Kompanija za koju verovatno nikada niste čuli srušila pola interneta

Nebrojene veb-stranice, uključujući one glavne koje objavljuju vesti, bile su potpuno isključene sa mreže kad je prekinut rad kompanije Fastly , dobavljača usluga u oblaku. Nekoliko veb-stranica bilo je potpuno isključeno u utorak ujutro pošto je prestao da funkcioniše dobavljač usluga računarstva u oblaku Fastly . Korisnici interneta nisu mogli da pristupe glavnim vestima, platformama e-prodaje, pa čak ni vladinim veb-lokacijama. Pogođeni su svi, od „Amazona“, preko Njujork tajmsa do Bele kuće. Prema rečima nadležnih iz kompanije Fastly , oni su, oko 6:30 sati ujutru po istočnom vremenu, pokušali da reše problem koji se pojavio u sistemu i tada su mnoge veb-stranice, jednostavno, bile isključene sa mreže da bi ponovo počele da rade od 9:00 po istočnom vremenu. Ipak, prekid funkcionisanja mnogobrojnih veb-stranica ističe koliko je, zapravo, infrastruktura koja podržava internet centralizovana, zavisna i osetljiva, a posebno dobavljači usluge računarstva u oblaku sa kojima prosečni korisnik nema nikakvih direktnih kontakata. Ovo je bar treći put za manje od godinu dana da je problem kod velikog dobavljača računarstva u oblaku izazvao prekid rada ogromnog borja veb-stranica i aplikacija.

Fastly je mreža za distribuciju sadržaja ( content delivery network – CDN) koja održava mrežu servera koji brzo prenose sadržaj sa veb-lokacija do korisnika. Kompanija, čiji su klijenti Shopify, Stripe i nebrojene medijske kuće, obećava „brzu isporuku“ i „vrhunsku bezbednost“. Zbog određenih svojstava takve mreže, problemi koji se pojave mogu brzo da se prošire i istovremeno utiču na funkcionisanje mnogobrojnih korisnika. Što se tiče nemilog događaja u utorak, kompanija Fastly kaže da je „identifikovala konfiguraciju usluge koja je izazvala poremećaje“ širom sveta. Prošlo je, otprilike, dva sata od trenutka kada je problem identifikovan do njegovog rešenja. Trenutno nema razloga da se sumnja da je prekid isporuke usluge bio rezultat sajber-napada. Ipak, treba napomenuti da se spomenuti prekid desio usred niza nedavnih sajber-incidenata koji su uticali na sve, od globalnog snabdevanja mesom do glavnog naftovoda u Sjedinjenim Državama.

Međutim, sasvim je jasno da je prekid usluge izazvao trenutni haos. Na veb-stranici Downdetector, koja prati žalbe na loše funkcionisanje veb-stranica, iznenada se pojavio ogroman broj žalbi na mnoštvo veb-lokacija, ne samo onih medijskih, kao što su Njujork tajms i CNN, već i za Reddit, Spotify i Walt Disney World. Prekidi u funkcionisanju sistema plaćanja, kao što su Stripe i platforme za e-prodaju, kao što je Shopify , takođe, napominju da je novac mogao da se izgubi u transakcijama koje nisu prošle, mada, zasad, nije utvrđeno da li se to dogodilo. Sve Vox Media stranice bile su van mreže pola sata. Razmere isključenja u utorak i učestalost velikih prekida zabrinjava mnoge korisnike interneta. U julu prošle godine, problemi sa povezivanjem dva centra podataka kojima upravlja Cloudflare, na kratko su isključili mnoge veb-stranice, uključujući Politico, League of Legends i Discord . Posle toga, problem u obradi podataka kod Amazon Web Services, u novembru prošle godine, izazvao je probleme na veb-stranicama, kao što su Čikago tribjun, kompanija za proizvodnju bezbednosnih kamera Ring i Glassdoor . Prekid u isporuci usluge koji se dogodio u kompaniji Fastly pokazuje da se nepovoljni trend nastavlja, posebno zbog toga što se veći deo svetske mreže uglavnom oslanja na dobavljače usluga računarstva u oblaku i sve više zavisi od njih. Iako izgleda da je problem zasad rešen, biće potrebno neko vreme da se utvrdi šteta koja je nastala, jer veliki dobavljač usluge računarstva u oblaku nije radio dva sata. S druge strane, ceo svet u strahu čeka kada će se ponovo suočiti sa istim problemom.

6393-kompanija-za-koju-verovatno-nikada-niste-culi-srusila-pola-interneta