LinkedIn obustavlja usluge u Kini

Objave u spomenutoj usluzi, koja je u vlasništvu kompanije „Majkrosoft“, cenzurisane su u Kini, u skladu sa zakonima koji se u toj zemlji sprovode. Usluga LinkedIn je u četvrtak rekla da će zatvoriti svoju uslugu umrežavanja stručnjaka i visokoobrazovanih profesionalaca u Kini krajem ove godine. Kao razloge za takav postupak navela je „znatno zahtevnije operativno okruženje i strože zahteve usklađivanja“. Usluga, koja je u vlasništvu kompanije „Majkrosoft“, saopštila je da će ponuditi novu aplikaciju koja bi se usredsredila samo na oglase za poslove u Kini. Nova aplikacija neće imati funkcije društvenih mreža, kao što su deljenje objava i komentarisanje, koje su bile ključne za uspeh LinkedIn -a u Sjedinjenim Državama i drugim zemljama u svetu. Odluka o ukidanju usluge završava jedan od najdalekosežnijih eksperimenata inostrane društvene mreže u Kini, gde vlada strogo kontroliše internet. Tviter i Fejsbuk su već godinama blokirani u Kini, a kompanija „Gugl“ se povukla pre više od jedne decenije. Kineski internet, koji funkcioniše iza sistema filtera poznatog kao Veliki zaštitni zid, strogo je cenzurisan i razvija se u posebnom smeru.

Kada se mreža LinkedIn proširila u Kini 2014. godine s lokalizovanom uslugom, ponudila je okvirni model za druge velike strane internet kompanije koje su htele da iskoriste ogromno, unosno i visoko cenzurisano tržište zemlje. Kompanija se udružila sa dobro povezanom firmom rizičnog kapitala, koja joj je obećala da će joj pomoći u odnosima s vladom. Međutim, da bi mreža mogla da posluje u Kini, morala je da pristane da cenzuriše objave miliona svojih kineskih korisnika u skladu sa kineskim zakonima, što druge američke kompanije često nisu želele ili nisu mogle da urade. Još 2014. godine, mreža je priznala da se nalazi pred teškim izazovom kad je rekla: „ LinkedIn snažno podržava slobodu izražavanja i u suštini se ne slaže sa vladinom cenzurom. Istovremeno, takođe, verujemo da bi odsustvo LinkedIn -a u Kini uskratilo kineskim profesionalcima mogućnost da se povežu sa drugima.“

Sedam godina kasnije, sasvim je očigledno da eksperiment nije uspeo. Nijedna velika internet platforma nije krenula stopama LinkedIn -a. Njeno poslovanje u Kini sporo se razvijalo jer se suočila sa velikim lokalnim konkurentima i stanovništvom skeptičnim u pogledu javnog navođenja vrednih kontakata. Operativno okruženje u Kini takođe je postalo zahtevnije. Od kada je predsednik Si Đinping, 2012. godine, preuzeo poziciju lidera Komunističke partije, neprestano kontroliše šta sve može da se postavi na internet. Gospodin Si kao predsednik sve moćnije Kineske uprave za sajber-prostor, kao državni regulator interneta, od nekadašnjeg kineskog interneta, gde su neke osetljive teme bile cenzurisane, stvorio je prostor gde su ni koji su kritikovali predsednika i Partiju hapšeni za razne prekršaje, kao što je zbijanje šala na račun gospodina Sija.

U martu je regulator ukorio platformu zbog toga što nije kontrolisala političke sadržaje, a tri osobe su pozvane na kratak informativni razgovor o tom problemu. Zvaničnici su od LinkedIn -a zahtevali da izvrši samovrednovanje i podnese izveštaj o tome. Usluga je, takođe, bila primorana da na 30 dana obustavi nove registracije korisnika u Kini. Društvena mreža je, takođe, osetila posledice pogoršanja odnosa između Sjedinjenih Država i Kine, kao i ogorčenost Vašingtona jer se povinovala kineskoj kontroli informacija. Poslednjih meseci, pošto je platforma prestala da prikazuje profile nekoliko aktivista i novinara u Kini, američki zakonodavci kritikovali su LinkedIn .

U jednom pismu prošlog meseca, senator Rik Skot, republikanac sa Floride, pisao je Satji Nadeli, izvršnom direktoru „Majkrosofta“, i zahtevao da sazna zašto je platforma cenzurisala naloge trojice novinara. Gospodin Skot je cenzuru nazvao „užasnim udovoljavanjem i potčinjavanjem komunističkoj Kini“. Poslovanje LinkedIn -a je, takođe, napredovalo, a Kina je dala minimalan doprinos. Otkako je kompanija „Majkrosoft“ kupila LinkedIn 2016. godine, za 26,2 milijarde dolara, prihod od poslovanja se utrostručio. Gospodin Nadela je u julu rekao investitorima da je prihod LinkedIn -a premašio 10 milijardi dolara godišnje prodaje, što je 27 odsto više u odnosu na prethodnu godinu.

Iako „Majkrosoft“ pokušava da izgradi tržište u Kini više od jedne decenije, kompanija je uspela da ostvari samo skroman uspeh. Prošle godine, Brad Smit, predsednik „Majkrosofta“, rekao je da se u Kini ostvaruje manje od 2 procenta prihoda. Microsoft Windows i Office uobičajeni su u Kini, ali veliki broj ljudi koristi piratske verzije. Kompanija je pokušala da prevaziđe problem tako što je svoj softver postavila na internet i u saradnji sa velikim kineskim vojnim podizvođačem ponudila operativni sistem kome kineska vlada veruje. Čini se da je vladina cenzura nakratko blokirala „Majkrosoftov“ pretraživač Bing, jedan od poslednjih kineskih portala za globalni internet, iako je usluga usmerila korisnike u Kini da navedu medijske naloge o spornim temama poput Dalaj Lame.

I dalje nije izvesno šta će se dogoditi sa milionima kineskih korisničkih naloga na LinkedIn -u. Nekada, kada su strane internet kompanije prestale da nude lokalno cenzurisane usluge, vlada je brzo blokirala njihove veb-lokacije.

6490-xa-linkedin-xa-obustavlja-usluge-u-kini