Studentkinja Jefimija Najdić odbranila je diplomski rad na temu „Unapređenje obrazovanja putem podataka: razvoj sistema za predstavljanje rezultata anketa“

Studentkinja Računarskog fakulteta Jefimija Najdić je u petak, 22. septembra 2023. godine odbranila diplomski rad na temu Unapređenje obrazovanja putem podataka: razvoj sistema za predstavljanje rezultata anketa pred komisijom koju su činili mentor dr Bojana Dimić Surla i član dr Nemanja Radosavljević.

U uvodu svog rada Jefimija je istakla sledeće:

Ankete igraju ključnu ulogu u dobijanju vrednih povratnih informacija, proceni kvaliteta usluga i preciziranju oblasti koje zahtevaju poboljšanje. Služe kao glas za pojedince da izraze svoja mišljenja, kako konstruktivna tako i kritička. U akademskom okruženju kao što je naše, gde se znanje neprestano razvija, povratne informacije od studenata su neprocenjiv resurs za unapređenje obrazovnog iskustva.

Na Računarskom fakultetu studenti aktivno učestvuju u unapređenju svog akademskog puta dajući povratne informacije u anketama koje se sprovode na kraju svakog semestra. Kroz ove ankete, studenti mogu da istaknu ono što smatraju pohvalnim o pojedinim predmetima i, što je podjednako važno, da izraze svoje zabrinutosti i kritike.

Međutim, pored dobijanja povratnih informacija iz ovih anketa, postoji prostor da se unapredi način na koji su rezultati ankete predstavljeni. Tradicionalno, rezultati ankete su dostupni preko rudimentarnih HTML interfejsa, koji se prvenstveno sastoje od ocena, glasova i neklasifikovanih komentara. Iako ove kvantitativne mere daju numerički pregled, nedostaje im mogućnost razvrstavanja komentara u pozitivna i negativna, na osnovu izraženih zadovoljstava/nezadovoljstava u odeljku za komentare.


U okviru ovog rada, predstavljena je vizija i razvoj sistema za prikaz rezultata studentskih anketa prilikom čega su istraženi različiti ključni aspekti razvoja softvera, s posebnim fokusom na tehnologije koje su korišćene unutar arhitekture sistema.
Predstavljen je mikroservisni pristup zbog mnogih pogodnosti koje se tiču modularnošću, skalabilnošću koje nudi. Važno je da se omogući dobra komunikacija između mikroservisa, što ume biti izazovan zadatak, jer je potrebno uzeti u obzir sve karakteristike, prednosti i mane sinhrone i asinhrone komunikacije zavisno od slučaja.

Sistem uobičajeno barata nekim podacima, koje je potrebno čuvati i treba pažljivo odabrati adekvatan vid skladištenja. Rad je pružio uvid u implementaciju skladištenja podataka uz MariaDB bazu podataka, Hibernate i JPA Repository.

Bezbednost je bitan segment svakog sistema, kao i razumevanje termina autentifikacije i autorizacije. Predstavljen je značaj ovih sigurnosnih mera i načini njihove primene radi zaštite podataka i kontrole pristupa korisnika.

U toku razvoja sistema, pažnju je potrebno posvetiti i testiranju, upoznati se sa različitim vrstama, pristupima i nivoima testiranja i uvideti njihovu važnost u održavanju visokog kvaliteta sistema.

Grafičko-korisnički interfejs je danas neizostavni deo svakog sistema i veliki fokus se stavlja na korisnički doživljaj. Postoji dosta okvira koji mogu pojednostaviti razvoj grafičko-korisničkog interfejsa, a poboljšati i modernizovati dizajn.

Zaključno, nastojanje za izvrsnost u razvoju softvera treba da bude kontinuiran proces. Osnovni cilj je neprestano unapređivanje sistema kako bi se uskladio sa promenljivim potrebama korisnika. Dok se teži napretku, povratna informacija od korisnika je od velikog značaja. Njihovi komentari pomažu da se identifikuju oblasti gde se mogu napraviti poboljšanja, što krajnje rezultira zadovoljstvom i efikasnošću sistema. – zaključila je Jefimija.

Fotografije sa odbrane dostupne su u galeriji.