U stvari, Ilon Mask je odlučio da tuži vlasti i preti da će svoju fabriku automobila premestiti iz Kalifornije jer mu nisu dozvolili da nastavi sa radom.
Mask pokušava, već duže vreme, da se izbori za ponovno otvaranje fabrike u Frimontu u severnoj Kaliforniji, ali Odsek za javno zdravlje u Alamedi je rekao da proizvođač automobila još ne može da počne sa radom jer mere zatvaranja koje su sprovedene da bi se obuzdala epidemija i dalje su na snazi. Kompanija „Tesla“ je podnela tužbu protiv okruga Alameda i restriktivne mere koje se u njemu sprovode nazvala „uzurpacijom nadležnosti“ okruga Alameda pošto je guverner Kalifornije Gavin Njusam rekao da proizvođači mogu nastaviti sa radom u četvrtak.
U tužbi, koja je podneta federalnom sudu u San Francisku, kompanija „Tesla“ kaže da Alameda krši federalni ustav kao i ustav Kalifornije i, uz to, ne poštuje odluke guvernera. Okrug Alameda po rasporedu treba da ostane zatvoren sve do kraja maja, pri čemu se samo osnovnoj proizvodnoj delatnosti dozvoljava da radi. U izjavi u subotu, Odsek za javno zdravlje okruga je rekao da sarađuje sa kompanijom na razvijanju bezbednosnog plana prema kome će biti omogućeno da se fabrika otvori i bude bezbedna za radnike.
„Radujemo se što ćemo uskoro postići dogovor u vezi za odgovarajućim bezbednosnim planom“, navodi se u izjavi. Međutim, u izjavi se takođe kaže da su građani i kompanije podneli određene žrtve da bi se zaštitilo zdravlje ljudi u regionu. „Naša je zajednička odgovornost da se krećemo po fazama otvaranja i popuštanja restriktivnih mera i pravila karantina na najbezbedniji mogući način, a sve to prateći podatke i ono što kaže struka“, izjavili su predstavnici Odseka za javno zdravlje. Gradonačelnica Frimonta je u izjavi rekla da je sve više zabrinuta za regionalnu privredu koja nema sredstava da pokrene glavne proizvođače.
„Znamo da su mnogi proizvođači osnovnih namirnica dokazali da mogu efikasno da posluju poštujući oštre mere bezbednosti i društvenog distanciranja“, rekla je u svojoj izjavi. Mask se žali na mere zatvaranja još od kraja aprila kad je objavio svoju zaradu ostvarenu u prvom kvartalu ove godine. On je tada restriktivne mere nazvao fašističkim i pozvao vlade da prestanu da ljudima oduzimaju slobodu. U subotu se toliko iznervirao i rekao da „samoprozvani i glupavi „privremeni rukovodilac kriznog štaba“ svojim ponašanjem negira postojanje guvernera i predsednika i narušava slobode zagarantovane ustavom i ponaša se potpuno nerazumno“.
Isti taj rukovodilac zdravstvenog kriznog štaba Erika Pan je izjavila preko video-konferencijske veze u gradskoj skupštini u petak da, iako je Kalifornija popustila restriktivne mere zbog epidemije, uvek se poštuju one koje su strože, makar one bile i donete na lokalnom nivou. Panova je dodala da je okrug Alameda – u kome se nalazi fabrika automobila u Frimontu – i dalje još malo stroža što se tiče mera od ostatka države da bi zaštitila javno zdravlje usred epidemije novog korona virusa.
Što se „Tesle“ tiče, Panova je rekla da kompanija nije dobila zeleno svetlo i da sa njom rade na izradi bezbednosnih planova, ali da nisu rekli da fabrika može da počne sa proizvodnjom. „Zaista, ovo je poslednja kap u čaši“, napisao je Mask. „Kompanija će odmah svoje sedište i buduće programe da preseli u Nevadu ili Teksas. Da li ćemo zadržati svoje poslovanje u Frimontu, zavisiće od toga kakav će u budućnosti biti odnos prema kompaniji. „Tesla“ je poslednji proizvođač automobila koji je ostao u Kaliforniji. Mask je takođe izjavio. „Stručnjaci u kompaniji znaju mnogo više o tome kako se treba ponašati da bi se u fabrici održala bezbednost od jednog samozvanog, privremenog i neukog zvaničnika u okrugu Alameda jer smo takvo iskustvo stekli u našoj kompaniji u Kini.
„Ne pričam ovo bez veze“, rekao je milijarder. „Apsurdno i potpuno medicinski neracionalno ponašanje koje, pri tom, narušava osnovna građanska prava zagarantovana ustavom, i koje uz to sprovodi samoizabrano telo okruga koje nema nikakvu nadležnost, mora da prestane.“ Zakonodavci u Teksasu i Nevadi odmah su postali prijemčivi za bilo kakvo Maskovo interesovanje, a on već planira da otvori fabriku u Teksasu. Ipak, preseljenje će biti prilično skupo uzimajući u obzir to da je obustava proizvodnje u Kaliforniji već teško finansijski pogodila proizvođača. Stručnjaci smatraju da bi preseljenje iz Frimonta trajalo između 12 i 18 meseci i da bi u tom vremenu postojao još veći rizik za proizvodnju i logistiku.