S obzirom na to da je sasvim izvesno da će TikTok biti zabranjen u Sjedinjenim Državama, Amerikanci se sele na druge platforme, kao što su RedNote, Lemon8 i YouTube Shorts koje izgledaju kao održive alternative za kreatore i njihove pratioce.
Kako dani prolaze, postaje sve izvesnije da će TikTok nestati iz Sjedinjenih Država. Naime, Vrhovni sud trenutno razmatra ustavnost zakona kojim bi se aplikacija zabranila svim korisnicima u toj zemlji u nedelju, 19. januara.
Aplikacija neće biti odmah uklonjena sa svih telefona. Ipak, korisnicima će se verovatno stalno prikazivati iskačuća poruka koja će ih odvesti na veb-stranicu koja sadrži informacije o zabrani, zbog čega će aplikacija biti prilično beskorisna za građane Sjedinjenih Država. Ako zabrana stupi na snagu, korisnici u Americi neće moći da objave, pošalju ili sačuvaju video-zapise. Neće moći ni da ažuriraju niti da ponovo preuzmu TikTok.
Dakle, dok se stanovništvo u Americi priprema za zabranu TikToka, 170 miliona ljudi koji koriste aplikaciju u SAD traži alternative. Neki kreatori ohrabruju svoje pratioce da ih prate na drugim platformama, kao što su Instagram i YouTube, dok drugi počinju iznova na aplikacijama kao što je Xiaohongshu, takođe poznata kao RedNote.
Navešćemo neke od alternativnih platformi koje već dobijaju veliki broj novih korisnika.
Xiaohongshu poznatija kao RedNote ili Little Red Book
RedNote je 15. januara bila jedna od najviše preuzimanih aplikacija u Apple prodavnici, a jasno je i zbog čega. Neki kreatori sadržaja nagovaraju pratioce da pređu na drugu kinesku aplikaciju, koja, kao i TikTok, služi za objavljivanje i deljenje kratkih video-snimaka, ali izgledom više podseća na Pinterest i Instagram. Za razliku od mnogih drugih alternativnih aplikacija, takođe potiče iz Kine, ali je u vlasništvu druge kineske kompanije. Međutim, to ne znači da će aplikacija uspeti da izbegne neke od istih pritužbi zbog kojih je TikTok upao u probleme sa vladom SAD. Osim toga, stručnjaci za sajber-bezbednost zabrinuti su zbog istih opasnosti po privatnost.
Oni tvrde da RedNote, baš kao i TikTok, mora da se povinuje kineskim zakonima o dostupnosti podataka, prema kojima državnim vlastima može biti odobren pristup korisničkim podacima i da ne postoji zaštita privatnosti koja se očekuje u Sjedinjenim Državama. Kažu da platforma prikuplja veliki broj ličnih podataka, uključujući lokaciju, aktivnost pregledanja i informacije specifične za uređaj, kao što su IP adrese. Pored toga, može da deli te podatke sa nezavisnim dobavljačima usluga ili državnim organima, što izaziva zabrinutost za privatnost korisnika. Glavna zabrinjavajuća mana je nedostatak transparentnosti aplikacije, jer su uslovi korišćenja i odredbe uglavnom napisani na mandarinskom, dakle, korisnici koji ne govore kineski jezik ne mogu da znaju koji se podaci prikupljaju i kako se koriste. To korisnicima otežava da donesu informisane odluke koje se tiču zaštite podataka i očuvanja privatnosti.
Lemon8
Sama platforma TikTok podstiče ljude oglasima da pređu na aplikaciju Lemon8. Naime, Lemon8 je sestrinska aplikacija TikToka koja funkcioniše slično Instagramu. Aplikacija ima veliku količinu sadržaja o životnom stilu i mnogo liči na Pinterest koji se pridružio Instagramu da bi se napravila jedna ogromna platforma koja daje savete o tome kako treba živeti da biste bili uspešni u svom poslu i istovremeno dobro i zdravo izgledali. Ipak, kako se sve više korisnika okuplja u aplikaciji, verovatno će doći do promene sadržaja.
Platforme kompanije Meta, kao što su Instagram i Facebook
Neki kreatori sadržaja na TikToku već imaju ogromnu vojsku pratilaca na Instagramu, pa bi ih možda bilo najlakše pronaći na veb-stranicama društvenih mreža koje su u vlasništvu kompanije Meta.
Tokom poslednjih nekoliko nedelja, kompanija ukida zaštitu, smernice i pravila zbog kojih su se neki kreatori sadržaja osećali bezbedno i udobno. Izvršni direktor Mark Zakerberg najavio je uklanjanje provera činjenica u korist funkcije Community Notes, ukinuo je zabranu govora mržnje, odbacio inicijative kompanije DEI, uklonio tampone iz muških kupatila u kancelarijama kompanije i izbrisao trans i nebinarne teme u aplikaciji Messenger, pored ostalih bizarnih i užasnih promena. Zbog toga neki korisnici potpuno napuštaju te platforme.
YouTube, posebno odeljak Shorts
Pošto YouTube već ima ogromnu bazu korisnika, a odeljak Shorts postoji već izvesno vreme, možda bi tamo korisnici najlakše pronašli neke od svojih omiljenih kreatora. Slično kao i TikTok, sadržaji koji se objavljuju u odeljku Shorts na platformi YouTube mogu trajati do tri minuta, a ako imate aplikaciju na telefonu, prilično se lako zanesete dok se krećete kroz različite sadržaje. Za razliku od TikToka, YouTube nema algoritam koji izaziva zavisnost.
Clapper
Platforma Clapper je slična TikToku. Na njoj se takođe prikazuju kratki video-sadržaji i otkako je Kongres počeo da raspravlja o zabrani TikToka, broj preuzimanja aplikacije se značajno povećao. Međutim, nema istu mladalačku privlačnost kao TikTok i druge alternative, što bi moglo biti namerno, jer je privlačna korisnicima generacija X (1965 – 1980) i Y (1981 – 1997.).
Osnivač ove društvene mreže imao je na umu bazu korisnika zrelijih godina. I sam tvrdi da je TikTok namenjen mlađoj generaciji, posebno onoj mlađoj od 25 godina i dodaje da većina platformi društvenih mreža cilja mlađe generacije.
Triller
Triller je aplikacija slična TikToku uz jedan dodatak koji će verovatno oduševiti mnoge. Naime, Triller raspolaže alatima veštačke inteligencije koji vam mogu pomoći da uređujete sadržaje.
Dakle, Triller je platforma za deljenje kratkih video-sadržaja, ali olakšava korisnicima i kreatorima da automatski sinhronizuju video-zapise sa muzikom pomoću veštačke inteligencije. Okrenuta je kreatorima i u poslednjih nekoliko nedelja, značajno se povećao broj preuzimanja.