Kako će pretraživači opremljeni veštačkom inteligencijom zauvek promeniti internet

Kako će pretraživači sa veštačkom inteligencijom oblikovati internet s obzirom na to da postaju sve popularniji? Ovde ćemo razmotriti šta bi moglo da se promeni.

Otkako je ChatGPT privukao pažnju širom sveta, tehnološka industrija je opsednuta idejom o chatbotovima opremljenim veštačkom inteligencijom i njihovom uticaju na ljude. U stvari, kompanija Microsoft integriše chatbot sličan ChatGPT-u direktno u Bing i naziva ga „novi Bing“, koji bi trebalo da naruši dominaciju Google pretraživača.

Kao što se i očekivalo, kompanija Google je odmah prihvatila izazov i ubrzo predstavila sopstvenog robota za ćaskanje kojeg je nazvala Bard i koji je deo Google pretrage. Postavlja se pitanje, kako će ti pretraživači sa veštačkom inteligencijom u bliskoj budućnosti promeniti internet? Naravno još ništa ne možemo zasigurno da tvrdimo, ali podelićemo naših šest pretpostavki da biste imali kakvu-takvu ideju o onome što možete da očekujete.

1. Korisnici će dobiti trenutne odgovore putem ćaskanja

Osnovni cilj chatbota opremljenog veštačkom inteligencijom, kao što su ChatGPT i Bard, je da korisnicima uštede vreme. Dobro nam je poznato da, ako unesemo upit u Google pretraživač, prikazaće nam se beskrajna lista članaka, a od nas se očekuje da ručno pronađemo odgovor tako što ćemo pročitati određeni broj tekstova. Ako malo bolje razmislite, taj metod nije baš efikasan.

Na primer, kad nekome u stvarnom svetu postavite pitanje, ne očekujete dugačak i iscrpan komentar koji detaljno opisuje sve o određenoj temi. Umesto toga, očekujete kratak i precizan odgovor zasnovan na iskustvu koji koristi primere i objašnjenja i koji je lako razumeti. Ako kasnije želite da dobijete više detalja, zamolite sagovornika da vam pruži dodatna objašnjenja.

To je upravo ono što pretraživanje potpomognuto veštačkom inteligencijom pokušava da postigne. Pokušava da vas oslobodi mučnog pretraživanja interneta i pruži trenutne, relevantne i tačne odgovore, a da vi sami ne morate mnogo da razmišljate. Ipak, kao što ste mogli i da pretpostavite, to nije tako lako.

Veštački inteligentni chatbotovi još imaju mnogo problema, kao što su nepreciznost, pristrasnost i sklonost da se ponavljaju. Za rešavanje tih dugoročnih problema biće potrebno mnogo povratnih informacija korisnika kako bi algoritam bolje identifikovao nameru i kontekst koji stoje iza vaših upita za pretraživanje.

2. Pretraživanje će više podsećati na razgovor

Kad danas pretražujete neki pojam na internetu, postupak koji tada primenjujete nije uobičajen i prirodan, jer pokušavate da ga prilagodite algoritmu da bi razumeo šta tražite. To znači da se od vas očekuje da unesete određene ključne reči i da imate bar osnovno znanje o specifičnom obliku izražavanja u oblasti za koju tražite upit.

Dakle, umesto da tražite „kuda da idem na odmor ove godine“ tražite „10 najboljih destinacija za odmor u 2023. godini“. Takav postupak primenjujemo jer korišćenje pretraživača instinktivno deluje kao istraga i zbog toga je metodično, dok razgovor sa chatbotom može da se smatra više kao razgovor. To znači da ćete moći da se odlučite za prirodniji jezik.

3. Provera činjenica će postati izuzetno važna

Nepreciznost je sada, a možda će biti i u doglednoj budućnosti, najveći problem u pretraživanju potpomognutom veštačkom inteligencijom. Pošto chatbotovi postaju sve pristupačniji, pretpostavljamo da bi većina ljudi mogla polako da odustane od sopstvenog istraživanja i prepusti se veštački inteligentnom robotu i počne na mu veruje na reč. To bi bilo izuzetno opasno, a sasvim je jasno i zbog čega.

Da bi se izborili protiv toga, verovatno će Google i Microsoft angažovati ogromne timove posvećene proveravanju činjenica i ograničavanju širenja dezinformacija. Kao što je moderacija sadržaja ključni deo društvenih mreža, provera činjenica će postati ključni deo pretraživanja potpomognutog veštačkom inteligencijom.

4. Kupovina na mreži će postati mnogo lakša

Pretraživanje potpomognuto veštačkom inteligencijom biće mnogo praktičnije. Zamolićete pričljivog robota da vam da najbolje preporuke za kategorije proizvoda koje tražite, što znači da više nećete morati da čitate mnogobrojne recenzije proizvoda različitih proizvođača.

Moći ćete od njega da zatražite i da uporedi specifikacije i cene i da dobijete trenutni rezime karakteristika i ograničenja proizvoda koji su vam zanimljivi, a zatim da jednostavno izaberete jedan sa liste. U rezimeu ćete pronaći i vezu ka Amazonu tako da možete odmah da se prebacite na platformu i kupite ono što vam je potrebno.

U celoj toj situaciji, jedini koji pobeđuju ste vi i Amazon. Međutim, kreatori sadržaja, publikacije i recenzenti proizvoda naći će se u teškom položaju i verovatno neće želeti da se njihov sadržaj koristi da bi vam pričljivi robot ukratko izložio ono što želite da saznate.

5. Pisani sadržaj koji su kreirali ljudi imaće prioritet

Sadržaj koji je generisala veštačka inteligencija tehnički nije u suprotnosti sa smernicama za pretraživanje kompanije Google, ali objasnila je da „korišćenje automatizacije – uključujući veštačku inteligenciju – za generisanje sadržaja sa primarnom svrhom manipulisanja rangiranjem u rezultatima pretrage predstavlja kršenje naših smernica“. U suštini, možete slobodno da koristite sadržaj koji je generisala veštačka inteligencija kao šablon, ali ne i kao konačni proizvod. Korišćenje ChatGPT-a za domaći zadatak je jedna stvar, ali njegova upotreba za pisanje komercijalnog sadržaja nije samo neetička već i veoma loša dugoročna zamisao.

Karakteristike koje odlikuju samo sadržaj koji su napisali ljudi, kao što su originalnost, prethodno iskustvo, rasuđivanje, pripovedanje i jedinstvena perspektiva postaće vredniji u doba pretraživanja potpomognutog veštačkom inteligencijom. Zašto? Kao što ljudi ne vole da odgovaraju na pitanja koja im postavlja mašina kad pozovu neku poslovnu organizaciju, verovatno ne bi želeli da pročitaju članak za koji znaju da ga nije napisao čovek.

6. Veb-stranice će izgubiti saobraćaj pretraživanja

Videli smo kako će pretraživanje uz pomoć veštačke inteligencije pomoći korisnicima da uštede vreme i potencijalno stvore više poslova, ali još nismo spomenuli ono najočiglednije, a to je monetizacija. Kad pretraživanje uz pomoć veštačke inteligencije postane uobičajeni postupak, korisnici više neće osećati potrebu da posećuju veb-stranice. Sjajno za korisnike, ali užasno za izdavače i publikacije.

Današnji internet živi od prihoda od oglašavanja. Ako ljudi prestanu da čitaju članke, publikacije će izgubiti promet i prihod od oglasa. Ako izgube prihod od oglasa, ne mogu da plate svoje zaposlene. Ako ne mogu da plate svoje zaposlene, neće biti ni novog sadržaja. Ako nema novog sadržaja, razgovorljivi i veštački inteligentni roboti neće imati o čemu da pričaju. Na kraju, internet umire.

Kompanija Microsoft tvrdi da će ljudi i dalje želeti da temeljnije istražuju i otvaraju veb-stranice iako imaju pomoćnika sa kojim mogu da ćaskaju. Možda neće biti baš tako.

Već vidimo da forma kratkog sadržaja stiče sve veću popularnost, što znači da se većina ljudi neće potruditi da dublje istražuje ako su dostupni kratki i trenutni odgovori na upite, čak iako se pritom gubi kontekst. Vreme će pokazati kako će se sve odvijati.

Doba veštački inteligentnog pretraživanja je stiglo

Još postoje stotine pitanja i nejasnoća koje treba rešiti u vezi sa veštački inteligentnim pretraživanjem. Sigurno je da su tehnološki zaluđenici uzbuđeni kad vide kako se sve razvija i kad pomisle na sve načine na koje tehnologija može da nam bude od koristi. Ipak, izgleda da postoje i neki nedostaci tog novog načina pretraživanja.

Korisnik će uštedeti mnogo vremena, jer će dobiti brz i kratak odgovor na svoj upit, ali ako omiljeni kreatori sadržaja i publikacije nemaju neki (finansijski) podsticaj, ko će stvarati novi sadržaj? I pored toga smo radoznali i spremni da vidimo sa kakvim ćemo se inovacijama suočiti ove godine.