Šta znači poruka o grešci Unusual Traffic koju vam šalje Google

Google može da vam pokaže da su njegovi sistemi „otkrili neobičan saobraćaj“ sa vašeg uređaja. Da li to znači da ste zaraženi zlonamernim softverom? Ne mora da znači.
Slanje poruka o greškama su jednostavan i zgodan postupak da obavestite korisnike da postoji problem sa njihovim uređajem ili softverom. Verovatno ste tokom godina naišli na mnogo poruka o greškama, ali neke su zbunjujuće i teško ih je zaobići. Google-ova poruka unusual traffic from your computer network (neobičan saobraćaj sa vaše računarske mreže) je jedna od njih. Šta ona znači i šta možete da preduzmete kada se pojavi?
Šta je poruka o grešci Unusual Traffic?
Ova poruka o grešci može da se pojavi u bilo kom pregledaču ili na bilo kom uređaju. Može da se pojavi kada u Google-ov okvir za pretraživanje unesete upit i pritisnete na Search ili kada koristite traku za adresu da biste pronašli ono što pretražujete (naravno, ako je Google postavljen kao vaš podrazumevani pretraživač). U poruci se navodi:
Naši sistemi su otkrili neobičan saobraćaj sa vaše računarske mreže. Ova stranica proverava da li zaista vi šaljete zahteve, a ne robot.
Kada dobijete tu poruku o grešci, vaša IP adresa je prikazana ispod, a postoji i vremenska oznaka koja pokazuje kada se to dogodilo. Da biste nastavili sa pregledanjem, morate da rešite CAPTCHA – (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart), odnosno, potpuno automatizovani javni Tjuringov test za razdvajanje računara i ljudi, i potvrdite da niste robot.
Kad treba da rešite CAPTCHA s vremena na vreme, to i nije neki veliki problem. Međutim, suviše često, poruka o grešci nastavlja da se pojavljuje čak i ako rešite CAPTCHA. Pojaviće se svaki put kada pokušate da koristite Google pretragu, što otežava pregledanje i primorava vas da koristite drugačiji i potencijalno manje precizan pretraživač.
Zašto dobijate poruku o grešci Unusual Traffic
Postoji pet mogućih razloga zbog kojih dobijate dosadnu poruku o grešci. Iako je većina tih poruka potpuno bezazlena, one mogu da budu i znak da je došlo do nekih grešaka u bezbednosti.

  1. Mnogo brzo „guglate“
    Moguće je da dobijate poruku Unusual Traffic jer ste jednostavno prebrzi za Google, odnosno suviše brzo unosite različite termine za pretragu. Kada to uradite više puta tokom dužeg vremenskog perioda, Google bi mogao pogrešno da protumači vašu aktivnost kao aktivnost programiranog bota.
  2. Koristite automatizovani softver
    Možda ćete dobiti poruku o grešci ako koristite neku vrstu automatizovanog softvera. Na primer, to bi mogla da bude alatka za istraživanje ključnih reči koja prikuplja upite koje ljudi unose u Google-ov okvir za pretragu ili sličan softver na koji se profesionalci za optimizaciju pretraživača (Search Engine Optimization – SEO) oslanjaju da bi obavili svoj posao.
  3. Delite mrežu sa drugim ljudima
    Možda ćete dobiti poruku o grešci Unusual Traffic kada koristite javnu bežičnu mrežu. Pošto su mnogi drugi ljudi verovatno povezani na istu mrežu i pretražuju Google, softver može da označi zahteve kao automatizovane. To može da se desi i kada više ljudi koristi vašu kućnu mrežu u isto vreme.
  4. Koristite virtuelnu privatnu mrežu
    Pretraživanje veba preko softvera virtuelne privatne mreže (VPN) ili korišćenje neke vrste dodatka za proksi pretraživač ponekad može da dovede do toga da vam Google prikaže poruku o grešci Unusual Traffic i zahteva da rešite CAPTCHA.
  5. Napali su vas
    Kada postoji neobičan problem sa vašom internet vezom ili uređajem kojeg ne možete da isključite sa mreže, uvek postoji mogućnost da ste u opasnosti i da ste pod napadom zlonamernog softvera.
    Kako da popravite unusual traffic from your computer network
    Sada kada znate šta bi moglo da izazove pojavljivanje takve poruke o grešci, vreme je da se pozabavite osnovnim uzrokom. Najbolje je to što najverovatnije nemate o čemu da brinete. Ako ste suviše brzo obavljali pretraživanje ili koristite alatku za istraživanje ključnih reči, problem možete da rešite brisanjem keša pretraživača, istorije i kolačića.
    Ako koristite stoni računar, brisanje ćete najlakše i najbrže obaviti ako pritisnete Ctrl + Shift + Delete. Kada to uradite, pojaviće se iskačući meni. U njemu možete da izaberete koje stavke želite da obrišete. Proces je isti u Chrome-u (i drugim pretraživačima zasnovanim na Chromium-u), Firefox-u, Safariju i Edge-u.
    Proces je malo komplikovaniji na mobilnim uređajima, ali, u suštini je skoro isti na svim pretraživačima. Da biste obrisali keš memoriju i kolačiće, potrebno je da pristupite meniju Settings pregledača i odete na Clear browsing data ili Clear History and Website Data.
    Ako sumnjate da su glavni krivci virtuelna privatna mreža, proksi ili drugi softver na vašem uređaju, jednostavno ih onemogućite i pogledajte da li je poruka o grešci nestala. Ako to ne uspe, pokušajte da ručno ponovo pokrenete modem ili ruter. Isključite ga, sačekajte nekoliko minuta, a zatim ga ponovo uključite ili možete da pritisnete dugme za resetovanje na zadnjoj strani.
    Ako ništa od toga ne reši problem, onda imamo loše vesti. Naime, postoji verovatnoća da je vaša bezbednost na mreži ugrožena. Ako pri tome primetite i druge znake delovanja zlonamernog softvera – usporen rad računara, pregrevanje, stalni padovi sistema, poruke koje iskaču, reklame i još mnogo toga – onda imate potvrdu da se nalazite u ne baš zavidnim okolnostima.
    Neke zlonamerne softvere je teško otkriti, jer rade u pozadini i neprestano šalju zahteve i zbog toga vaš saobraćaj izgleda kao da je automatizovan ili neuobičajen za Google, što bi moglo da objasni poruku o grešci Unusual Traffic. Srećom, i to može da se reši. Ako nemate zaštitu od zlonamernog softvera, odmah je preuzmite – postoji mnogo besplatnih antivirusnih alata. Posle instaliranja zaštite, skenirajte računar.
    Ako mislite da vam je Android telefon zaražen zlonamernim softverom, pokušajte nekako da ga uklonite sa telefona umesto da telefon odmah vraćate na fabrička podešavanja, pri čemu biste mogli da izgubite dragocene podatke.
    Malo je verovatno da bi iPhone uređaj mogao da bude zaražen zlonamernim softverom, posebno ako ga niste prisilno otvarali, ali ipak bi trebalo da proverite iOS uređaje za svaki slučaj.
    Uz sve to, postoji mala šansa (ali ipak postoji) da je cela vaša mreža ugrožena. Ako sumnjate da je to slučaj, prvo što treba da uradite je da je skenirate u potrazi za potencijalnim problemima. Postoji nekoliko načina da ručno proverite da li je vaša mreža bezbedna i da je zaštitite ako nije.