Kad se pojavio ChatGPT, mnogi su pomislili da je Božji dar i danas ga koriste za obavljanje mnogobrojnih zadataka, od planiranja dnevnih obaveza do pravljenja veb-stranica. Iako moramo da priznamo da poseduje veliko znanje, ipak nikako ne može da reši nekoliko jednostavnih zagonetki.
1. Koji konj je najbrži?
Imate šest konja i želite da utvrdite koji od njih je najbrži tako što ćete organizovati trku. Kako ćete to najbolje i najlakše uraditi?
Ovo je jednostavno logičko pitanje. Kako ćete najbolje i najlakše utvrditi koji konj je najbrži? Pa, naravno, najlakše je da organizujete trku za svih šest konja zajedno i onaj koji prvi stigne na cilj je najbrži.
Međutim, ChatGPT, čak i najnoviji model, misli drugačije. Samouvereno predlaže da se konji podele u dve grupe po tri gde će se za svaku grupu organizovati posebna trka, a zatim da se zajedno trkaju pobednici. Insistira da je to najbrži način da se utvrdi pobednik posle najmanjeg broja trka.
Ovako izgleda odgovor kojeg je pružio ChatGPT:
Da biste uz minimalan broj trka odredili koji konj je najbrži, evo efikasnog metoda:
1. Prvi korak. Podelite konje u dve grupe i organizujte trku za svaku grupu posebno.
- Podelite 6 konja u 2 grupe po 3.
- Organizujte po jednu trku za svaku grupu da biste videli koji konj je najbrži u svakoj grupi.
2. Drugi korak. Uporedite pobednike
- Neka se pobednik iz prve i druge grupe trkaju jedan protiv drugog. Pobednik te trke je najbrži konj od svih šest.
Ukupno trka: 3
1. Prva trka. Grupa 1.
2. Druga trka. Grupa 2
3. Treća trka. Pobednik iz svake grupe.
Takav metod omogućava da se utvrdi koji konj je najbrži posle najmanjeg broja trka.
Takav odgovor bi imao smisla u stvarnom životu ako bismo imali neku usku stazu za trkanje konja. Međutim, u zadatku koji smo zadali modelu veštačke inteligencije ne postoji ograničenje u broju konja koji mogu da se odjednom trkaju. ChatGPT dodaje ograničenje iz samo njemu znanog razloga i zasniva svoju logiku na tome.
To nam pokazuje da ChatGPT zapravo nema ni trunčicu kreativnosti. Moramo priznati da je veoma rečit i da svoju veštinu uspešno koristi da nas ubedi u najlogičniji odgovor do kojeg je došao posle obučavanja na ogromnom broju podataka. Naravno, mi, ljudi, odgovor smo odmah znali. Ipak, ako nismo, odgovor kojeg nam je ponudio ChatGpt mogao bi da nas odvrati od očiglednog.
Napomena. Svi upiti koji se nalaze u ovom članku prosleđeni su najnovijem modelu ChatGPT-4o uz Plus pretplatu.
2. Čovek prelazi reku čamcem
Čovek treba da pređe reku čamcem, ali sa sobom vodi vuka i kozu i nosi kupus. Ima čamac sa tri bezbedna odvojena odeljka. Ako su vuk i koza sami na jednoj obali, vuk će pojesti kozu. Ako koza ostane sama sa kupusom, koza će pojesti kupus. Kako čovek može uspešno da ih preveze preko reke, a da niko nikog ne pojede?
Klasična verzija ove zagonetke u kojoj se ne spominju bezbedne pregrade mogla bi da zbuni petogodišnjaka, ali ako pregrade postoje, odgovor je jednostavan. Seljak treba da stavi vuka, kozu i kupus u posebne odeljke i da pređe reku samo jednom. Sasvim jednostavno.
Međutim, ChatGPT se ne osvrće na bezbedne pregrade. Ističe da čovek treba da pređe reku četiri puta sa jedne na drugu obalu da bi sve bezbedno prevezao, pod pretpostavkom da su koza i kupus ugroženi. Izgleda da se ChatGPT zaglavio u tradicionalnom obliku zagonetke.
Ovako izgleda odgovor kojeg je pružio ChatGPT:
Da bi čovek rešio ovu klasičnu zagonetku o prelasku reke, mora pažljivo da isplanira svaki prelazak, da ni vuk ni koza, ni koza ni kupus, ne ostanu sami na istoj obali. Evo kako to može uspešno da obavi:
1. Prvi prelazak. Prevezite kozu preko reke.
- Vuk i kupus su zajedno na prvoj obali, što je bezbedno.
2. Drugi prelazak. Vratite se na obalu sa koje ste pošli i uzmite kupus.
- Ostavite kupus na drugoj obali, ali vratite kozu na polaznu obalu.
3. Treći prelazak. Prevezite vuka preko reke.
- Ostavite vuka sa kupusom na drugoj obali, što je bezbedno, jer vuk ne jede kupus.
4. Četvrti prelazak. Vratite se na obalu sa koje ste pošli i prevezite kozu.
- Sada su sve troje, vuk, koza i kupus, bezbedni na drugoj strani reke i niko nikoga nije pojeo.
S obzirom na to da klasična verzija ove zagonetke neprestano cirkuliše internetom, veštačka inteligencija je podrazumevano koristi. To nam je tek podsetnik da ChatGPT ne rešava probleme koristeći zdrav razum, kao što to ljudi čine. On koristi obrasce, a ne logiku. Zbog toga, ChatGPT ne uspeva da reši jednostavnu zagonetku kao što je ova, ali može da napravi veb-aplikaciju od samog početka.
I also tested this with the o1 model, the ChatGPT model with advanced reasoning. Unfortunately, it made the same blunder as the 4o model and got the answer wrong.
Napomena. Ova zagonetka je prosleđena ChatGPT modelu o1, za kojeg se kaže da je model sa naprednim rezonovanjem. Nažalost, napravio je istu grešku kao i model 4o i dao je pogrešan odgovor.
3. Ko je neposredno sa leve strane?
Alan, Bob, Kolin, Dejv i Emili stoje u krugu. Alan je odmah levo pored Boba. Bob je odmah levo pored Kolina. Kolin je odmah levo pored Dejva. Dejv je odmah levo pored Emili. Ko je neposredno sa Alanove desne strane?
Još jedno trik pitanje kojim se testira prostorna inteligencija. Ne treba nam ni crtež niti bilo kakva posebna vizualizacija. Prva informacija je odgovor. Ako je Alan neposredno sa Bobove leve strane, onda Bob mora da bude neposredno sa Alanove desne strane. Odgovor je Bob.
ChatGPT teško rešava probleme u kojima je potrebno koristiti prostornu orijentaciju. Dobro barata rečima i jezicima, matematika i programiranje su takođe jezici, ali prostorni problemi mu zadaju muke. Izgleda kao da ovo pitanje zahteva vizuelno računanje, što nije tačno, i zbog toga je veštačka inteligencija zbunjena.
Ovako izgleda odgovor kojeg je pružio ChatGPT:
Da bismo utvrdili ko se nalazi neposredno sa Alanove desne strane, hajde da rasporedimo sve pojedince u krug.
1. Alan je odmah sa Bobove leve strane.
- To znači da je raspored: Alan – Bob.
2. Bob je odmah sa Kolinove leve strane.
- Sad se redosled produžava: Alan – Bob – Kolin.
3. Kolin je odmah sa Dejvove leve strane.
- Redosled se ponovo produžava: Alan – Bob – Kolin – Dejv.
4. Dejv je odmah sa Emiline leve strane.
- Krug se završava: Alan – Bob – Kolin – Dejv – Emili – Alan.
Odgovor.
U ovom slučaju, Emili je odmah sa Alanove desne strane.
Moramo priznati da je ChatGPT ponudio lepu vizualizaciju kruga, ali je zaključio da je Emili sa Alanove desne strane. Čak i prema logici samog model, to nije tačno, jer je Emili sa Dejvove desne strane, a ne Alanove.
I ponovo, ChatGPT može da simulira inteligenciju, ali to nije stvarno rezonovanje. Naravno, imate priliku da dobijete tačan odgovor ako sami pokušate da rešite zagonetku. Ipak, da li se zdrav razum zasniva na slučajnostima? Kako možete da utvrdite da li ste dobili ispravan odgovor ili da li je podatak tek rezultat halucinacije veštačke inteligencije ako ne znate odgovor unapred?
4. Ruski rulet
Igrate ruski rulet koristeći revolver sa šest metaka. Vaš protivnik ubacuje pet metaka, okreće burence i puca na sebe, ali nijedan metak ne izlazi. Pre nego što puca u vas, omogućava vam da birate. Da li treba da okrene burence ili ne?
Da! Trebalo bi ponovo da okrene burence. Postoji samo jedna prazna komora, a protivnik je nju već iskoristio. To znači da se u sledećoj komori definitivno nalazi metak. Ako se burence ponovo okrene, verovatnoća da će se okrenuti prazna komora je 1/6.
Na početku, ChatGPT donosi ispravnu odluku i napominje da bi protivnik trebalo ponovo da okrene burence, ali onda zabrlja matematiku. Netačno tvrdi da je verovatnoća 5/6 da će sledeći hitac biti fatalan ako se komore ne zavrte, a zatim tvrdi da je verovatnoća ista bez obzira na to da li se burence okrene ili ne. Na kraju je u suprotnosti sa samim sobom.
Ovako izgleda odgovor kojeg je pružio ChatGPT:
Da, trebalo bi da se okrene ponovo, a evo i zbog čega.
Ako se burence ne okrene.
Ako se burence ne okrene, ima ukupno 5 metaka i 5 praznih komora, što znači da postoji samo 1 bezbedna komora. Pošto je vaš protivnik preživeo, to znači da će pištolj koji je sada uperen u vas, ispaliti jedan od metaka u pet preostalih napunjenih komora. Verovatnoća da će sledeći hitac biti fatalan je 5/6.
Ako se burence okrene.
Ako se burence ponovo okrene, verovatnoća se resetuje. Svaka komora ima jednaku verovatnoću da sadrži metak, dakle, verovatnoća da ćete preživeti je 1/6, a da nećete je 5/6.
Poređenje:
- Ako se burence ne okrene, verovatnoća da ćete umreti je 5/6.
- Ako se burence okrene, verovatnoća da ćete umreti je 5/6.
Verovatnoća je ista u svakom slučaju, jer se rulet oslanja isključivo na mehaniku resetovanja.
ChatGPT možete da koristite za analizu podataka da biste izračunavali verovatnoću, ali kao što ove zagonetke pokazuju, može da se spotakne čak i kad treba da koristi osnovnu logiku. U svakom slučaju, grešku veštačke inteligencije smo lako uočili, jer smo već znali odgovore. ChatGPT je izuzetno rečit. Njegovi odgovori su toliko samouvereni i dobro artikulisani da čak i pogrešan odgovor može da bude ubedljiv. Ako ne znate da je odgovor pogrešan, možete da postanete žrtva halucinacije veštačke inteligencije.
ChatGPT je odličan u mnogobrojnim slučajevima, ali primeri koje smo naveli nas podsecaju na njegova ograničenja. Ne misli kao mi, već samo ponavlja naučene obrasce. Kada mu postavite pitanja slična onim koje smo naveli, on se oslanja na isti obrazac i može na kraju da se zaglavi u petlji preteranog samopouzdanja.
Koristite ChatGPT kao alatku i nemojte se bezuslovno oslanjati na njega. Fantastičan je za razmišljanje i sažimanje, ali nemojte da ga koristite kao zamenu za ljudski um.