Pošto globalni pozicioni sistem ne može da se probije kroz visoke zgrade, kompanija Uber je odlučila da taj problem reši koristeći trodimenzionalne mape, verovatnoću i matematiku. Možda ste i sami primetili isti problem kad ste pokušali da pronađete put u velikom gradu pomoću mobilnog telefona jer ste shvatili da GPS greši u prikazivanju vašeg trenutnog položaja. Ponekad je odstupanje veliko tek nekoliko metara, ali ako se nalazite u delu grada u kome ima mnogo zgrada koje blokiraju satelitske signale, odstupanje može biti mnogo veće. Za većinu ljudi taj problem je samo jedan od velikog broja svakodnevnih problema sa kojima se susreću. Međutim, za kompanije (naravno, govorimo o Uber -u) koje žive od toga što se dve osobe pronalaze pomoću mobilnih telefona u lavirintu od betona i čelika, nepreciznost sistema pozicioniranja je nepresušni izvor nerviranja i uznemirenosti.
Recimo, vozač se može naći na uglu ulice u potrazi sa putnikom koga treba da poveze, a isti taj putnik se nalazi na sasvim drugoj strani. Takve situacije obično dovode do otkazivanja vožnje – Uber ih naziva „uzaludna ponuda“ – i do gubitka zarade, kako za vozača, tako i za kompaniju. Gubitak je još veći u slučaju većeg broja putnika u jednom vozilu. Ako samo pomislimo na autonomne automobile koji uzaludno lutaju gradskim ulicama u potrazi za putnicima koje ne mogu pronaći zbog pogrešne navigacije, onda pred sobom imamo sliku totalne distopije.
Dva inženjera Endrju Ajriš i Deni Iland su izgleda pronašli rešenje. Doktoranti sa Univerziteta u Santa Barbari osnovali su firmu „ Shadow Maps“ koju je 2016. godine kupila kompanija Uber. Od tada, njih dvojica rade na integrisanju svoje tehnologije u aplikaciju kompanije Uber. Nedavno su počeli beta-testiranje u 15 gradova širom sveta i na osnovu prvih rezultata, uspeli su da udvostruče preciznost GPS signala.
Iland u šali kaže da se bavi pomeranjem plave tačke. Međutim, pomeranje plave tačke – koja označava položaj korisnika koji otvori aplikaciju kompanije – što bliže korisniku od izuzetne je važnosti za Uberovog vozača koji treba da pronađe svog putnika.
Globalni pozicioni sistem uveden je početkom sedamdesetih godina prošlog veka da bi se prevazišla ograničenja postojećih navigacionih sistema. U početku je trebalo da se koristi samo za objekte koji lete, kao što su avioni. To dalje znači da se podrazumevalo da će satelitski signali imati neometanu i pravolinijsku putanju do objekata koje navode. Danas su se podrazumevane prilike promenile i to najviše zahvaljujući sveopštoj upotrebi mobilnih telefona i pojavi servisa za čije je poslovanje izuzetno važno utvrditi preciznu lokaciju, dakle, govorimo o kompaniji Uber.
Odjednom, sateliti su sa praćenja aviona prešli na praćenje mobilnih telefona ljudi koji se šetaju gusto naseljenim gradovima i kroz šume visokih građevina. Zbog njih su sateliti izgubili direktu vezu sa objektima i susreli se sa još jednim problemom. Naime, signali se odbijaju od građevine i pri tom gube na kvalitetu. Takva pojava može dovesti do greške od čak 100m u određivanju položaja, naročito ako se nalazite u centru Njujorka или San Franciska. Situacija je opet užasna za kompaniju Uber naročito kad treba da pronađe putnika i poveze ga na odredište.
Da bi rešili problem, inženjeri su koristili proces koji se zove zatvoreno modelovanje, pri čemu Uberov algoritam prati celokupni trodimenzionalni prikaz grada i izvršava proračun verovatnoće gde se putnik može nalaziti, koje satelite može videti, a koje ne može. Sjedinjene Države imaju oko trideset GPS satelita kojima možemo dodati i ruske GLONASS satelite (Kina i Evropska unija su u procesu lansiranja dodatnih satelita za navigaciju.) Koristeći javne podatke sa satelita koji su dostupni kreatorima softvera, kompanija može procesom eliminacije dobiti mnogo preciznije očitavanje vašeg položaja, odnosno, pozicije sa koje pozivate vozilo.
„Zamislite da postoje samo tri satelita“, počinje da objašnjava Iland. „Ako vidim satelite C i D i signal im je izuzetno jak, ali ne mogu da vidim satelit B, onda sam verovatno na levoj strani ulice gde građevina blokira signal tog satelita. Ako vidim satelite B i C, a ne vidim D, onda sam verovatno na desnoj strani ulice. Koristimo i podatke o vidljivosti satelita kao deo algoritma, umesto jednostavne pretpostavke da svi sateliti imaju neometan pregled. U stvari, koristimo negativnu informaciju i pretpostavke stvaramo i na osnovu onog što vidimo i onog što ne vidimo“
Iland, Ajriš i njihov tim počeli su da rade na integrisanju zatvorenog modeliranja u aplikaciju kompanije Uber pre godinu dana. U februaru 2018. godine počeli su da testiraju algoritam u 15 gradova u kojima kompanija pruža svoje usluge. Najraniji rezultati pokazuju da je pozicioniranje dva puta preciznije kao i da ima nekoliko hiljada manje otkazanih vožnji. Trenutno čekaju odobrenje za globalnu primenu svog projekta.
Poboljšanje sistema pozicioniranja ne znači da je kompanija dobila veća ovlašćenja da prati vaš položaj. Prošle godine, kompanija je uklonila svojstvo svoje aplikacije koje joj je omogućavalo da prati korisnika celih pet minuta pošto je završio vožnju da bi umirila žestoke kritike i dokazala da poštuje privatnost svojih korisnika. Međutim, inženjeri tvrde da oni jednostavno koriste javno dostupne podatke sa satelita o položaju korisnika da bi poboljšali uslugu prevoza koju kompanija pruža.