Širenje dezinformacija dovodi do stvaranja lažnih teorija o izborima

Istraživači su otkrili da je mala grupa naloga na društvenim mrežama odgovorna za širenje ogromnog broja lažnih objava o izbornim prevarama. Ujutro 5. novembra, Erik Tramp, jedan od predsednikovih sinova, tražio je od svojih pratilaca na Fejsbuku da prijave slučajeve prevara na biračkim mestima preko heštega Stop the Steal. Njegova objava je podeljena više od 5.000 puta. Do kasnih popodnevnih sati, konzervativne medijske ličnosti Diamond and Silk podelile su hešteg zajedno sa video-zapisom koji tvrdi da je glasanje u Pensilvaniji namešteno. Njihova objava je podeljena više od 3.800 puta. Te noći konzervativni aktivista Brandon Strak zatražio je od ljudi da protestuju u Mičigenu pod okriljem #StoptheSteal. Njegova objava je podeljena više od 3.700 puta. Tokom sledeće nedelje, fraza Stop the Steal korišćena je za organizovanje desetina skupova u kojima su se širile lažne tvrdnje o prevarama koje su se dogodile tokom predsedničkih izbora u Sjedinjenim Državama. Novo istraživanje Avaaza, globalne grupe za ljudska prava, zajedno sa Njujork tajmsom pokazuje kako je mala grupa ljudi – uglavnom desničarski orijentisanih ličnosti sa ogromnim uticajem na društvenim mrežama – pomogla širenju lažnih tvrdnji o prevarama na biračkim mestima koje su dovele do pomenutih okupljanja i protesta.

Ta grupa je proširila dezinformacije o prevarama na biračkim mestima i sejala neistine koje uključuju tvrdnje da su mrtvi ljudi glasali, da su mašine za glasanje bile tehničke neispravne, a glasački listići nisu bili tačno izbrojani. Zbog načina na koji funkcioniše algoritam Fejsbuka, sve te neistine su uspele vrlo brzo da se prošire i tako, vrlo jednostavno utiču na stav i mišljenje javnog mnjenja. Prema jednom istraživanju, tokom nedelje od 3. novembra, na društvenoj mreži Fejsbuk bilo je oko 3,5 miliona reakcija – uključujući „sviđa mi se“, komentare i deljenja – na javne objave koje se pozivaju na Stop the Steal. Od toga se sa profila Erika Trampa, Diamond and Silk-a i gospodina Straka reagovalo najviše, odnosno 200.000 puta или u 6 procenata slučajeva.

Iako je uticaj grupe bio zapažen, ipak nije imao ni približno toliko snažan uticaj na širenje dezinformacija koliko je imao predsednik Tramp. Od 20 najangažovanijih objava na Fejsbuku tokom prošle nedelje koje su sadržavale reč „izbori“, svi su poticali od gospodina Trampa. Nezavisne organizacije za proveru činjenica utvrdile su da su sve te tvrdnje lažne или obmanjujuće. Predsednik i njegove pristalice iskoristili su neosnovane tvrdnje o izbornim prevarama da bi osporili glasanje u brojnim državama. Izborni zvaničnici i novinari istraživali su izveštaje o neispravnim biračkim mašinama, namerno pogrešno prebrojanim glasovima koji su poslati putem pošte i drugim nepravilnostima koje su uticale na glasanje, ali nisu pronašli dokaze o sveopštoj izbornoj prevari.

Tvrdnje o izbornim prevarama nastavile su da se gomilaju poslednjih nedelja, velikim delom zahvaljujući posebnim nalozima na društvenim mrežama. Prema analizi agencije Avaaz, ako se uzme u obzir četvoronedeljni period koji počinje sredinom oktobra, uočava se da su ljudi u 28,6 procenata slučajeva reagovali na sadržaj objava predsednik Trampa i 25 najaktivnijih naloga sa kojih su se širile dezinformacije o izbornim prevarama.
Da bi pronašla one koji šire dezinformacije, agencija Avaaz je sastavila spisak od 95.546 objava na Fejsbuku koje su sadržavale obaveštenja o izbornim prevarama. Ljudi su te objave delili, komentarisali или označili da im se sviđaju skoro 60 miliona puta.

Avaaz je otkrila da je samo 33 od 95.546 objava odgovorno za preko 13 miliona tih reakcija. Te 33 objave stvorile su priču koja će dalje oblikovati ono što milioni ljudi misle o legitimitetu američkih izbora.
Portparol „Fejsbuka“ je rekao da je kompanija dodala oznake objavama koje su pogrešno predstavljale izborni proces i ljude upućivale na informativni centar za glasanje. „Koristimo svaku priliku da uputimo ljude na pouzdane informacije o izborima i o postupku brojanja glasova“, rekao je Kevin Makalister, portparol „Fejsbuka“. Kompanija nije komentarisala zašto nije sankcionisala naloge sa kojih su se neprestano širile pogrešne informacije – misli se na naloge gospodina Straka i Diamond and Silk-a. „Fejsbuk“ je ranije rekla da predsednik Tramp, zajedno sa ostalim izabranim zvaničnicima, ima poseban status i da njihovi nalozi ne podležu procesu provere istinitosti informacija koje se objavljuju.

Mnogi nalozi sa kojih su se širile dezinformacije imali su milione reakcija na svoje objave na Fejsbuku tokom poslednjih mesec dana. Nalozi su bili aktivni na Tviteru, kao i na Fejsbuku, i neprestano su širili iste dezinformacije na novim društvenim mrežama, kao što su Parler, MeWe i Gab . Jedna od najistaknutijih lažnih tvrdnji koju su promovisali oni koji su širili dezinformacije bila je da je softver za glasanje Dominion izbrisao glasove za gospodina Trampa или nekako promenio zbir glasova u nekoliko odlučujućih država. Izborni zvaničnici nisu pronašli dokaze da su mašine neispravne, ali su objave o njihovoj neispravnosti naširoko delili gospodin Tramp i njegove pristalice. Tokom poslednje nedelje, samo sedam objava koje su postavili 25 najzagriženijih zastupnika izbornih prevara odgovorno je za 13 procenata ukupnih aktivnosti na Fejsbuku koje su se odnosile na tu tvrdnju. Gospodin Tramp je imao daleko najveći uticaj na Tviter. Jedan tvit predsednika koji je optužio sistem glasanja Dominion da je obrisao 2,7 miliona glasova u njegovu korist podeljen je preko 185.000 puta, a označen je sa „sviđa mi se“ preko 600.000 puta.

Kao i druge lažne tvrdnje o izbornim prevarama, i objava gospodina Trampa je na Tviteru bila označena obaveštenjem da se u njoj dele informacije koje nisu tačne. Društvena mreža Tviter, kao i Fejsbuk, je rekla da te oznake pomažu u sprečavanju deljenja lažnih tvrdnji i usmeravaju ljude ka legitimnim izvorima informacija. 

6095-sirenje-dezinformacija-dovodi-do-stvaranja-laznih-teorija-o-izborima