Najvažnije ukratko
- Digitalni otisci obuhvataju aktivne i pasivne podatke i tako utiču na personalizovane oglase i bezbednost naloga.
- Vaše prisustvo na mreži utiče na ocenu kreditne sposobnosti, prijavu za posao i krivične istrage.
- Smanjite digitalni otisak čišćenjem društvenih mreža, upotrebom većeg broja adresa e-pošte i izbegavanjem jednostavnih opcija za prijavu.
Od kada ste prvi put seli za računar i počeli da se krećete po internetu pa sve do vaših trenutnih pregledanja veb-stranica, ostavljali ste trag za sobom kao da ste posipali mrvice hleba. Verovatno toga niste ni svesni. Kompanije koje stoje iza mnogih veb-stranica i usluga koje svakodnevno koristite prikupljaju podatke o tome šta radite, od onoga šta čitate do mesta na koje kliknete.
Trebalo bi prvo da definišemo digitalni otisak, a zatim posavetujemo o tome kako da ga svedete na najmanju moguću meru.
Šta je digitalni otisak?
Vaš digitalni otisak je sve što radite na internetu – kuda idete, na šta kliknete, sa kim razgovarate i šta kupujete. Čak i ono što ne radite na internetu može da bude deo vašeg traga kojeg ostavljate na mreži. Vaš digitalni otisak može da se svrsta u dve kategorije:
- Aktivni digitalni otisak. Njega čine podaci koje namerno delite na mreži, kao što je postavljanje fotografija na Instagram, pisanje postova na blogu ili ostavljanje komentara na forumima. Obuhvata i informacije koje dajete kada se registrujete za različite naloge na mreži, kao što su vaše ime, adresa e-pošte, podešavanja i tako dalje.
- Pasivni digitalni otisak. Njega čine informacije prikupljene o vama, a da toga niste ni svesni, a to su vaša IP adresa, informacije o uređaju, lokacija i navike pregledanja. Veb-stranice koriste i kolačiće da bi videle koje stranice gledate i kako stupate u interakciju sa sadržajem svake stranice.
Kako može da se iskoristiti digitalni otisak?
Digitalni otisak može da se koristi na nekoliko načina, od kojih su neki sasvim opravdani, a drugi mogu da budu zlonamerni.
1. Personalizovane reklame i ciljani oglasi
Kompanije uvek obraćaju pažnju na ono što radite na mreži da bi saznale više o vama. Na taj način stvaraju detaljne profile da bi mogle da predvide šta volite i šta biste mogli da kupite u budućnosti.
Ne radi se samo o osnovnim ciljanim oglasima. Kompanije koriste napredne algoritme za analizu svega, kao što su veb-stranice koje pregledate, sa kim razgovarate na društvenim mrežama, pa čak i koliko vremena provodite na određenim stranicama. Pomoću svih tih informacija, oglašivači mogu precizno da izaberu prave ciljane oglase.
Na primer, ako fitnes čini veliki deo vašeg života na mreži, možda ćete skoro svuda gde se nađete na mreži videti oglase za odeću za teretanu, dodatke ishrani ili aplikacije za vežbanje.
2. Preuzimanje naloga i sprečavanje prevara
Kada je reč o zaštiti naloga na mreži, kompanije za sajber bezbednost samo na osnovu vašeg digitalnog otiska obraćaju pažnju na sitne detalje koji bi mogli da imaju značajan uticaj. One se posebno osvrću na to kako i gde se prijavljujemo na profile. Ako neko pokuša da pristupi vašem nalogu sa nepoznatog uređaja ili lokacije, možda će se od vas tražiti dodatna verifikacija.
Finansijske institucije takođe prate digitalne otiske da bi uočile sumnjive aktivnosti. Na primer, ako vaša kreditna kartica iznenada počne da se koristi na drugom kraju sveta ili za mnogo veće kupovine nego inače, njihovi sistemi bi to mogli da označe kao čudno ponašanje i blokiraju transakcije pre nego što se napravi stvarna šteta.
3. Finansijske usluge i utvrđivanje kreditne sposobnosti
Može, a i ne mora da vas iznenadi da vaše prisustvo na mreži može da utiče i na kreditnu sposobnost i na odobravanje kredita, ako ste hteli da se prijavite za njega. Neke finansijske kompanije mogu da pogledaju vaše profile na društvenim mrežama, način kupovine na mreži i još mnogo toga da bi mogle da steknu uvid u to koliko ste pouzdani potencijalni klijent.
Na primer, nemačka startup kompanija Kreditech pregleda preko 20.000 različitih tačaka podataka izvučenih iz života ljudi na mreži. One obuhvataju ono što ste objavili na društvenim mrežama, istoriju pregledanja i ponašanje pri kupovini na mreži. Sve to može da utiče na odluku kompanije o tome da li će nekom odobriti kredit.
4. Zapošljavanje
Poslodavci više ne gledaju samo biografiju, već i proveravaju vaše prisustvo na mreži da bi stekli bolji utisak o vama kao potencijalnom kandidatu. Nalozi na društvenim mrežama, postovi na blogu, komentari koje ste napravili i bilo koji drugi javni digitalni otisak mogu poslodavcima da pruže uvid u vašu ličnost, vrline i profesionalizam.
5. Organi za sprovođenje zakona i očuvanje bezbednosti
Organi za sprovođenje zakona mogu da koriste digitalne otiske, kao što su istorija pregledanja, objave na društvenim mrežama, e-poruke, tekstovi i podaci o lokaciji telefona pri rešavanju slučajeva i praćenju kriminalnih aktivnosti. Svi ti detalji koje podelimo bez razmišljanja mogu da završe kao dokaz za ili protiv nas ako se bilo kada upetljamo u pravni problem.
6. Društveni i politički uticaj
Šta god da radimo i čime god da se bavimo digitalno, može da pomogne da određene poruke i kampanje dobiju više pažnje i zamaha. Na primer, uz nekoliko tvitova, retvitova ili lajkova o političkom pitanju ili društvenom cilju, drugi mogu da steknu utisak o tome šta vam je važno.
Kako da smanjite svoj digitalni otisak
Ako želite da više vaših aktivnosti na mreži budu privatne, potrebno je da se malo potrudite. Iako je ovih dana skoro nemoguće da potpuno izbrišete digitalni otisak, definitivno možete da ga smanjite i pooštrite postavke privatnosti.
Pronađite i popravite ono što postoji u vezi sa vama na mreži
Prvo, trebalo bi malo više da se potrudite da biste videli šta drugi mogu da saznaju o vama na mreži. Unesite svoje puno ime, nadimke ili nešto drugo lično u Google okvir za pretraživanje da biste proverili šta će se pojaviti kao rezultat.
Ako bilo koji od tih rezultata pretraživanja prikazuje lične podatke, kao što su broj telefona, kućna adresa ili adresa e-pošte, možete da koristite Google alatku Results about you da biste sklonili takve informacije.
Sredite profile na društvenim mrežama
Umesto da potpuno izbrišete naloge na društvenim mrežama, što kod drugih može izazvati sumnju, krenite u prolećno čišćenje. Uklonite stare fotografije koje bi mogle previše da odaju, skinite oznaku sa svih postova za koje ne želite da se više povezuju sa vama i izbrišite dosadne ili nepotrebne detalje.
Zatim pooštrite podešavanja privatnosti na svakom nalogu da biste manje delili sa strancima. Ubuduće, vodite računa o tome šta javno delite – na primer, izostavite detalje o lokaciji ili druge privatne podatke.
Izbrišite lične podatke sa stranica za trgovinu podacima i za pretraživanje ljudi
Stranice za trgovinu podacima i za pretraživanje ljudi još su jedan veliki deo vašeg digitalnog otiska koji vam često izmiče. Kompanije prikupljaju i prodaju sve vrste ličnih podataka o vama, a da vi toga niste ni svesni. S vremena na vreme ćete morati ručno da brišete podatke sa takvih stranica.
Bilo bi mnogo bolje da u tom slučaju koristite neku od renomiranih usluga uklanjanja podataka (kao što su Incogni, DeleteMe i Optery) za automatsko praćenje i uklanjanje informacija sa tih mesta. Na taj način, ne morate da trošite dragoceno vreme. Angažujte uslugu i brige nema.
Koristite više adresa e-pošte da biste zaštitili privatnost
Bilo bi dobro da steknete prave navike pri korišćenju e-pošte. Napravite različite adrese za različite svrhe, recimo, jednu za račune i važne poslove, drugu samo za račune za kupovinu na mreži, a možda treću za biltene ili manje važne prijave.
Na taj način, oglašivačima i potencijalnim zlonamernim korisnicima je teže da grupišu sve vaše aktivnosti u jedan kompletan profil.
Usvojite navike pregledanja usredsređene na privatnost
Kada pretražujete veb-stranice, prihvatajte kolačiće samo ako morate i redovno brišite one sačuvane u pregledaču. Takođe biste mogli da razmislite o tome da podesite pregledač da automatski briše kolačiće nakon svakog pregledanja.
Osim toga, neki saveti za pregledanje usredsređeni na privatnost bi bili korišćenje pouzdane virtuelne privatne mreže, zatim pouzdanih pregledača, kao što su Brave ili Tor za posebno osetljive stvari i redovno brisanje keš memorije, kolačića i podataka istorije pregledanja. Takođe, kada možete, koristite prozore bez arhiviranja tako da ništa o onome što ste gledali ne bude trajno sačuvano. Sve to će vam pomoći u zaštiti ličnih podataka na mreži.
Pronađite i izbrišite naloge koji vam više nisu potrebni ili ih ne koristite
Sigurno imate naloge na nekim platformama koje godinama niste koristili, a koje još imaju vaše lične podatke. Odvojite malo vremena da ih pronađete i izbrišete sve profile koji vam više nisu potrebni.
Ako imate problema sa pronalaženjem podataka za prijavljivanje, pokušajte da u e-pošti potražite reči, kao što su welcome, verify, your account i free trial. Verovatno ćete pronaći stare poruke kada ste napravili prva podešavanja i moći ćete da tražite nove detalje za prijavu. Možete da proverite i menadžera lozinki, ako ga imate, a on bi mogao da navede podatke za prijavljivanje koje ste odavno zaboravili. Kada pronađete davno zaboravljene profile, izbrišite ih.
Još jednom dobro razmislite pre nego što se prijavite uz pomoć Facebook ili Google naloga
Konačno, iako je pogodno, budite oprezni kada koristite opcije Sign in with Facebook/Google. Tako dozvoljavate aplikacijama i veb-stranicama da povežu vaše naloge što povećava vaš digitalni otisak na mreži više nego što možda želite. Umesto toga, koristite jedinstvene podatke za prijavljivanje za svaku stranicu i organizujte ih pomoću menadžera lozinki.