata Amerikanaca je reklo da nikako ne bi prepustili kompaniji da se bavi njihovim podacima. Naravno ne treba da spominjemo skandale u vezi sa podacima korisnika koji su svima dobro poznati. Kompanija je pregovarala sa nekolicinom bolnica u Americi da bi dobila podatke anonimnih pacijenata, što joj je potrebno da bi nastavila istraživanje. Izveštaj kaže da kompanija namerava da kombinuje podatke pacijenata sa podacima korisnika ne bi li unapredila svoje predloge i savete, međutim posle skandala sa „Kembridž analitikom“ pregovori su prekinuti. Kompanija se od tada bavi prevencijom bolesti. Društvena mreža je 2018. godine odlučila je da ljude koji traže opijate pošalje na liniju za pomoć. Početkom ove godine, kompanija je pokrenula grupe za podršku i tako omogućila mnogim korisnicima koji brinu o svom zdravlju da postave pitanja anonimno. Pokrenula je i alatke za mapiranje bolesti da bi pomogla vlastima da prate izbijanje epidemija. Kažu da ne nameravaju da podele podatke sa svojim partnerima, a samo će ograničeni broj zaposlenih imati pristup prikupljenim informacijama. Obećala je da ih neće koristiti za oglašavanje.

Platforma ima još jedan nedostatak koji će odvući ljude od traženja saveta na njenom sajtu: Postoji mnogo pogrešnih informacija na „Fejsbuku“, a ogroman broj podataka u vezi sa zdravljem je pogrešan. Kompanija je odavno odlučila da nema nameru da razdvaja istinu od laži. Ipak, ove godine, kompanija se obrušila na propagandu protiv vakcinacije i zabranila oglase koji su u vezi sa tim. Sad, kad kompanija pokušava da deli savete o zdravstvenoj zaštiti, izgrađivanje poverenja kod ljudi biće još značajnije.

5547-fejsbuk-spremna-da-nam-pruzi-zdravstvene-savete-mozemo-li-joj-verovati