Proverite da li je neko „njuškao“ po vašem računaru

Da li vam se učinilo da se nešto promenilo na vašem računaru otkad ste ga poslednji put koristili? Mislite li da vam neko proverava računar? Naučite kako da prepoznate da li vam je neko „njuškao“ po računaru!

Da li je neko tajno koristio vaš računar? Šta je gledao? Vaš laptop nije tamo gde ste ga ostavili. Vaš sto je u neredu. To može da bude problem bez obzira na to da li radite od kuće, u kancelariji ili samo ležerno pregledate veb iz svog doma – niko ne želi da ga neko špijunira. Skoro sve što radite ostavlja neku vrstu traga na računaru. Samo treba da znate kuda da idete da biste pronašli taj dokaz. Ako znate odakle da počnete, uštedećete mnogo vremena u pronalaženju krivca. Evo kako možete da utvrdite da li je neko bio na vašem računaru ili laptopu bez vaše dozvole.

1. Kako da vidite koje su datoteke otvarane na računaru

Već bi trebalo da znate kako da pogledate nedavno otvorene datoteke. Ako to proverite, možete da vidite da li je neko drugi pristupio nekom sadržaju bez vašeg znanja.

Windows je uveo tu funkciju da bi ste se jednostavno vratili onome na čemu ste radili ili onome što ste pregledali. Posebno je zgodno ako dodajete prilog e-poruci, prenosite datoteke preko usluga kao što je WeTransfer ili otpremate na blog. Pored toga, funkciju možete da koristite da biste proverili da li je neko drugi pristupao vašim datotekama.

Jednostavno idite na File Explorer tako što ćete kliknuti na odgovarajuću ikonu (koja izgleda kao tradicionalna papirna datoteka i trebalo bi da se nalazi na dnu ekrana) ili pritiskom na taster Windows + E. U gornjem levom uglu menija kliknite na Home (ili Quick Access na računarima koji koriste stariju verziju operativnog sistema Windows). Moći ćete da vidite šta je otvoreno pod Recent, gde možete da potražite sve čemu sami niste pristupili.

Kod Mac računara postoje slični načini za otvaranje nedavno otvaranih datoteka, uključujući liste Recent Items i Recent Folders lists.

Isto tako možete da proverite datoteke otvarane u pojedinačnim aplikacijama. Ako mislite da je neko njuškao po PowerPoint prezentaciji koju ste napravili, proverite karticu Recent u tom programu.

2. Kako da proverite nedavno izmenjene datoteke

Svako može da obriše nedavne aktivnosti sa vašeg uređaja. Iz File Explorer-a možete da označite bilo šta u opciji Recent i kliknete na Remove from Recent. Da biste potpuno obrisali aktivnost, možete da unesete sledeće u adresnu traku File Explorer-a na vrhu:

%APPDATA%\Microsoft\Windows\Recent Items

Videćete dugačku listu onoga što je otvarano. Kliknite desnim tasterom miša bilo gde i kliknite Show more options > Clear recent items list. Ako je vaša nedavna aktivnost izbrisana, ovo je bar znak da je neko koristio vaš računar, iako je to teže uočiti ako je uklonjeno samo nekoliko odabranih opcija.

Kako možete da otkrijete koje su fascikle nedavno otvarane?

Samo idite u koju god fasciklu želite (najverovatnije u Documents, Pictures ili Downloads) i kliknite na opciju Date Modified na vrhu. Kad kliknete jednom, datoteka kojoj ste poslednjoj pristupili pojaviće se na vrhu. Ako ponovo kliknete, redosled datoteka će biti obrnut. U toj opciji ćete primetiti strelicu sa strane, koja vam omogućava da proširite opseg, tj. na određeni datum ili YesterdayLast week, Last month, Earlier this year ili čak A long time ago.

Videćete listu datoteka kojima je pristupano ako je u njima nešto promenjeno. Nadajmo se da imate dovoljno sreće da je vaš računar automatski sačuvao stavku dok je neovlašćeni korisnik bio u akciji. Proverite navedena vremena i setite se da li ste tada bili pored ili daleko od svog računara.

Ako postoje određene datoteke za koje sumnjate da su izmenjene, kliknite desnim tasterom miša na njih preko File Explorer-a i izaberite Properties. Otvoriće se mali novi prozor; idite na karticu General, u kojoj možete pročitati kada je kreirana, izmenjena i kada joj je pristupano.

3. Proverite istoriju pretraživača da biste saznali da li je neko koristio računar

Svi znaju da istorija pregledanja može lako da se izbriše. Međutim, ako je neko koristio vaš računar u žurbi, možda je zaboravio to da uradi.

Pošto najveći broj ljudi koristi Google Chrome, najverovatnije je da ga je koristio i onaj koji je neovlašćeno njuškao po vašem računaru. Kliknite na vertikalnu elipsu u gornjem desnom uglu, a zatim na History i pogledajte da li nešto nije u redu.

Ipak, nemojte da zanemarite i druge pretraživače. Ako vaš računar ima Edge, idite na tri tačke, a zatim na History. Korisnici Firefox-a treba da kliknu na meni, a zatim na History > Show All History. Ako proveravate Brave pretraživač, možete da kliknete na tri horizontalne linije u gornjem desnom uglu, a zatim na History.

Treba da proverite listu posećenih veb-stranica i zabeležite sve što je navedeno, ali posebno one stranice koje sigurno niste posetili. To je dobar način da proverite da li je neko koristio vaš računar da poseti određene veb-stranice.

4. Kako da pristupite opciji Logon Events u Windows 10 i 11

Želite da znate da li je neko drugi pristupio vašem računaru, ali jednostavne metode tek treba da urode plodom. Na sreću, možete dublje da zaronite u računar da biste prikupili dodatne dokaze.

Od verzije Windows 10 Home pa nadalje, operativni sistem automatski vrši reviziju prijavljivanja – što znači da vodi belešku svaki put kada se prijavite na uređaj. Pa, kako to možete da proverite? Odnosno, kada pronađete evidenciju prijavljivanja na sistem, kako možete da protumačite podatke?

Potražite Event Viewer i kliknite na aplikaciju. Idite na Windows Log > Security. Videćete dugačku listu aktivnosti, od kojih vam većina neće imati mnogo smisla osim ako dobro poznajete Windows ID kodove.

Ono na šta treba da obratite pažnju je „4624“, koji označava Logon. Kôd 4672 znači Special Logon, koji možete da vidite u kombinaciji sa standardnim prijavljivanjem. To ukazuje na administrativnu prijavu. Kôd 4634 će biti naveden kada se nalog odjavi sa vašeg računara.

Možda će vam biti teško da uočite te kodove, ali pretraživanje možete da ubrzate korišćenjem funkcije Find… u meniju Actions sa desne strane.

Ako znate kada niste bili pored računara, možete ili da se krećete kroz evidenciju ili da koristite filtere. Idite na Actions > Filter Current Log, a zatim koristite padajući meni pod opcijom Logged.

Kliknite na bilo koje pojedinačno prijavljivanje da biste otkrili više detalja, uključujući i koji nalog je prijavljen. To je korisno ako mislite da je neko koristio vaš računar, ali ne i sistem.

Kako da omogućite funkciju Logon Auditing u Windows 10 i Windows 11 Pro

Verzija Home operativnog sistema Windows 10 i Windows 11 podrazumevano vrši reviziju prijavljivanja. Međutim, Pro verzije operativnog sistema Windows 10 i 11 mogu da zahtevaju određena mala podešavanja.

Pristupite funkciji Group Policy Editor tako što ćete pretražiti gpedit. Zatim idite na Computer Configuration > Windows Settings > Security Settings > Local Policies > Audit Policy > Logon Audits.

Morate da izaberete Success i Failure da biste registrovali uspešne i neuspešne pokušaje prijave.

Nakon što to uradite, možete da proverite revizije za buduće slučajeve koristeći gore spomenuti metod preko Event Viewer-a.

Kako da sprečite neovlašćeno korišćenje vašeg računara

Kako možete da sprečite druge ljude da pristupe vašem računaru? Prvo, možete da ih pitate da li su koristili vaš računar. Možda će vas pitati zašto vam to smeta, ali ako je to vaše vlasništvo, imate pravo da im postavite to pitanje.

Najvažnije je da napravite jaku lozinku za svoj nalog. Ne bi trebalo da bude neka koja se lako može predvideti. Nemojte je zapisivati. Kad god ustanete od stola, pritisnite tastere Windows + L. To je jedan od najboljih načina da zaključate računar i da se uverite da niko ne može da prati vaše aktivnosti.