Korisnici aplikacije WhatsApp postaju korisnici Fejsbuka

Aplikacija ažurira svoju politiku privatnosti, što je deo integracije koja se kreće samo u jednom smeru. Ako koristite WhatsApp – kao što to čini oko 30 miliona Britanaca – onda ste verovatno već videli da  aplikacija za ćaskanje planira neke promene. Svakom korisniku će do 8. februara biti prikazana poruka koja ih upozorava da aplikacija „ažurira svoje uslove korišćenja i politiku privatnosti“. WhatsApp otvoreno govori o promenama i ističe da „ključna ažuriranja“ utiču na to kako kompanija obrađuje korisničke podatke i kako preduzeća mogu da koriste novi skup svojstava koje obuhvataju svojstva aplikacije WhatsApp koja vam omogućavaju kupovinu sa širim poslovanjem kompanije „Fejsbuk“. Ipak, objava, takođe, ističe istinu koju mnogi nisu želeli da priznaju: ako ste korisnik WhatsApp aplikacije, onda ste korisnik Fejsbuk platforme i, iako su se dve usluge u prošlosti prilično razlikovale, proces integracije se kreće samo u jednom smeru.

Na prvi pogled, ta najnovija promena ne mora da izazove posebnu zabrinutost. Najvažniji podaci koje poseduje WhatsApp – sadržaji korisničkih razgovora – i dalje su svetinje. Šifrovanje s jednog kraja na drugi, koje aplikacija koristi za zaštitu sadržaja svih ćaskanja, znači da niko, pa ni WhatsApp , ne zna o čemu korisnici međusobno razgovaraju, niti može lako da sazna. Međutim, to šifrovanje je neprestano na udaru, uglavnom agencija za sprovođenje zakona koje žele da se vrate u najbolje dane 2000-ih, kada su se kriminalne zavere lako otkrivale tako što su telefonske kompanije morale da predaju policiji sadržaj SMS poruka. Ipak, šifrovanje je uspelo da ostane netaknuto delimično i zbog toga što kompanija ima dugoročnu komercijalnu viziju snažnijeg šifriranja, a ne slabijeg, što je stav koji je Mark Zakerberg izneo 2019. godine, kada je na svojoj Fejsbuk stranici objavio dugačku belešku pod naslovom Vizija o društvenim mrežama fokusirana na privatnost.

U objavi su, takođe, izneti i dugoročni planovi koje „Fejsbuk“ ima za WhatsApp , a to je spajanje aplikacije za ćaskanje sa širom društvenom mrežom kompanije, u ime „interoperabilnosti“, odnosno, međusobne usklađenosti. „Zahvaljujući interoperabilnosti, mogli biste da koristite WhatsApp za primanje poruka koje su poslate na vaš Fejsbuk nalog bez deljenja vašeg broja telefona“, napisao je Zakerberg, „a u komercijalnim transakcijama kupac ne bi morao da brine da li više volite da razmenjujte poruke na jednoj ili drugoj mreži.“ Dve godine kasnije, ti ciljevi samo što nisu postignuti. Korisnici Fejsbuka i Instagrama već mogu međusobno da šalju direktne poruke, a da, pri tom, ne moraju da se prebacuju iz jedne aplikacije u drugu. Ova najnovija promena će od februara učvrstiti integraciju između Fejsbuka i WhatsApp aplikacije. Korisnici će moći da kupuju na Fejsbuku ne napuštajući WhatsApp palikaciju.

Ako nemate ništa protiv toga što „Fejsbuk“ koristi vaše podatke (ili što to radi Instagram, kao njena podružnica), možda vam to neće biti povod da se zabrinete. Nedavno je „Epl“ primorala kompaniju da obezbedi „nutritivnu oznaku“ o zaštiti privatnosti za aplikaciju na iOS platformi u kojoj bi naznačila kako postupa sa korisničkim podacima. Oznake su otkrile više od 100 različitih podataka koji se mogu prikupiti, od kojih su mnogi direktno povezani sa korisničkim profilima, uključujući podatke o zdravlju i vežbanju, „osetljive informacije“ i istoriju pretraživanja. Za tipičnog korisnika, koji ima nalog na obema uslugama, dodavanje male količine informacija koje WhatsApp ima tek je kap u moru. Do promene je došlo zbog toga što aplikaciju WhatsApp možete koristiti iako nemate nalog na Fejsbuku. Veoma različit razvoj i namena dve aplikacije doveli su do demografske podele među njihovim korisnicima, a mali, ali značajan deo korisnika WhatsApp aplikacije, privučeni šifrovanjem poruka, nepostojanjem oglasa i jednostavnim interfejsom, izbegavaju sam Fejsbuk, ali koriste aplikaciju za ćaskanje u vlasništvu kompanije.

Za te korisnike ova najnovija promena trebalo bi da predstavlja prelomni trenutak: WhatsApp nalog i Fejsbuk nalog su i dalje dve odvojene stvari, ali od sada, svaka promena će se kretati u jednom smeru. WhatsApp i dalje prikuplja mnogo manje podataka, tako da nema potrebe za panikom i prekidanjem veza odmah. Ipak, korisniku koji se brine o privatnosti bilo bi dobro da počne da razmišlja o tome koje bi alternativne platforme mogao da koristi za kontaktiranje ljudi koji su trenutno dostupni samo putem Fejsbukovog skupa aplikacija. Srećom, postoje alternativne opcije, od kojih je najpoznatija Signal, besplatna aplikacija koju je razvila neprofitna organizacija koja je napravila sistem šifrovanja koji se koristi u WhatsApp aplikaciji. Pošto su tvorci Signala potpuno posvećeni očuvanju privatnosti i sigurnosti, tehnička podloga Signala je bez premca, a aplikacija je proteklih nekoliko godina radila na tome da postane održiva alternativa najpoznatijim uslugama, kao što je Facebook Messenger, ali tvorci su vodili računa da ne ugroze karakteristike koje su neophodne da bi se zadovoljila i najparanoičnija grupa korisnika.

Ne bi trebalo da čudi da je Signal održiva alternativa WhatsApp aplikaciji. Neprofitna organizacija koja trenutno finansira aplikaciju pokrenuta je zajmom od 50 miliona dolara Brajana Aktona, suosnivača same WhatsApp aplikacije. Ili biste mogli da poslušate Ilona Maska, koji je ove nedelje na Tviteru objavio jednostavnu poruku „koristi Signal“. Pošto je sad najbogatiji na svetu, možda zna nešto više od nas.
Bez obzira na to da li se odlučite da se prebacite na drugu platformu ili ne – ili samo da postavite rezervnu aplikaciju za ćaskanje u slučaju da, u međuvremenu, osetite potrebu da je promenite – važno je da napravite svestan izbor i ne dozvolite da zbog neprestanog dodavanja sitnih promena dođe do onih krupnih sa kojima se niste složili. Ne možemo svi da čitamo uslove i odredbe, ali možemo bar da zastanemo pre nego što kliknemo na „Slažem se“.

6120-korisnici-aplikacije-xa-whatsapp-xa-postaju-korisnici-fejsbuka