Ako ste korisnik interneta, bez sumnje ste jednom, dvaput ili nekoliko hiljada puta u životu naišli na dugme Ja nisam robot (I’m Not a Robot). Okvir za potvrdu se stalno pojavljuje na veb-stranicama kada obavljate, recimo kupovinu ili se prijavljujete na stranicu. Dakle, kako samo označavanje okvira Ja nisam robot može da dokaže da ste čovek?
Svima nam je dobro poznato da su današnji roboti prilično pametni i sasvim smo sigurni da uopšte ne bi imali poteškoća da označe okvir na veb-stranici. Ipak, tehnologija koja podržava spomenuti postupak je zapravo malo komplikovanija od jednostavnog klika na polje za potvrdu.
Pre godinu dana, u jednoj epizodi popularnog programa o IT sektoru, objašnjena je funkcija tog postupka. Naime, nije toliko važno da li neko može da označi okvir za potvrdu, koliko je važno ono što ste uradili pre nego što ste označili okvir.
U suštini, kad kliknete u okvir za potvrdu, veb-stranica počinje da pregleda i proverava vašu nedavnu istoriju pregledanja.
Ako ste obavljali neke radnje i postupke koje Google smatra da uobičajenima za čoveka, veb-stranica će verovati da niste robot.
Kada je uvedena funkcija reCAPTCHA, 2014. godine, u jednom članku se pojavila tvrdnja da Google „ispituje znakove koji svaki korisnik nesvesno dostavlja. IP adrese i kolačići pružaju dokaz da je korisnik isti onaj dobronamerni čovek kojeg Google pamti sa drugih mesta na Vebu.“
U istom članku je objavljen i razgovor sa tadašnjim rukovodiocem kompanije Google koji je bio zadužen za spomenutu funkciju. On je rekao da im podaci „pružaju model ponašanja ljudskog bića. U stvari, čitavu gomilu podataka i znakova koje nijedan bot ne može da lažira.“
Ako veb-stranica sumnja u to da ste ljudsko biće, dodatno će vas testirati. Zbog toga ćete možda morati da kliknete na određeni broj mostova ili automobila ili bandera na slici da biste dokazali svoje ljudsko poreklo.
Kompanija očigledno ne želi da otkrije određene elemente algoritma da bi sprečila domišljate botove da unaprede svoj softver i polože spomenute testove.
Dakle, sledeći put kada budete polagali test da biste dokazali da ste ljudsko biće, kliknite na Ja nisam robot i pogledajte da li Google smatra da su vaši podaci o pretraživanju vredni.