Tehnološki giganti su se obavezali da će obezbediti 9 miliona maski. To nije ni približno dovoljno. Silicijumska dolina nabavlja i šalje milione maski na prve linije fronta u borbi protiv pandemije korona virusa kako bi pomogla u rešavanju nestašice sanitetskog materijala. To je još jedan način na koji tehnološke kompanije pokušavaju da iskoriste svoje neiskorišćene resurse da bi popunili prazninu koju je ostavila vlada. Američki tehnološki giganti od kompanije „Epl“ do „Fejsbuka“ poslednjih dana najavili su da će se truditi da prikupe i doniraju najmanje 9 miliona zaštitnih maski koje su medicinskim radnicima u bolnicama neophodni pri lečenju zaraženih pacijenata. Manjak maski bila je glavna prepreka u obuzdavanju korona virusa, pa su neki lekari i medicinske sestre bili primorani da ponovo upotrebe već korišćenu opremu ili da pribegnu nekim drugim alternativama, što ih može izložiti virusu i ubrzati njegovo širenje. Neki lekari su otišli toliko daleko da su na društvenim medijima molili da im se dopreme zalihe medicinskih sredstava.
Tehnološke kompanije se, očigledno, ne bave proizvodnjom maski. Ipak, da li sasvim slučajno ili zbog toga što imaju pristup određenim lancima snabdevanja, oni mogu da podele opremu onako kako to vlada očigledno ne može. Postoji izuzetno malo detalja o tome kako tačno te kompanije dobijaju pristup tim zaštitnim maskama, ali kompanija kao što je „Epl“ ima veze u industriji snabdevanja širom sveta koje savezna vlada izgleda nema. Jednostavno, globalno se ne proizvodi dovoljno zaštitnih maski da bi se zadovoljila trenutna potražnja, a Trampova administracija nerado koristi zakon kako bi od kompanija zatražila da proizvedu više maski.
Ipak, postoji rizik od oslanjanja na korporativnu filantropiju – umesto na vladu – u rešavanju tog problema. Za početak, zavisi od dobrovoljne velikodušnosti tih kompanija da se bave neviđenim vanrednim situacijama, altruizmom koji bi mogao da nestane u svakom trenutku. Te kompanije takođe nisu odgovorne pred američkim biračima, teoretski odgovorne su samo pred akcionarima. Takođe, nemamo uvid u to šta rade i u kom vremenskom okviru.
Takvo posvećivanje javnom interesu podstaklo je pojavu blagonaklonih novinskih članaka o tehnološkim kompanijama koje su u poslednje vreme možda zaboravile kako je to kad dobijate pozitivne komentare. Mnogi smatraju da je doniranje zaštitnih maski, u stvari, odvlačene pažnje od inače loše korporativne društvene odgovornosti. Pored toga, ni 9 miliona maski nije dovoljno. Bela kuća je saopštila da je naručila „stotine miliona“ N95 maski, koje predstavljaju zlatni standard lične zaštitne opreme. Jedna bolnica u centru epidemije, Prezbiterijanska bolnica u Njujorku, u internom izveštaju je rekla da iskoristi preko 40 hiljada maski dnevno – i predviđa da će se taj broj povećati na 70 hiljada dnevno. To znači da bi samo ova bolnica potrošila zalihe Silicijumske doline za šest meseci. Najveću donaciju od svih američkih tehnoloških kompanija dala je kompanija Salesforce, čiji je izvršni direktor Mark Beniof na Tviteru rekao da se nada da će ove nedelje isporučiti 5 miliona maski „svesrdnim angažovanjem svih naših resursa i veza“, međutim, kompanija nije dala nikakve dodatne detalje.
Kompanija „Epl“ se obavezala da će isporučiti najmanje 3 miliona maski, mada je izvršni direktor Tim Kuk spomenuo neodređene „milione“ maski za Sjedinjene Države i Evropu. Potpredsednik Majk Pens je rekao, tokom vikenda, da se kompanija „direktno“ obavezala da će poslati 2 miliona maski širom zemlje, dok je guverner Kalifornije Gavin Njusam rekao da je ta kompanija njemu obećala još milion maski, posebno za Kaliforniju. Kukova objava na Tviteru nagovestila je da kompanija trenutno nije imala pristup maskama, već se pozivao na odnose kompanije sa dobavljačima, posebno u Kini. „Epl“ je „radila na tome da pomogne izvornim dobavljačima za potrebe zdravstvenih radnika“, rekao je Kuk.
Kompanija „Fejsbuk“ je najotvorenije objasnila šta se dešava sa maskama koje je odlučila da donira. Mark Zakerberg je rekao da njegova kompanija ima zalihe od 720.000 maski koje je ta kompanija nabavila tokom požara na u Zalivskoj oblasti. Kako je rekao Zakerberg, kompanija radi na tome da obezbedi još više donacija. Ilon Mask, generalni direktor kompanija „ Tesla “ i „ SpaceX -a“, bio je među nekolicinom javnih skeptika o ozbiljnosti pandemije korona virusa, ali čak je i on počeo da distribuira oko 250.000 maski bolnicama. Flexport, međunarodna startap kompanija, obezbedila je i donirala oko 60.000 maski za San Francisko.
Veći broj zaštitnih maski očigledno će pomoći medicinskim radnicima koji se bore protiv virusa. Ipak, s obzirom na to da se maske brzo troše, pravi napredak se sastoji u pomoći američkoj vladi da osigura neprestanu nabavku – posebno zbog toga što ćemo još prilično dugo morati da zadovoljimo sve veće potrebe zdravstvenih radnika za zaštitnim maskama.