Kompanija Google je ponudila mnogo novina na konferenciji I/O, ali šta je sa privatnošću?

Gigantski pretraživač uglavnom se nije mnogo izjašnjavao u vezi sa zaštitom privatnosti na I/O, ali mnogi su iza scene govorili o „usputnom“ prikupljanju podataka. Kompanija je pozvala hiljade programera i reportera na svoju razvojnu konferenciju koja se održava u Silicijumskoj dolini. Istakla je svoje najveće projekte u oblasti veštačke inteligencije, virtuelne stvarnosti i mobilnog operativnog sistema Android.  Dok je nekoliko novina izazvalo iznenađenje među prisutnima – spomenimo samo Duplex, novo dostignuće u oblasti veštačke inteligencije, koje radi zajedno sa virtuelnim asistentom kompanije i vredi ga slušati – niko nije govorio o razmišljanjima najvećeg pretraživača u vezi sa zaštitom privatnosti i prikupljanjem podataka od korisnika. I ne samo to. Tokom dvosatnog obraćanja Sundara Pičaja u utorak, nije se spomenula bezbednost, dok se u sekciji o Androidu, ipak, spomenula.

Atmosfera na I/O okupljanju potpuno se razlikovala od one koja je vladala tokom razvojne konferencije F8 kompanije Facebook u San Hozeu prošle nedelje. Tokom svog obraćanja Mark Zakerberg se pola sata izvinjavao zbog kompanijinog debakla sa firmom Cambridge Analytica. Skandal koji je otkriven u martu izazvao je mnoge polemike i pitanja upućena kompaniji zbog prikupljanja podataka i narušavanja privatnosti pošto je konsultantska firma sa sedištem u Velikoj Britaniji neovlašćeno sakupila podatke od 87 miliona korisnika društvene mreže.

Dok je kompanija Facebook podnela najveći deo krivice u raspravi o zaštiti privatnosti korisnika, gigantski pretraživač se nalazi u istom položaju što se tiče prikupljanja podataka.

Kompanija zarađuje ogromnu količinu novca na onom što zna o svima nama. Zna čime se bavimo u slobodno vreme iz naše istorije pretraživanja. Zna naše omiljene restorane i putne pravce zbog toga što koristimo aplikaciju Google Maps. Zna kome pišemo poruke elektronske pošte zahvaljujući Gmail- u, a iz programa YouTube koju muziku volimo da slušamo. Sve te podatke kompanija koristi da bi oglašivačima omogućila da nas „bombarduju“ odgovarajućim (i veoma često, unosnim) reklamama. Kompanija je prošle godine na prodaji oglasa zaradila 95,4 milijarde dolara.

„Društvenoj mreži smo otkrili sve o nama, ali Google zna kakvi smo u stvari“, reči su analitičara Brajana Solisa u kompaniji Altimeter Group. „ Zbog toga je takva situacija istovremeno neverovatna i opasna.“ Verovatno je izbegavanje problema privatnosti bilo namerno. S druge strane, bilo je toliko mnogo iznenađenja koja su odvratila pažnju prisutnih od drugih problema koji se javljaju u toj oblasti.

Međutim, mnogi iz kompanije bavili su se pitanjima bezbednosti i zaštite privatnosti, pomalo usput, kako u održanim govorima, tako i u nezvaničnim razgovorima.

Kompanija se nada da će njen Asistent biti sledeća stepenica u razvoju pretraživanja jer će ljudi moći da postavljaju pitanja kako glasom tako i unosom teksta u telefone. Pojavila se i nova tehnologija koju su nazvali Duplex. Biće dostupna samo ograničenom broju korisnika ovog leta. Tehnologija veštačke inteligencije omogućava Asistent -u, kome su konkurenti Alexa i Siri, da umesto vas poziva telefonske brojeve, pravi raspored sastanaka i pravi rezervacije. Virtuelni pomoćnik zvuči neverovatno „ljudski“ i koristi sve uobičajene „oh“ i „uh“ i pravi pauzu pre nego što odgovori na pitanje. Kad ga je Pičaj predstavio u svom govoru, demo-verzija je bez daha ostavila 7.000 prisutnih.
Međutim, napredak u procesu pretraživanja znači da kompanija može da prikupi još veći broj vrlo ličnih podataka svojih korisnika.

„Uvek smo se vodili principima da svojim korisnicima omogućimo kontrolu nad takvim podacima“, rekao je Nik Foks, rukovodilac grupe za dizajniranje Asistenta. „U poslednjih nekoliko nedelja posebno se naglašava koliko je važno da korisnici imaju kontrolu nad onim što se dešava sa njihovim podacima, ali mi smo to oduvek znali.“

Kompanija je najavila da će programerima po prvi put otvoriti aplikaciju Google Photos. Ben Grinvud, direktor prodaje prostora za čuvanje fotografija i usluga deljenja, kaže da je kompanija odlučila da je za aplikaciju Photos vrlo važno da ograniči vrstu informacija kojima programeri mogu da pristupe.

4880-kompanija-xa-google-xa-je-ponudila-mnogo-novina-na-konferenciji-xa-i-o-xa-ali-sta-je-sa-privatnoscu