Tim Berners-Li gradi „treći sloj“ veba – ali ne naziva ga Web3

Čovek koji nam je podario World Wide Web govori o svom ambicioznom planu, kojeg je nazvao Solid, da bi nam svima obezbedio privatno mesto za skladištenje – i po našem nahođenju deljenje – naših onlajn podataka.
„Web3 uopšte nije veb.“
Na izuzetno posećenoj konferenciji Web Summit u Lisabonu prošle nedelje, gostujući govornik je odlučno odbacio Web3 – popularnu reč koja obuhvata novi skup tehnologija koje imaju za cilj da obezbede internetu decentralizovanu infrastrukturu zasnovanu na blokčejnu za upravljanje vlasništvom nad podacima na mreži. S obzirom na to da je spomenuti kritičar Web3 bio ser Tim Berners-Li, čovek koji je stvorio svetsku mrežu pre više od 30 godina, njegov stav treba ozbiljno uzeti u obzir.
Međutim, Berners-Li nije iskoristio svoje pojavljivanje na bini samita samo da bi se rugao Web3. Prevashodni cilj je bio da govorio o Solid-u, sopstvenom poduhvatu otvorenog koda za ponovno uspostavljanje veba kroz nove decentralizovane alate koji štite privatnost dok rukujete podacima. Solid, koji je nastao kao istraživački projekat MIT-a, takođe je naveo Berners-Lija da osnuje startap, Inrupt, da bi komercijalizovao tehnologiju. Berners-Li je CTO kompanije, a na Web Summit-u, na sceni mu se pridružio suosnivač, Džon Brus, izvršni direktor.
Berners-Li, koji sebe voli da naziva „zaluđenikom za podatke“, već dugo uživa u smišljanju novih načina da izvuče što više iz informacija o svom životu. Na primer, pre nego što su digitalne fotografije označavane GPS podacima, napisao je sopstveni softver da bi mogao na mapi da postavi snimke koje je napravio na skijanju. Dok je pokušavao da uradi još nešto korisnije sa sopstvenim podacima, pomislio je, kako sam kaže: „Potrebno mi je da steknem još veću moć u ovom prostoru, ali takođe, želim da je imaju i svi ostali.“
Konačno ga je takav stav doveo do projekta Solid. Osnovna ideja projekta je sledeća: umesto da vaši lični podaci budu razbacani po celom vebu, a da ih čuva onaj ko ih je prikupio od vas, svi bi trebalo da se čuvaju na jednom mestu i pod vašom kontrolom. To mesto se zove Pod, što je skraćenica od personal online data store (lična prodavnica podataka na mreži). Možete dati bilo kojoj veb-stranici pristup informacijama u Pod-u – ili, isto tako jednostavno, uskratiti joj pristup. Solid, takođe, nudi funkciju jedinstvenog prijavljivanja, omogućavajući vam da se prijavite na bilo koju veb-stranicu koja je podržava, a po konceptu je slična univerzalnim alatima za prijavljivanje koje nude Meta, Google i Apple, bez vezivanja za ekosistem tehnološkog giganta.
Berners-Li poredi novi Pod sa praznom tablom za društvenu igru sastavljanja reči. „Kako vaš život napreduje – vaš digitalni identitet ili digitalni status – aplikacije upisuju neke podatke i postaje sve zanimljivije i sve bogatije,“ objašnjava on. Pod ostaje potpuno privatan, što ga čini suštinski drugačijim od Web3 i njegove upotrebe javne blockchain tehnologije.
Pošto Solid može da skladišti podatke bilo koje vrste, njegove potencijalne upotrebe su ogromne kao i sam veb. U Belgiji, na primer, vlada Flandrije se obavezala da će koristiti Pod kao osnovu celokupne digitalne ekonomije u regionu. U oktobru, BBC je počela da koristi Pod da pokrene svoju funkciju „zajedničko gledanje emisija“. To omogućava gledaocima da emiteru daju pristup dodatnim podacima o sebi osim onoga što zna o onome što vole da gledaju i tako im omogućava relevantnije preporuke sadržaja. Kako je sama BBC istakla, ti predlozi bi mogli da postanu još bolji ako bi i druge kompanije koje se bave strimigom, kao što su Netflix i Spotify, takođe povezale svoje algoritme sa Solid-om, da bi omogućile korisnicima da vode evidenciju o svojim ukusima koji obuhvataju više medijskih platformi.
Na bini na Web Summit-u, Brus, izvršni direktor satrapa Inrupt, je rekao da je najveća američka kompanija koja se bavi opremanjem doma usvojila Pod kako bi omogućila korisnicima da čuvaju sve, od priručnika do podataka o potrošnji energije u realnom vremenu. Takođe je spomenuo i osiguravajuću kuću koja koristi Pod da bi omogućila korisnicima da dele podatke o vožnji u zamenu za bolje cene osiguranja. Odbio je da precizira o kojim kompanijama je reč. Ipak, naglašava da Inrupt tek sada dolazi u položaj u kojem je spreman da ubedi svet da se okrene Solid-u. Istakao je da sve veća zabrinutost oko privatnosti na mreži i centralizovane moći velikih tehnoloških kompanija daju ogromnu priliku startapu od 60 ljudi.
Berners-Li naziva Solid „trećim slojem veba“, koji prati originalne, statične veb-stranice iz devedesetih prošlog veka i interaktivnija iskustva slična aplikacijama koja su usledila. „To je malo više tehnologije, malo više standarda“, kaže on. „I revolucionarna promena načina korišćenja tehnologije.“
Na pitanje da li bi usvajanje Solid-a moglo da liči na usvajanje World Wide Web-a iz devedesetih – skoro stidljiv napredak prvih nekoliko godina, a zatim iznenadna sveprisutnost – odgovorio je da uspeh veba nije bio tako iznenadan. Na početku je postojao jedan server sa kojim je bilo deset povezivanja dnevno, a posle izvesnog vremena taj broj je postao ogroman. Prema njegovim rečima, postojao je eksponencijalni rast.
Oduševljenje Berners-Lija svojom najnovijom idejom je zarazno. Ne treba smetnuti sa uma da je on stvaralac veba i da zbog toga ima određeni kredibilitet, a, pored toga, njegova najnovija ideja je odlična. S druge strane, ne znači da će zbog toga mnoge kompanije koje trenutno usisavaju naše podatke za svoje potrebe oduševljeno prihvatiti Solid. Verovatno će se silno truditi da uopšte ne obraćaju pažnju na najnoviju ideju Berners-Lija. Ipak, ako tehnologija dobije poverenje korisnika, odbijanje kompanija da podrže projekat moglo bi da postane isto tako nerealno kao i odluka da uopšte ne posluju na vebu.
Tako bar predviđa Berners-Li.