Može li Youtube da zaustavi lavinu teorija zavere koju je pokrenuo?

Prošlog meseca zvezda Jutjuba Šejn Doson postavio je svoj novi projekat, odnosno dokumentarac u trajanju od 104 minuta pod nazivom „Teorije zavere sa Šejnom Dosonom“ (engl. Conspiracy Theories With Shane Dawson).  Gospodin Doson je u svom video zapisu, opremljenom jezivom melodijom u pozadini, izneo niz potpuno neverovatnih pretpostavki. Spomenućemo samo neke: ajfon uređaji snimaju svaku izgovorenu reč svojih korisnika; popularne dečije televizijske emisije sadrže snažnu skrivenu poruku koja ih nagovara da izvrše samoubistvo; nedavni niz tragičnih požara širom Kalifornije namerno su podmetnuli vlasnici kuća da bi pokupili novac od osiguranja ili je vojska isprobavala novi i moćni laser. Nijedna teorija nije bila potkrepljena činjenicama, a neke su više ličile na urbane legende nego na ozbiljne optužbe. Ipak, bilo je mnogo zainteresovanih. Video je imao više od 30 miliona pregleda, što je čak i za Dosona veliki uspeh. Nastavak je imao oko 20 miliona pregleda i izazvao je javnu debatu sa vlasnikom lanca restorana „ Chuck E. Cheese “ jer ga je Doson optužio da reciklira nepojedene pice i od njih pravi nove.

Dosonova serija o teorijama zavere došla je u vrlo nezgodom trenutku za Youtube koji se bori sa gomilom dezinformacija i ekstremističkog sadržaja. Krajem januara, kompanija je objavila da menja algoritam koji se bavi preporučivanjem video sadržaja da bi smanjila širenje „graničnog sadržaja i sadržaja koji bi mogao da opasno dezinformiše korisnike“. Navela je i primere kao što su video sadržaji koji reklamiraju lažne čudesne lekove za lečenje ozbiljnih bolesti, koji tvrde da je zemlja ravna ploča ili koji iznose potpuno pogrešne tvrdnje o istorijskim događajima kao što je onaj od 11. septembra.

Doson ima više od 20 miliona pretplatnika i vrlo odanu grupu tinejdžera. Unosnu karijeru je izgradio na izuzetnom razumevanju prirode sadržaja koji prolaze na Youtube -u. Godinama su to bile teorije zavere, i to mnogobrojne, koje su korisnici gledali zapanjeno i oduševljeno. U video sadržaju koji se pojavio 2016. godine, glasno se pitao da li je NASA lažirala „ Apolovo “ sletanje na Mesec. Tad je rekao: „To je samo teorija, ali mislim da dokazi nisu baš jaki.“ U 2017. godini razmatrao je teoriju da su napadi od 11. septembra 2001. godine prevara. „Znam da je ludo“, izjavio je, „ali pogledajte samo neke od ovih video sadržaja.“ Prošle godine je deo video sadržaja posvetio teoriji da je zemlja ravna ploča i zaključio da to „nekako ima smisla“.

Ipak, Doson je potpuno bezopasan u poređenju sa osnivačem „ Infowars -a“ Aleksom Džounsom kome su  Youtube i ostale društvene mreže zabranile pristup prošle godine zbog govora mržnje. Većina Dosonovih video zapisa nema nikakve veze sa zaverama, a mnogi predstavljaju samo bezopasnu zabavu.  Međutim, popularnost Dosonovih teorija zavere otežava izazov pred kojim se našao  Youtube u pročišćavanju dezinformacija. Na mnogim društvenim mrežama, Facebook i Twitter recimo, najveći uticaj imaju ljudi koji su postali slavni na nekom drugom polju (u politici, na televiziji ili u sportu) gde su i stekli određeno poštovanje. Ali zvezde  Youtube -a su postale slavne na {xaYoutube -u i mnogi smatraju – što se može delimično opravdati – da platforma menja pravila po kojima su te zvezde ponašale dok ih je Jutjub ohrabrivao da stvore publiku baveći se tračevima i smicalicama.
Bez obzira na to da li je Doson opasan ili bezazlen, njegovi video sadržaji su prava vrsta dezinformacija koje Jutjub želi da ograniči. Zbog takvih pokušaja postavlja se neprijatno pitanje: Šta se dešava ako zaustavljanje lavine dezinformacija na Youtube -u znači kažnjavanje nekih od njegovih najvećih zvezda?

Dosonov predstavnik nije želeo da komentariše, a portparolka  Youtube -a je rekla da su nedavno počeli sa pooštravanjem pravila za utvrđivanje graničnog sadržaja ili video zapisa koji bi mogli opasno da dezinformišu korisnike. Dodala je da je promena postepena i da će vremenom pravila postati preciznija. Problem za platforme kao što su  Youtube i Facebook – obećala je da će pročistiti dezinformacije koje mogu dovesti stvaran svet u opasnost – sastoji se u različitom definisanju pojma “opasne dezinformacije“. Ne postoji nijedan suštinski razlog zbog koga bismo video sadržaj koji u pitanje dovodi zvaničnu verziju napada 11. septembra smatrali opasnijim od onog koji potvrđuje postojanje NLO -a ili Bigfuta. Teorija zavere je opasna ako nekoga dovodi u opasnost, a tad je suviše kasno da platforme bilo šta preduzmu.

Uzmimo, na primer, Džounsovu tvrdnju da je masovna pucnjava u Osnovnoj školi „ Sendy Hook “ 2012. godine, u stvari, prevara koju su napravili oni koji podržavaju kontrolu naoružanja civilnog stanovništva. Teorija, koja je u početku odbačena kao gnusna i potpuno suluda, dobila je novo značenje kad su Džounsovi sledbenici počeli da maltretiraju ožalošćene roditelje nastradalih učenika.

Setimo se, recimo, Picagejta, teorije zavere desno orijentisanih pristalica, prema kojoj su Hilari Klinton i demokrate potajno vodili posao dečje prostitucije. Teorija koja se proširila u raznoraznim video sadržajima na Youtube -u i drugim platformama, mogla je da ostane samo nekog čudo na internetu. Međutim, postala je problematična kad se čovek koji je poverovao u priču pojavio u piceriji u Vašingtonu noseći pušku odlučan da oslobodi decu za koju je verovao da se nalaze zaključana u podrumu.

Moramo spomenuti da je  Youtube preduzeo neke, doduše, sitne korake da obuzda širenje dezinformacija. Prošle godine, počeo je da povezuje kratke tekstove sa Vikipedije sa video sadržajima koji su se bavili određenim teorijama zavere i promenio način upravljanja rezultatima pretraživanja najnovijih vesti tako da je pouzdanim izvorima data prednost u odnosu na pojedinačne oportuniste. Prošle godine, Jutjub je zajedno sa ostalim društvenim mrežama zabranio Džounsove video sadržaje i „Infovors“.

Odluku kompanije da promeni algoritam za preporuku stručnjaci nazivaju „istorijskom pobedom“. Napominju da je sadašnji algoritam, koji je nekada obučavan da maksimalno produži vremenski period koji korisnici provode na sajtu, veoma često ciljao osetljive korisnike vodeći ih ka ostalim video sadržajima o teorijama zavere pretpostavljajući da će ih interesovati.

Međutim, nisu svi oduševljeni jer smatraju da će promena uticati samo na to koje video zapise  Youtube preporučuje – teorije zavere će se i dalje pojavljivati u rezultatima pretraživanja i biće dostupne pretplatnicima na kanalima popularnih zagovornika teorija zavere. Zbog toga smatraju da je to pozitivan, ali mali korak napred i da bi najbolje rešenje bilo donošenje novog zakona. Zakonodavci bi trebalo da promene Član 230 Zakona o elektronskim komunikacijama prema kome platforme kao što su Youtube , Fejsbuk i Tviter nisu zakonski odgovorne za sadržaj koji objavljuju njihovi korisnici. Dakle, zakon štiti internet platforme od odgovornosti za korisnički sadržaj koji objavljuju, kao i za algoritam preporuke. Izmenjeni zakon bi mogao da se odnosi samo na sadržaj, dok bi, što se tiče preporuka, platforme morale dobro da pripaze. Recimo, kad bi prošao zakon prema kome bi platforma bila odgovorna za sadržaj ako bi se pojavio 1.000 puta u preporukama, onda bi problem bio vrlo brzo rešen jer bi platforme imale podsticaj da nešto preduzmu povodom toga.

Međutim, ni novi zakoni koji bi regulisali algoritme za preporuke ne bi mogli da preokrenu uticaj slavnih ličnosti sa Jutjuba kao što je gospodin Doson. Oni koji ga podržavaju pregledali su njegove video zapise nekoliko desetina miliona puta, pretplaćuju se na njegov kanal i neprestano traže njegove video sadržaje. Prvi izazov koji se postavlja pred Jutjub je utvrđivanje koji video sadržaji predstavljaju „opasne dezinformacije“, a koji su nevina zabava koju publika traži da bi se slatko nasmejala. Ipak, tu postoji i mnogo ozbiljniji problem. Naime, mnogi mladi ljudi su prihvatili „jutjubovski pogled na svet“, što, između ostalog znači da su odbacili opšteprihvaćene izvore informacija i priklonili se „rođenim Jutjubovcima“ koji se bave zataškanim istorijskim događajima i pružaju kvazi-učena objašnjenja.

Dok zvezde sa Jutjuba podržavaju razne teorije zavere i obmane kao deo finansijski motivisane strategije razvoja, to se nekako uvuče u određeni procenat korisnika, a ponekad ih odvuče u neke mračnije oblasti, što nijedan algoritam ne može da predvidi. Jutjub verovatno može da zaustavi lavinu teorija zavere koje i dalje zatrpavaju njegove servere. Da bi bio uspešan u tom pokušaju, prvo treba da shvati ozbiljnost problema kao i da se uspeh rešenja ne nalazi u jednostavnoj popravci algoritma već da se u velikoj meri odnosi na deprogramiranje jedne generacije.

5232-moze-li-jutjub-da-zaustavi-lavinu-teorija-zavere-koju-je-pokrenuo