Nedavni diplomatski sukob oko kineske telekomunikacione kompanije „Huawei“, lidera u razvoju opreme za petu generaciju mobilnih mreža, pokazao nam je da tehnologija koja obećava unapređenje funkcionisanja interneta stvari i autonomnih vozila donosi i određene rizike. Šta je 5G , šta će moći da uradi i kakvi su rizici?
Šta je 5G ?
Oznaka 5G odnosi se na petu generaciju tehnologije mobilnih mreža koja bi trebalo da počne da funkcioniše u Aziji i Sjedinjenim Državama već 2020. godine. Svaka generacija mobilnih mreža nudila je određena unapređenja u prenosu podataka i kapacitetu, a sa tehnologijom 5G , mreže su zamišljene da funkcionišu tako što će se sa telefonije prebaciti na druge objekte.
Šta će moći da uradi?
Sve razmetljiviji internet stvari do sada se saplitao zbog ograničenja mobilnih mreža, kako u pogledu brzine prenosa podataka u telefonima, tako i zbog činjenice da magistrala ili kičma mreža nije bila dovoljno proširena u mnogim slučajevima da bi mogla da se izbori sa ogromnom količinom podataka. Sa novom 5G tehnologijom, brzine bi trebalo da se povećaju toliko da omoguće autonomnim vozilima izlazak na otvoreni put, a doktorima daljinsko upravljanje operacijama.
Odvojiće proširenu i virtuelnu stvarnost.
Sposobnost tehnologije da poveže više senzora, omogućiće da mnogi servisi postanu „inteligentni“. Pomoći će u upravljanju tokom saobraćaja i upozoravaće javnu službu gradske čistoće kad treba isprazniti kontejnere. Privreda nestrpljivo iščekuje 5G tehnologiju koja će iz korena promeniti proizvodnju i omogućiti joj da nadgleda sve vrste procesa.
Zašto 5G tehnologija predstavlja bezbednosni rizik?
Prvo, mnogo više podataka i mnogo različitih vrsta podataka putovaće 5G mrežama. Veliki broj podataka koji se prenose pomoću senzora mogu biti osetljivi, recimo informacije i proizvodnim procesima za koje bi poslovni konkurentni bili izuzetno zainteresovani. Treba spomenuti i podatke iz naših domova koji bi mogli biti prikupljeni da bi se o nama saznalo mnogo što-šta. Kovčeg sa blagom odnosno, podacima od neprocenjive vrednosti za hakere postaće ogroman i primamljiv.
Drugo, sve veće oslanjanja na mobilne mreže znači da bi svaki problem koji bi se pojavio imao mnogo ozbiljnije posledice kako po bezbednost tako i po privrednu aktivnost. Recimo, ako bi došlo do pada mreže u toku daljinski vođene operacije, pacijent bi mogao da umre, a s druge strane, autonomno vozilo bi moglo da „strada“ u sudaru. Nešto duži prekid bi mogao da dovede do velikih problema u proizvodnji. Sve navedeno spada u rizike po nacionalnu bezbednost.
I dok su se diplomate sukobile oko hapšenja glavne finansijske direktorke kompanije „Huawei“ zbog optužbi da je firma prekršila sankcije koje je Amerika nametnula Iranu, Sjedinjene Države neprestano strepe zbog kineske telekomunikacione opreme koja predstavlja Trojanskog konja vojske i obaveštajaca iz Pekinga. Kompanija „Huawei“ je glavni proizvođač opreme koja se koristi za uspostavljane 5G mreže, a američka služba odbrane strepi da bi tako mogla da se onemogući komunikacija američke vojske ili da bi zbog kineske opreme Amerika bila u nepovoljnijem položaju u slučaju potencijalnog sukoba.
Sjedinjene Države su zabranile upotrebu opreme kineske kompanije u domaćim mrežama, ako i Australija i Novi Zeland, dok ostale države razmatraju da preduzmu iste korake.
Spas ili razočarenje?
Obećanja su uvek preterana, a stvarni rezultati razočaravajući. Prvi kupci pametnih telefona, koji su podržavali 4G mrežu, često su bili iznevereni. Naime, njihovi telefoni su mogli da podrže velike brzine, ali kičma mreže vrlo često nije bila dovoljno razvijena da se izbori sa snažnijim protokom podataka.
Operateri su sada poboljšali magistrale mreže, ali da bi 5G tehnologija ispunila obećanja, broj neophodnih baznih stanica treba da bude ogroman. U protivnom, korisnici će biti primorani da se vrate sporijim mrežama. U međuvremenu, operateri moraju da ulože milijarde da bi prihvatili 5G tehnologiju, što predstavlja problem jer je konkurencija u mnogim zemljama ograničila cene koje kompanije mogu da naplaćuju korisnicima.
I dok većina analitičara veruje da će operateri konačno uspešno finansirati izgradnju novih mreža, ipak neće, u početku, biti dovoljno guste da bi mogle da podrže neke od očekivanih aplikacija. Na primer, izgradnja guste mreže baznih stanica duž autoputeva da bi se upravljalo autonomnim vozilima biće izuzetno skupa investicija, a moguće je da će operateri tražiti poslovne partnere među korisnicima novih usluga.