Maloprodajno carstvo je opsednuto vašim podacima. Da li vam se isplati da se zbog pogodnosti i udobnosti koje vam kompanija pruža odreknete ličnih podataka? Džef Bezos ima tajno oružje, a to su vaši podaci. Iako je „Amazonovo“ maloprodajno carstvo izgrađeno na složenoj infrastrukturnoj mreži i sumnjivim metodama poslovanja, kompanijin trgovački uspeh zasnovan je na isprepletanom znanju o tome šta milioni ljudi svakodnevno kupuju i pregledaju. Kompanija „Amazon“ je opsednuta vašim podacima još od onda kada je počela da radi kao knjižara na internetu. Pre skoro dve decenije, direktor tehnološkog sektora Verner Vogels, rekao je da kompanija pokušava da „prikupi što više informacija“ kako bi ljudima mogla da pruži bolje preporuke. I kako se kompanija širila, tako se širilo i njeno prikupljanje podataka. Iako se „Amazon“ bavi prodajom, ipak je kompanija koja prikuplja podatke, rekao je bivši direktor.
„Amazon“ zna mnogo o vama, a to znanje obuhvata i sve ono što radite u „Amazonovom“ ekosistemu: od hiljade pretraživanja u njenoj aplikaciji ili na veb-stranici do svakog vašeg pojedinačnog klika, kretanja po stranici i kretanja miša. Mnogo je podataka, a to je tek početak. Ljudima koji su tražili svoje podatke od „Amazona“ poslate su stotine datoteka, uključujući decenijsku istoriju kupovine i hiljade glasovnih klipova koje su snimali Alexa uređaji. Kompanija je zbog prikupljanja podataka privukla pažnju zakonodavaca. Pre dve nedelje, pojavio se novinski članak u kome se navodi da nadležni za zaštitu podataka u Luksemburgu, gde se nalazi „Amazonovo“ evropsko sedište, razmatraju da odrede kaznu kompaniji u iznosu od 425 miliona dolara zbog načina korišćenja ličnih podataka ljudi, mada nisu navedeni konkretni detalji. Nadležni za zaštitu konkurencije, takođe, ispituju kako kompanija koristi prikupljene podatke dok mnoge državne vlade zahtevaju da im „Amazon“ preda još više podataka, uključujući informacije sa bezbednosnog sistema Ring i snimaka koje je napravila Alexa .
Šta „Amazon“ zna o vama
Počnimo sa obaveštenjem o privatnosti kompanije „Amazon“. Pošto sadrži više od 4.400 reči, nije ni čudo što ga većina ljudi ne čita, ali u njemu se jasno iznosi šta „Amazon“ radi sa vašim podacima. Informacije koje „Amazon“ o vama prikuplja uglavnom dolaze iz tri izvora. To su: podaci koje im dajete kada koristite „Amazon“ (i druge njene usluge, kao što je čitanje knjiga na Kindle uređaju), podaci koje može automatski da prikupi (podaci o vašem telefonu i vašoj lokaciji) i, konačno, informacije koje dobija od treće strane (na primer, provera finansijskog stanja da bi se utvrdilo da li je vaš račun ispravan). Šta je konačni cilj celog tog procesa prikupljanja podataka? Da kompaniji olakša da vam proda što više proizvoda. „Amazon“ koristi vaše lične podatke – i sve što može da sazna o tome šta vam se sviđa, a šta ne – da bi vam pokazala preporuke za proizvode za koje misli da možete da ih kupite. Štaviše, može da uvidi koji su prodavci najpopularniji, ali i da dobije uvid u kupovne navike svojih korisnika.
Lični podaci o kupovnim navikama su neverovatno osetljivi, jer mogu mnogo toga da otkriju o zdravstvenom stanju osobe, njenim političkim tendencijama, seksualnim sklonostima i o mnogo čemu još. Ljudi kupuju na Amazonu sve i svašta, od knjiga i filmova do proizvoda vezanih za zdravlje. Ako svemu tome dodate i lične podatke koje je prikupila Alexa , situacija postaje zabrinjavajuća. Kompanija koristi podatke o vašoj lokaciji da bi stvari koje ste poručili bile isporučene na pravu adresu. „Obrađujemo vaše lične podatke da bismo pružali i poboljšavali usluge koje nudimo našim kupcima“, navodi se u obaveštenju o privatnosti kompanije. Tu se nalazi i gomila pravnih argumenata koji potkrepljuju i opravdavaju kompletno prikupljanje podataka. Hajde da pogledamo informacije koje dajete „Amazonu“. Trebalo bi da pretpostavite da je sve što radite na „Amazonovoj“ veb-stranici, u aplikacijama ili bilo kom od njenih proizvoda na neki način sačuvano. Svaka porudžbina koju pošaljete „Amazonu“, svaka emisija koju gledate na Prime -u, svaka pesma koju slušate na Amazon Music -u i svaki zahtev koji pošaljete Alexa- i prati se i čuva.
„Amazonova“ politika privatnosti kaže da joj, u zavisnosti od podešavanja, možete dati svoje ime, adresu, broj telefona, starost, lokaciju, podatke o banci, podatke o kreditnoj sposobnosti, listu muzičkih naslova, listu emisija i filmova koje ste gledali, listu želja, glasovne snimke, podatke o bežičnoj mreži i sve fotografije koje ste postavili na svoj profil, kao i imena, e-adrese i adrese ljudi u vašim kontaktima. A ako prodajete proizvode na Amazonu, kompanija može da dobije informacije o vašem PDV-u i druge poslovne podatke. Sve postaje prilično jezivo kad počne priča o tome kako „Amazon“ prikuplja automatske informacije To su svi podaci o tome kako i kada koristite „Amazon“ proizvode. Jedan novinar je poslao tabelu sa 12.048 redova u kojoj su detaljno navedeni svi klikovi koje je napravio na „Amazonovoj“ veb-stranici. „Vrednosti se odnose na dan i vreme posete određenoj stranici, IP adresu i uređaj koji se koristi, na geolokaciju – ako je moguće – na osnovu IP adrese i ime telekomunikacione kompanije koja nudi internet uslugu“, rekao je. Slično tome, drugi zahtevi za davanje podataka pokazuju „Amazonu“ kako uređaj Kindle beleži datum, vreme provedeno u čitanju i koliko često kopirate ili označavate delove knjiga. Isto tako, zvona na vratima u Ring sistemu evidentiraju svaki pokreta koji otkriju i svaki dodir koji napravite u aplikaciji Ring .
U „Amazonovom“ obaveštenju o privatnosti navodi se da kompanija može automatski da prikupi vašu IP adresu, podatke za prijavu, lokaciju računara, greške vašeg uređaja u evidenciji prilikom korišćenja kompanijinih usluga, podešavanja vaše aplikacije, detalje o kolačićima, identifikatore povezane sa vašim telefonom ili računarom i sve URL adrese koje kliknete, uključujući informacije o interakciji sa stranicama „kao što su kretanje po stranici, klikovi i pomeranja miša“. Nisu retki slučajevi da kompanije prikupljaju i beleže sve vaše interakcije sa njihovim proizvodima – mogu da se koriste za poboljšanje proizvoda i prepoznavanje grešaka – ali te informacije se brzo gomilaju. „Amazon“ kaže da se podaci koje prikuplja mogu koristiti za poboljšanje usluga, kao i za poštovanje zakonskih obaveza i druge svrhe. „Ne bavimo se prodajom ličnih podataka naših kupaca drugima“, kaže se u kompanijinom obaveštenju o privatnosti.
Poslednja vrsta podataka koje Amazon o vama prikuplja su one od trećih strana. Oni mogu da obuhvate ažurirane adrese za dostavu ako kompanija za dostavu otkrije da postoji problem sa onom koju ste naveli; informacije o računu i kupovini od „trgovaca sa kojima poslujemo pod zajedničkim brendom“; informacije o „interakcijama“ sa „Amazonovim“ podružnicama (ima ih mnogo i imaju svoje politike privatnosti); informacije o uređajima koje ste povezali sa Alexom i kreditnu sposobnost da bi se zaštitila od prevara.
Kako da zaustavite praćenje
Nikako ne možete u potpunosti sprečiti „Amazon“ da vas prati. Ako nastavite da kupujete na „Amazonu“, „Amazon“ će nastaviti da prikuplja vaše podatke. Ipak, postoji nekoliko postupaka kojima možete da ograničite informacije koje će kompanija prikupljati i koristiti. Neke od njih omogućava „Amazon“, dok druge uključuju podešavanje postavki pregledača i korišćenje drugih alata. Prvo, ako vas interesuje koje je podatke o vama sačuvala kompanija, nekima možete da pristupite pomoću „Amazonovih“ alata za preuzimanje. To će vam omogućiti da vidite samo mali deo onog što „Amazon“ ima, a moraćete da podnesete zahtev za pristup da biste sve dobili.
Pored toga, „Amazon“ ima neke kontrole koje mogu da poboljšaju vašu privatnost. Na primer, Alexa i Ring imaju svoje odeljke za privatnost u kojima možete da brišete snimke i upravljate podešavanjima privatnosti. Ipak, da biste došli do većine podataka koje „Amazon“ ima o vama, moraćete da se prijavite na vaš glavni nalog. Možete da isključite opciju da vam „Amazon“ prikazuje personalizovane oglase na osnovu onoga što kompanija smatra da vas interesuje ili da vam se sviđa, ali i dalje ćete videti preporuke na osnovu vaših prethodnih kupovina na „Amazonu“. (Možete da ih podesite, ali ne i da ih isključite.) Trebalo bi da razmislite i o isključivanju reklamnih kolačića koji omogućavaju trećim stranama da prikupljaju vaše podatke. „Amazonova“ lista nezavisnih partnera koji koriste kolačiće obuhvata više od 75 kompanija, od „Fejsbuka“ do giganta za mobilne igre „King“.
Možete da isključite istoriju pregledanja na „Amazonu“, mada je uticaj te opcije diskutabilan. „Amazon može da sakrije vašu istoriju pregledanja“, stoji na jednoj „Amazonovoj“ stranici sa podešavanjima. „Kada isključite istoriju pregledanja, nećemo prikazivati stavke na koje kliknete ili pretraživanja koja obavljate sa ovog uređaja.“ To ne znači da se podaci brišu. Neverovatno je teško da naterate „Amazon“ da izbriše lične podatke korisnika. Mnogi su se uverili da ne postoji način da izbrišu istoriju kupovine, čak ni ono što su kupili pre deset godina. Korisnici mogu da sakriju istoriju kupovine od sebe, što je smešno, a čak i to ponekad ne funkcioniše kako treba. (Arhiviranje porudžbina može da se obavi sa stranice porudžbina, koja uključuje padajući meni za svaku godinu od kada imate Amazon nalog).
Pored „Amazonovih“ sopstvenih alata, ako želite da ograničite koliko „Amazon“ može da vas prati, moraćete da koristite pregledače koji štite vašu privatnost. Oni mogu automatski da onemoguće kolačiće nezavisnih proizvođača i spreče ih da vas prate na mreži. Ako ne želite da pretraživanja budu povezana sa vašim Amazon nalogom, onda morate da se odjavite. Postoji i mogućnost pretraživanja i kupovine proizvoda direktno od proizvođača ili drugih onlajn prodavaca. I, ako zaista ne želite da vas „Amazon“ prati, postoji radikalno rešenja, a to je da obrišete svoj Amazon nalog.