Ne morate da koristite avionski režim rada u avionima

Avionski režim nije neophodan već skoro 20 godina, ali mit i dalje postoji.

Stavljanje telefona u avionski režim rada kada se ukrcavate na let postupak koji ima mnogo veze sa zdravim razumom. Niko vas ne bi smatrao ludim ako mislite da bi signal vašeg telefona mogao da ometa navigacione sisteme aviona, što bi potencijalno moglo da izazove katastrofu. Međutim, neophodnost stavljanja uređaja u avionski režim rada je najvećim delom mit. Ipak, postoji jedan opravdani razlog zbog kojeg avio-kompanije traže da isključite telefon.

Evropska unija je, 2022. godine, odlučila da dozvoli obavljanje telefonskih poziva i korišćenje interneta na letovima. Zbog toga je bilo neophodno da svi avioni instaliraju piko-ćelije, koje su, u suštini, kontrolori saobraćaja koji obezbeđuju da se telefonski signali ne mešaju sa komunikacionim sistemima aviona. Međutim, piko-ćelije ne predstavljaju nedavnu inovaciju. Naime, postoje već više od dve decenije.

Međutim, čak i dok nisu ugrađene piko-ćelije, nije postojao dovoljan broj čvrstih dokaza koji bi potvrdili da telefoni uopšte mogu da ometaju električne sisteme aviona. Savezna uprava za civilno vazduhoplovstvo Sjedinjenih Država (Federal Aviation Administration – FAA) sprovela je studiju 2012. godine koja nije otkrila nijedan uverljiv slučaj postojanja smetnji u avionu zbog upotrebe mobilnih telefona. Izgleda da većina dokaza o ometanju može da se podvede pod anegdote ili da su takvi dokazi prilično zastareli.

Pravi razlog je sledeći. Naime, avio-kompanije smatraju da će ljudi bez prestanka tapkati po mobilnim telefonima tokom letova, što može da dovode do povećanog broja slučajeva nasilnog ponašanja u avionima ili, kako to u Americi nazivaju air-rage. Zbog toga i dalje na snazi ostaje zabrana obavljanja telefonskih poziva, kao i korišćenje interneta u avionima, što je sada već skoro nepodnošljivo.

Pod takvim nasilnim ponašanjem u vazduhu se podrazumeva ispoljavanje napadnog i otvorenog besa prema stjuardesama i putnicima koji je izazvan stresorima vazdušnog putovanja. To je ogroman problem u Sjedinjenim Državama i okolnosti postaju sve nepodnošljivije. Savezna uprava za civilno vazduhoplovstvo je prijavila više od 10.000 neposlušnih putnika između 2021. i 2023. godine, što je otprilike povećanje od 300% u odnosu na period između 2018. i 2020. godine. To je i jedan od glavnih razloga zbog kojeg su mitovi o avionskom režimu rada opstali.

Imajte na umu da savezni zakon od vas zahteva da pratite uputstva posade aviona, što obuhvata i uključivanje avionskog režima rada. Bez obzira na sve tehnološke dokaze, mogli biste da se suočite sa ozbiljnom novčanom kaznom ili čak zatvorskom kaznom ako se ne povinujete zahtevima.

Poreklo mita

Savezna uprava za civilno vazduhoplovstvo je 1991. godine, zabranila upotrebu mobilnih telefona u avionima, navodeći kao razlog „ometanje zemaljskih mreža“. U jednom trenutku, to je možda i bilo tačno, ali 2005. godine, član Savezne uprave je svedočio pred Kongresom da to više nije problem jer postoje piko-ćelije.

„Sa napretkom u tehnologiji mobilnih telefona od 1991. godine, zabrana korišćenja mobilnih telefona od 800 MHz u letu verovatno više neće morati da se primenjuje da bi se zaštitile zemaljske mobilne mreže“, rekao je administrator uprave Nikolas Sabatini u svom svedočenju.

Ipak, pravilo o zabrani korišćenja mobilnih telefona u avionima i dalje važi. Savezna uprava je 2013. godine dobila novog predsednika Toma Vilera, koji je nameravao da promeni okolnosti tako što je hteo da odobri obavljanje telefonskih poziva i korišćenje interneta na letovima. Njegova namera je pokrenula žučnu debatu, ali ne iz tehnoloških razloga.

Tada su se pojavili komentari, kao što su: „Ako bismo dozvoliti upotrebu mobilnih telefona u avionima, imali bismo mnogo materijala za ozbiljan rijaliti šou.“ ili „Imali bismo pravu borbu u kavezu na visini od 10.000 metara.“

„Ne želim da slušam kako osoba na sedištu pored mene bez prestanka brblja na 10.000 metara“, rekao je jedan od predstavnika u Kongresu 2013. godine. „Da li to znači da Savezna uprava za civilno vazduhoplovstvo treba da izbaci vladu kao posrednika između avio-kompanija i njihovih putnika samo zbog toga što je neko pravilo postalo zastarelo zbog razvoja nove tehnologije?“

Naravno, cela debata se odnosila na nasilno ponašanje u avionu. Međutim, regulatori i avio-kompanije su izvršili pritisak na Upravu, koja je morala da ostavi zabranu, jer je strahovala da će telefonski pozivi tokom leta izazvati haos na nebu.

Zbog toga stara pravila i dalje važe. Avionski režim rada je više uobičajena ljubaznost koju nam vlada nameće nego bezbednosna mera predostrožnosti.

Zbog čega mit opstaje

Kao i neki drugi mitovi o kojima smo govorili, priča o avionskom režimu izgleda kao da bi trebalo da bude istinita. Amerikanci moraju da prođu mnoge muke kada lete: izuvaju se, prolaze kroz detektore metala i bacaju flašice s vodom, i to sve u ime bezbednosti.

Uključivanje avionskog režima rada na telefonu pripada tim istim mukama. Ako prihvatite mišljenje da smo bezbedniji ako uključimo avionski režim, sasvim sigurno ćete se složiti da bi upotreba mobilnog telefona dodatno naljutila putnike. Međutim, nema čvrstih dokaza da bi upotreba mobilnog telefona izazvala nekontrolisani bes u vazduhu, jer to je samo nagađanje.

Danas možete da dobijete pristup bežičnoj mreži na skoro svakom letu ako odvojite malu količinu novca, što vam omogućava da obavljate telefonske pozive, surfujete internetom i igrate video igrice. Međutim, ako bi više aviona instaliralo piko-ćelije, verovatno biste to mogli da obavite i besplatno.

Kolektivni strah od letenja koji, svakako, postoji, utiče na naše uverenje u neophodnost avionskog režima rada. Svi želimo da igramo po pravilima avio-kompanije da bi sve prošlo u najboljem redu. Mit o tome da je avionski režim rada neophodan za očuvanje bezbednost toliko je ukorenjen u nama da se osećamo krivim ako ga ne koristimo.

Činjenica je da telefoni decenijama ne ometaju električne sisteme u avionu niti zemaljske bežične usluge. Avionski režim rada uključujete samo zbog svojih saputnika na letu.