Zbog čega bi trebalo da izbrišete Facebook

Vremena su se promenila i možda je vreme da prestanete da koristite Facebook. Navešćemo vam šest razloga za to.
Pametne telefone smatramo neizbežnim privescima, a društvene mreže su postale sastavni deo svakodnevnog života. Ako želite da saznate šta se dešava u svetu, otvorite Twitter. Ako želite da se nasmejete, pogledajte šta se dešava na TikTok-u. Ako želite da ćaskate sa prijateljem, imate nekoliko mogućnosti, kao što su FaceTime, WhatsApp i mnoge druge aplikacije.
Šta se dešava sa mrežom Facebook? Iako je nekada bila platforma sa navećim brojem aktivnih dnevnih korisnika, više nije tako. Mnogi više vole druge društvene mreže da bi na njima pronašli ono što im je potrebno. Da li platforma zaslužuje sve ono što ju je naizgled snašlo, odnosno pad popularnosti i broja korisnika?
Odgovor je potvrdan, a navešćemo vam i nekoliko razloga za takav stav.

  1. Facebook vas prati širom mreže
    Korišćenje mreže Facebook može da vam stvori razne probleme, koje ćemo vam uskoro navesti. Međutim, od svih problema možda najviše zabrinjava to što vas Facebook prati širom mreže.
    Ipak, pokušaćemo da budemo objektivni bar nakratko. Facebook pruža svoje usluge besplatno, a zauzvrat prihvatamo da predajemo podatke jednoj od najvećih reklamnih kompanija na svetu.
    Međutim, Facebook vas prati i kada ne koristite njenu veb-stranicu. Što je još gore, nije vam potreban ni Facebook nalog da bi kompanija bila u mogućnosti da vas prati. Ne treba ni da spominjemo nekolicinu nemilih događaja kada su otkriveni podaci sa Facebook-a, što je imalo užasne posledice.
    Sasvim je sigurno da ne postoji niko ko nije čuo za skandal sa podacima Facebook-Cambridge Analitica koji se dogodio 2018. godine i koji je doveo do potpunog raspada zaštite privatnosti. Nažalost, to nije jedini skandal oko otkrivanja podataka. Posle tog, sledilo je još nekoliko zajedno sa mnogim istragama i kaznama. Zbog toga, korisnici Facebook-a nikako ne mogu da se osećaju bezbedno.
  2. Sprovođenje eksperimenta na ljudima
    Hajde da se vratimo u 2012. godinu. Možda se sećate da je Facebook sprovela eksperiment na 689.000 svojih korisnika potpuno nesvesnih i neobaveštenih o onome što se dešava. U periodu od nekoliko meseci, polovina „učesnika“ je bila izložena samo pozitivnom sadržaju. Drugoj polovini je prikazivan negativan sadržaj.
    Postupak je bio neizrecivo nemaran. Osim etičkih problema, možemo samo da nagađamo o negativnom uticaju koji je taj postupak mogao da ima na korisnike koji pate od emocionalnih problema.
    I to nije jedini eksperiment kojeg je mreža sprovela. Mogli bismo da navedemo bar sedam drugih sličnih primera od početka decenije.
    Zaključak: Facebook nas smatra laboratorijskim pacovima.
  3. Lažne vesti
    Sve popularnija krilatica „lažne vesti“ možda se tek nedavno učvrstila kao deo svakodnevnog rečnika, ali koncept namernog zatrpavanja ljudi dezinformacijama star je koliko i sama ljudska civilizacija.
    Ovde se nećemo baviti filozofskim stanovištima lažnih vesti. Sami ćete odlučiti kojoj ćete se strani prikloniti u debati o slobodi govora.
    Međutim, jedno je jasno. Tokom godina, Facebook je sve više pokušavala da se nametne kao portal za vesti. Pri tome, ima obavezu da ispuni osnovne principe, kao što su verodostojnost i pouzdanost.
    Ipak, kompanija nije ispunila svoj zadatak. Facebook možda pokušava da se izbori sa dezinformacijama, ali lažne vesti su se ipak proširile. Da li je mreža preduzela odgovarajuće korake? Verovatno nije, s obzirom na to da je Facebook takođe optužena da namerno utiče na izbore, što je bilo vrlo problematično.
    Ako je Facebook vaš primarni izvor vesti, vreme je za promene. Pouzdane vesti bi trebalo da potražite na nekom drugom mestu.
  4. Sumnjivi postupci zaštite privatnosti
    Facebook je oduvek pokušavala (i uspevala) da zamrsi i zakomplikuje svoja podešavanja privatnosti.
    Prisetićemo se Zakerbergovog citata iz časopisa Gardijan iz 2010. godine.
    „Jednostavno rečeno, mnogi od vas su mislili da su naše kontrole privatnosti suviše složene. Naša namera je bila da vam pružimo mnogo detaljnijih kontrola, ali to možda nije bilo ono što su mnogi od vas želeli. Jednostavno smo promašili cilj.“
    Možete li iskreno da kažete da je situacija nešto bolja danas, dvanaest godina kasnije? Da, Facebook nudi postavku privatnosti za skoro sve, ali potreban vam je čitav priručnik da biste pronašli svaku skrivenu opciju. Izgleda kao da postavke privatnosti namerno nisu prilagođene korisniku.
    Facebook želi da previdite podešavanja kako bi mogla da koristi vaše podatke. Ako želite bolje da shvatite kako Facebook narušava privatnost korisnika, postoje alati koji mogu da vam pomognu u tome.
  5. Facebook je zaboravila svoje početke
    Kada se Facebook prvi put pojavila, svi su je smatrali revolucionarnom inovacijom. Naravno, sajtovi kao što je MySpace, imali su u početku određeni uspeh, ali Facebook je prva mreža koja je zaista bila pogodna za široku upotrebu. Svidela nam se. Naši kanali vesti bili su ispunjeni fotografijama i novostima bliskih prijatelja.
    Kako je vreme prolazilo, vesti su postajale razvodnjenije. Preterano velike mreže prijatelja i poplava objava oglašivača, stranica koje ste „lajkovali“ pre mnogo godina i organizacija „vesti“ značili su da je mreža izgubila svoj originalni šarm.
  6. Šta uopšte predstavlja Facebook?
    Sasvim je očigledno da platforme društvenih mreža danas preuzimaju karakteristike jedni od drugih, tako da se uvek očekuje da će doći do preklapanja tih karakteristika. Ipak, svaka mreža je ipak uspela da ima jednu odliku po kojoj se razlikuje od svih drugih. Naime, za Instagram, to je otpremanje slika, Twitter je platforma za deljenje statusa, TikTok se koristi za otpremanje video-zapisa i tako dalje. Koja je odlika platforme Facebook?
    U poređenju sa svim drugim prostorima društvenih mreža, Facebook izgleda kao najveći haos. Omogućava vam da prikazujete video-zapise uživo, delite video-zapise, slike i statuse, dakle sve ono što možete da radite na drugim platformama i, usuđujemo se da kažemo, bolje. Prema tome, koja svrhu ima Facebook?
    Facebook je u izvesnoj meri postala ozloglašena kao mesto kuda ljudi odlaze da podele svoja mišljenja, nepokolebljivo namećući svoj stav. Zbog toga, sasvim je uobičajeno da naiđemo na ljude koji glasno uzvikuju da globalne istine, po njihovom mišljenju, nisu nikakve istine i nameću svoje. Pokušavaju u to da vas ubede.
    To je takođe mesto za deljenje ličnih vesti. Ponekad su objave lepe, kao što su veridbe i venčanja, ali ponekad su povezane sa svađama koje bi trebalo razrešiti u fizičkom suočavanju. Zbog čega biste provodili vreme na platformi koja izgleda kao tempirana bomba koja će vam eksplodirati pravo u lice?
    Vreme je da prestanete da koristite Facebook
    Nekadašnje društvene mreže Facebook više nema. Možda je počela kao začetnik platformi društvenih mreža, kao predvodnik, ali sada izgleda zaostaje. Što je još gore, problem nije samo u tome što je postala manje prijatna verzija za korisnike.
    Facebook predstavlja aktivnu pretnju vašim podacima. Pored toliko slučajeva otkrivanja podataka i narušavanja privatnosti tokom godina, da li bi nas uopšte iznenadilo da se sve to ponovo dogodi? Iako to ne bi trebalo da se dogodi, zbog čega biste se i dalje patili sa Facebook-om? Pronađite drugu platformu.