„Ne budite zli“ nije uobičajeni moto, ali ni „Gugl“ nije obična kompanija

Silicijumska dolina puna je uzvišenih ideja, ali malo ih je kao što je moto „Ne budite zli“ kompanije „Gulg“. Ako bar malo poznajete kulturu kompanije, sigurno ste već čuli za te tri reči. Lako se pamte, odgovaraju raznim prilikama, a i po malo su podrugljive. Izraz „Ne budite zli“ nalazio se na samom vrhu pravila ponašanja kompanije skoro deset godina i pratio je tokom njenog naglog napretka od male ratoborne starap kompanije pa sve dok nije postala tehnološki gigant. Krilatica je postala legendarna, a priča o njenom poreklu govori nam o tome kakva je kompanija „Gugl“ bila na samom početku, ali i o kontroverzama koje je danas okružuju. U prvoj epizodi Land of the Giants: The Google Empire – novog sedmodelnog podkasta o kompanijinom usponu do globalnog giganta – Marisa Majer, koja je bila jedan od prvih i najuticajnijih direktora kompanije, a sada suosnivač startapa Sunshine, govori o tome kako je „Gugl“ prihvatila moto „Ne budite zli“. Majerova kaže da se krilatica pojavila kada je kompanija počela da vodi pregovore o unovčavanju svog pretraživača kasnih devedesetih godina prošlog veka. Prvi poslovni sastanak sa Vašington postom izazvao je uzbuđenje među „Guglovim“ inženjerima, ali i određenu tremu. Prema rečima Majerove, inženjer Amit Patel imao je ozbiljne sumnje.

„Zabrinuo se zbog toga što smo mogli da kažemo Vašington postu da ćemo u rezultate pretrage staviti prvo članak za koji smatraju da je važniji ili da nećemo biti tako opsežni ako oni to ne žele. Zaista je brinuo o svim onim detaljima koji su mogli da ugroze naš integritet.“ (Ne zaboravite, u to vreme kompanija je imala jedini cilj da „organizuje informacije u svetu“.) Predstavnik „Gugla“ nije mogao da potvrdi detalje sastanka, ali rekao je da kompanija nikada ne bi promenila redosled rezultata pretraživanja zbog partnera. Tako je, prema rečima Majerove, Patel ušao u salu za sastanke gde je tim iz kompanije trebalo da se sastane za predstavnicima Vašington posta i napisao svojim kolegama poruku u levom donjem uglu table, sitnim slovima „Ne budite zli“.

Tri reči su ostavile snažan utisak jer, kasnije, kad su Majerova i nekolicina zaposlenih sa najdužim stažem u kompaniji dobili zadatak da sastave zvanični spisak pravila ponašanja, Majerova se setila da je Pol Bakhajt (legendarni kompanijin inženjer i osnivač servisa Gmail) spomenuo Patelovu poruku. Pol je tad rekao da nema potrebe da se mnogo trude, s obzirom na to da već imaju okosnicu pravila ponašanja u kompaniji.  Naravno, bila je to Amitova poruka „Ne budite zli“, napisana na tabli. Ipak, Bakhajt se celog događaja seća malo drugačije. Prema njegovim rečima, on se prvi setio krilatice „Ne budite zli“, tokom razgovora o osnovnim vrednostima kompanije, a da je kasnije Patel počeo da ispisuje te tri reči svuda po sedištu „Gugla“. Međutim, Bakhajt kaže da je u to vreme delio kancelariju sa Majerovom i Patelom i da se možda Patel prvi dosetio krilatice. Pošto se sve odigralo pre više od dvadeset godina, sasvim je moguće da velika priča o poreklu krilatice „Ne budite zli“ ima nekoliko verzija, u zavisnosti od toga s kim razgovarate. Ipak, bitno je da je prihvaćena.

Moto „Ne budite zli“ brzo je postao deo „Guglovog“ identiteta, kako u samoj kompaniji, tako i van nje. Predstavljao je novu vrstu etosa za buduću korporativnu pokretačku silu, koja će pomoći u oblikovanju kulture Silicijumske doline i mnogih tehnoloških kompanija koje su nastale u poslednjih dvadeset godina. Kompanija „Gugl“ je trebalo da bude inovativna tehnologija koja će poboljšati svet. U ranim danima kompanije, primena krilatice „Ne budite zli“ bila je jednostavna – ne dozvolite oglašivačima da kupe svoj položaj na vrhu liste pretraživanja, ne naplaćujte ljudima pretraživanje informacija, nemojte da ometate ljude banerima na početnim stranicama. Danas je kompaniji mnogo teže da radi u skladu sa krilaticom koja je nastala na samom početku.

Pošto je kompanija izrasla iz malog preduzeća koje je nudilo samo jedan servis – pretraživanje – u globalnog diva koji poseduje stotine proizvoda, od pošte, preko mapa do Jutjuba, sada ima ogroman uticaj na to kako komuniciramo i otkrivamo informacije, a ljudi su zbog toga počeli da se pitaju da li je „Gugl“ suviše velika kompanija. Ministarstvo pravde Sjedinjenih Država i nekoliko državnih tužilaca su u jesen 2020. godine podneli tri odvojene tužbe protiv kompanije zbog nepoštovanja zakona o konkurenciji. Prema navodima u tim dokumentima, „Gugl“ ima monopol nad pretraživanjem interneta kao i nad tehnologijom digitalnog oglašavanja i svoju moć koristi da bi ugušila konkurenciju. Istovremeno, zakonodavci su besni na kompaniju – i druge tehnološke gigante – iz različitih razloga. Neki političari misle da kompanija ne čini dovoljno da ukloni sve dezinformacije sa svojih platformi o, recimo, kovidu-19 i izborima 2020. godine. Drugi političari misle da kompanija preteruje u tome i da onemogućava izražavanje različitih mišljenja, kao kad je platforma Jutjub suspendovala nalog Donalda Trampa jer je pozivao na nasilje dok su vladali nemiri na Kapitolu. To nas samo podseća da „Ne budite zli“ može da ima različita značenja za različite ljude.

Napetost se oseća i među zaposlenima u „Guglu“ zbog onoga što kompanija podržava. U novembru 2018. godine, zaposleni su izašli na ulice da bi izrazili nezadovoljstvo merama koje su preduzete posle optužba za seksualno uznemiravanje, što je otkrilo gomilu unutrašnjih neslaganja, od žalbi protiv proširenja poslovanja kompanije do optužba za odmazdu nekih zaposlenih koji su izrazili svoje mišljenje ili su pokušali da osnuju sindikate. Može nam se činiti da je teško spojiti takav gnev prema kompaniji sa idejom da je „Gugl“ trebalo da bude najsrećniji tehnološki gigant, koji ima šareni logo, domišljate promene logotipa (doodle), kulturu inovacija i savršenstva. I naravno, dobrodušnu krilaticu. Kompanija je, 2018. godine, bez mnogo buke svoj moto „Ne budite zli“ pomerila na sam kraj pravila ponašanja, ali i dalje je tu. Ne zaboravite, ne budite zli. Ako vidite nešto što nije dobro, kažite. Za zaposlene u kompaniji, političare i korisnike koji i dalje povezuju „Gugl“ sa tom krilaticom – ma kako je shvatali – te tri reči su i dalje važne.

6289-ne-budite-zli-nije-uobicajeni-moto-ali-ni-gugl-nije-obicna-kompanija