Šta se dogodilo i zbog čega je platformi bilo potrebno toliko vremena da se ponovo vrati na mrežu?
Milijarde korisnika satima nisu mogli da pristupe Fejsbuku, Instagramu i WhatsApp -u, dok se gigant društvenih medija trudio da ponovo uspostavi svoje usluge. Društvena mreža Fejsbuk i njene druge platforme, uključujući Instagram, WhatsApp i Messenger , nestale su na šest sati širom sveta u ponedeljak i utorak, u zavisnosti od vremenske zone u kojoj živite. Dok se usluge polako obnavljaju, postavljaju se pitanja šta je uzrokovalo prekid rada i zašto je trebalo toliko dugo da se sve popravi.
Zašto se društvena mreža ugasila?
Nešto pre 17:00 sati po Griniču, ljudi su počeli da primećuju da ne mogu da pristupe Fejsbuku, Instagramu, WhatsApp -u или Messenger -u. Prošlo je više od pet sati pre nego što usluge počele da se obnavljaju. Kompanija je u utorak dala saopštenje u kojem potvrđuje da je uzrok pada promena konfiguracije matičnih usmerivača koji obavljaju koordinaciju mrežnog saobraćaja između kompanijinih centara podataka, što je imalo domino efekat i prouzrokovalo prestanak rada svih usluga „Fejsbuka“.
To je značilo da je nestala ne samo društvena mreža, već i sve ono što ona kontroliše. Drugi su pružili nešto više detalja o tome zašto je platforma nestala sa interneta. Kompanija „ Cloudflare “, koja je i sama nedavno imala probleme sa nestankom interneta, dala je detaljno objašnjenje o tome šta se dogodilo.
Postoje dva elementa koja određuju internet i čine ga onim što jeste, a ta dva elementa su sistem naziva domena ( Domain Name System – DNS ) i protokol graničnog mrežnog prolaza ( Border Gateway Protocol – BGP ).
Internet se sastoji od mnogobrojnih povezanih mreža. Zaista mnogobrojnih. Dakle, da biste mogli da održavate red i raspored, potrebno vam je nešto kao što je BGP da vam kaže kuda treba da idete. DNS je u suštini sistem adresa za lokaciju svake veb-stranice – to je njena IP adresa – dok je BGP putanja, odnosno, mapa koja pronalazi najefikasniji način da dođete do te IP adrese. „ Cloudflare “ objašnjava da je kompanija „Fejsbuk“ u ponedeljak, u toku ažuriranja, zapravo rekla BGP -u da spomenute putanje do Fejsbuka više ne postoje. Međutim, to nije uradila samo za platformu, već i za sve ostale usluge koje su u njenom vlasništvu. Dakle, svi oni koji su pokušavali da dođu do Fejsbuka nisu mogli da pronađu put do društvene mreže.
Zašto su bile isključene platforme Instagram, Messenger i WhatsApp ?
Pogođene su sve usluge „Fejsbuka“, a ne samo društvena mreža. Prekid je obuhvatio i sve interne sisteme „Fejsbuka“. Izveštaji govore da zaposleni nisu mogli da uđu u kancelarije i da nisu mogli da pristupe sopstvenoj platformi za internu komunikaciju.
Zašto je popravka trajala toliko dugo?
Pošto se interni sistemi kompanije pokreću sa istog mesta, zaposlenima je bilo teško da dijagnostikuju i reše problem. Uobičajena procedura za rešavanje takvog problema nije funkcionisala jer, kako kažu stručnjaci, „Fejsbuk upravlja svim sistemima preko Fejsbuka“. Zaposleni u kompaniji, navodno nisu mogli da pristupe sopstvenoj platformi za komunikaciju Workplace niti su mogli da uđu u kancelarije jer se i sistem bezbednosnih kartica za identifikaciju isključio tokom ovog prekida. Pošto je prekid bio ozbiljan i dugotrajan, sistemi se polako vraćaju svom punom kapacitetu funkcionisanja.
Kako su konačno sve to popravili?
Kompanija nije dala detaljnije informacije o tome šta je pošlo po zlu i kako je sve popravljeno, ali u nekoliko izveštaja se navodi da je gigant društvenih medija poslao tehnički tim do svojih servera u Kaliforniji da ručno resetuje servere na kojima je problem nastao.
Može li takav prekid u da se izbegne u budućnosti?
Sve što se dogodilo u ponedeljak prilično je neuobičajeno, ali sasvim je moguće i teško ga je izbeći. Međutim, prekid rada Fejsbuka, zajedno s drugim, uključujući probleme kompanija „ Cloudflare “ 2020. godine, i „Fastly“ u junu, ukazuju da postoji veliki problem kad se pojavi samo jedan nedostatak u velikom broju internet usluga na koje se ljudi oslanjaju. Ljudi se oslanjaju na Fejsbuk ne samo za povezivanje sa prijateljima i porodicom, već preduzeća koriste tu društvenu mrežu za prijavljivanje na druge usluge, uključujući veb-lokacije za prodaju na mreži. U nekim zemljama to je dominantno sredstvo komunikacije pomoću usluga, kao što je WhatsApp . Trebalo bi dobro da se zamislimo nad činjenicom da prekid tih usluga na nekoliko sati može da ima tako snažan uticaj na milijarde ljudi.
Da li su moji lični podaci bili ugroženi?
Isto koliko su ugroženi i kad Fejsbuk funkcioniše.
Zašto se to desilo baš sad?
Odlično pitanje. Kompanija se ne nalazi u zavidnom položaju. Naime, prošle nedelje je obustavljen projekat za pokretanje Instagrama za decu pošto se iznenada pojavilo interno istraživanje koje pokazuje da je kompanija svesna da bi aplikacija mogla negativno da utiče na mentalno zdravlje devojčica. Zatim je u nedelju bivša menadžerka proizvodnje u odseku za građanski integritet kompanije „Fejsbuk“ Fransis Haugen izašla u javnost sa navodima da je kompanija stavila svoje interese, odnosno zaradu iznad javne bezbednosti. „Verzija Fejsbuka koja danas postoji razdire naša društva i izaziva etničko nasilje širom sveta“, rekla je za emisiju 60 minuta.
Koliko je sve to koštalo?
Još nismo videli procenu troškova preduzeća koja se oslanjaju na Fejsbuk. Prestanak rada, zajedno sa otkrićima Haugenove u nedelju, doveo je do pada cene akcija kompanije u ponedeljak za 4,9%, zbog čega je lično bogatstvo osnivača i izvršnog direktora Marka Zakerberga palo za 6 milijardi dolara, navodi Blumberg.