Naša želja da saznamo kako bi izgledalo da možemo da se vinemo u nebeske visine seže do opšte poznatih mitova koji su deo svetske kulturne tradicije. Setimo se samo drevnih mitova, kao što je onaj o Dedalu i Ikaru, zatim braće Rajt i konačno, sletanja Apola 11 na Mesec. Shvatamo da je želja za letenjem igrala integralnu ulogu u kulturnom tkivu društava kroz milenijume. Zahvaljujući alatima za simulaciju leta koji se nalaze na platformi Google Earth Pro, zaljubljenici u avijaciju mogu da se nađu za upravljačkim komandama dva najpopularnija aviona, a to su Cirrus SR22 i borbeni avion F-16.
Iako simulatori leta ne mogu da nam probude uzbuđenje i izazovu nalet adrenalina kao u realnim okolnostima, jer smo svesni da nećemo skončati ako negde pogrešimo, ipak su korisne i moćne mašine. Moramo da spomenemo i to da su iznenađujuće realistični. Na primer, piloti koriste simulator leta da se pripreme za vanredne situacije, dok ga inženjeri koriste za testiranje veštački inteligentnih pilotskih sistema protiv borbenih pilota u vazdušnoj borbi. Za mnoge, upravljanje avionom SR22 ili F-16 u simulatoru leta na platformi Google Earth pruža neverovatan uvid u svet pilota i dokazuje da upravljanje različitim avionima pruža različita iskustva.
Naučite da upravljate avionom Cirrus SR22
Google predlaže da bi korisnici na početku trebalo da nauče kako da upravljaju avionom Cirrus SR22. Pušten je u prodaju 2001. godine kao snažnija verzija aviona Cirrus SR20, za koga mnogi kažu da je jedan od najboljih aviona za obuku i dobijanje pilotske dozvole. SR22 je jednokrilni četvorosed, pokreće ga motor IO-550-N kompanije Continental, ima 310 konjskih snaga i može da dostigne maksimalnu brzinu od oko 340 km/h.
Pored zavidne snage i brzine, SR22 ima brzinu penjanja od oko 387 metara u minuti i može da leti na visini od oko 5.334 metara, što je manje od polovine onoga što komercijalni avioni mogu, ali što je sasvim dobro u okviru dometa aviona opšte avijacije. SR22 ima i nekoliko naprednih funkcija, uključujući dvostruke komande leta i Cirrus Airframe Parachute System (sistem padobrana). Poseduje sistem kontrole preko ekrana osetljivog na dodir koji obuhvata sistem koji prati funkcije aviona i prenosi ih pilotima, sisteme kontrola povezanih sa alarmima koji mogu da se pregledaju, programe za mapiranje i 3D sistem za bezbedno rulanje.
U ovom slučaju, bolje je da počnete letenje na avionu Cirrus SR22 umesto F-16, jer je sporiji. Instruktori letenja potpuno isto postupaju kada treba da uvedu polaznike u tajne i uzbuđenja letenja. Dakle, nikad ih ne postave za komande snažnog mlaznog aviona, ali ne samo zbog većih troškova. U modelu SR22, ima više prostora za greške nego u njegovom borbenom pandanu, a početnici u sistemu simulacije leta na platformi Google Earth Pro mogu da se poigravaju sa komandama, da se pritom ne strmoglave na zemlju vrtoglavom brzinom ili da prinudno sleću svakih pet sekundi.
Granice se pomeraju u borbenom avionu F-16
Ako se neko pita da li civil može da kupi borbeni avion F-16, sada je prilika da sazna da li bi mu se isplatila višemilionsko ulaganje. Jedan od najpoznatijih borbenih aviona u istoriji, F-16 Falcon je višenamenski borbeni avion koji je ključna karika u nekoliko vazduhoplovstava, uključujući Sjedinjene Države i 22 savezničke države. Prvi put isporučen 1979. godine, F-16 je borbeni avion sposoban za sve vremenske uslove, a koristile su ga Sjedinjene Države u napadima na Jugoslaviju (gde je i oboren), Irak i Avganistan.
Najnoviji model, inače, četvrte generacije, ima nadimak Viper i pokreće ga Pratt and Whitney ili General Electric turbofan motor, sposoban za potisak od oko 12.247 kg i maksimalnu brzinu od oko 2.414 km/h, ili 2 maha, na visini. F-16 ima domet od oko 3.222 km i može da se popne na preko 15.240 metara. Može da leti vertikalno nagore i da za izuzetno kratko vreme postigne neverovatnu brzinu i visinu zbog čega jednostavno morate da ga „provozate“ u simulatoru.
Pored spomenute neverovatne brzine i dometa, F-16 ima i značajnu vatrenu moć za borbu vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, uključujući višecevni top od 20 mm, šest raketa vazduh-vazduh, višenamensku municiju i kontejnere za elektronske protivmere. Ipak, nemojte suviše da se zanosite oko mogućnosti naoružanja ovog borbenog aviona, jer pošto predstavlja civilni simulator leta, nećete moći da uživate u borbenim danima vaše letelice.
Izaberite avion
Za koji ćete se od ova dva aviona odlučiti uglavnom će zavisiti od iskustva koje posedujete i vrste letenja koju biste isprobali. Dok F-16 pruža intenzivno iskustvo sa akrobacijama na velikim visinama, simulacija je mnogo teža nego u slučaju sporijeg SR22 kojeg je lakše kontrolisati.
Da biste doživeli uzbuđenja koje vam pruža simulator leta kompanije Google, prvo morate da instalirate besplatnu aplikaciju Google Earth Pro na Mac, Windows ili Linux računar. Nakon preuzimanja aplikacije, otvorite funkciju Flight Simulator u meniju alata. Kada pokrenete program, možete da kontrolišete avion pomoću džojstika ili miša i tastature. Pored toga što ćete imati pogled iz pilotske kabine, na ekranu će vam se prikazivati i nekoliko ključnih vrednosti koje će vam pomoći da uspešno obavljate navigaciju leta, kao što su brzina, gas, kormilo, zakrilca, visina i ugao nagiba i zakretanja.
Pored izbora aviona za letenje, korisnici mogu da izaberu i lokaciju leta. Piloti mogu da počnu let sa svog trenutnog položaja na mapi aplikacije Google Earth ili da polete sa odabranih aerodroma. Kada odaberete letelicu i pistu, vreme je da se vinete u nebo. Dakle, bilo da želite da krstarite kroz oblake ili dostignete brzinu od 2 maha, Google Earth Pro će vam te želje ispuniti.