Budućnost kolonizacije Marsa počinje u virtuelnoj realnosti i video igrama

Igre poput Surviving Mars pripremaju buduće generacije astronauta za život na crvenoj planeti. Blistavo bela raketa podiže prašnjavu površinu Marsa boje terakote, prelazeći u glatko sletanje. Otvaraju se vratanca i dva rovera kreću preko neravnog narandžasto-crvenog terena. Nema ljudi – bar još ne. Ali ovo je jedan mali korak – ili kratak pokret točkova – do novog sveta koji bi mogao biti naš budući dom. Igram Surviving Mars, igru strategije preživljavanja iz 2018. godine kompanije Tropico programera Haemimont Games i Paradox Interactive. Cilj? Izgraditi infrastrukturu za održavanje ljudskog života na crvenoj planeti.

„Čovečanstvo se trenutno nalazi u čudnoj situaciji – moj pametni telefon ima više računarske snage nego što je NASA imala kada su slali ljude na Mesec, ali mi to koristimo da razmenjujemo slike mačaka i svađamo se na Twitteru“, rekao je Bisser Dyankov, producent igre Surviving Mars. Video igre i simulacije virtuelne realnosti približavaju prosečnu osobu više nego ikad iskustvu života na Marsu. Mnogima ovi izleti u pop kulturu pružaju osećaj da su prave misije kolonizacije planete, koje predlažu NASA i privatne kompanije poput SpaceX Elona Muska, dostižnije.

Ove igre, zajedno sa drugim predstavljanjima Marsa iz pop kulture, uveliko su povećale interesovanje za ljudske misije na Mars, rekao je James Burk, IT direktor neprofitne organizacije za propagiranje svemira Mars Society. Konkretno, filmska adaptacija romana Marsovac iz 2015. godine bila je glavna prekretnica u buđenju javnog interesa za kolonizaciju planete. A sada, SpaceX-ov plan da pošalje bespilotnu misiju na Mars već 2022. „baca benzin na vatru“, dodao je. „Sve je lakše govoriti o slanju ljudi na Mars, jer sada imamo sve te alate“, rekao je Burk. „Ljudi sada lakše prihvataju tu stvarnost.“

Marsovac u detaljima

Samo nekoliko sati nakon što je Surviving Mars najavljen u maju 2017., ljudi su krenuli na Internet da raspravljaju (po običaju) o tome koliko je igra realna, a koliko je to naučna fantastika. Išli su toliko daleko da su razmenjivali formule za utvrđivanje da li bi vetroelektrane zaista bile prihvatljiv način za proizvodnju električne energije na Marsu, kao što su to u igri, rekao je Dyankov. Igra Surviving Mars je neverovatno detaljna: Postavite misiju biranem sponzora, koji će uticati na to kako trošite svoj novac. Birate svoju raketu, svoje koloniste i svog komandanta prema njegovoj profesiji i koristima koje može da donese. (Na primer, ako izaberete pronalazača dobićete brže dronove, političar će vam povećati finansiranje, a raketni naučnik će vam dati dodatnu raketu u startu.) „To je igra, ali želeli smo da bude verodostojna fikcija i da bude utemeljena na postojećoj nauci“, rekao je Dyankov. Tim se tokom početnih gradnji savetovao sa radnikom NASA-e o osnovnim elementima igre, ali je odlučio da odustane od nekih elemenata realizma radi zabavnijeg igranja, dodao je.

Fokusiranje na budućnost

Igra Occupy Mars pokušava kopirati iskustvo Marsa iz drugačije perspektive. Dok je Surviving Mars strateška igra izgradnje kolonije, Occupy Mars je igra otvorenog sveta sa izolovanim izvršavanjem koja treba da izađe u narednih nekoliko meseci, a koja će vam pružiti iskustvo života prvog čoveka na planeti. Kao igrač, gradite i nadograđujete svoju bazu, otkrivate nove regione i uglavnom pokušavate da opstanete, rekao je Jacek Wyszynski, generalni i tehnički direktor razvojnog studija Pyramid Games sa sedištem u Poljskoj.

Na fakultetu je Wyszynski sanjao o izgradnji raketa za SpaceX, dok nije saznao da određeni američki zakoni, iz razloga nacionalne bezbednosti, zabranjuju međunarodnim aplikantima da se prijavljuju za uloge u kompanijama koje rade sa raketama. Umesto toga, okrenuo se pravljenju raketa u video igrama. Programeri igre Occupy Mars konsultovali su se sa društvom Mars Society i istražili NASA-ine izvore da bi izgradili igru tako da osnovni elementi budu slični onome što biste zaista zatekli na Marsu. Igra se događa oko 50 godina u budućnosti, tako da je tehnologija naprednija od one koju trenutno imamo, poput super-brzog 3D štampanja. Ali osnovni zahtevi za funkcionalnu marsovsku bazu – voda, napajanje, kiseonik, grejanje, regulacija pritiska i radijacioni štit – prisutni su, mada pojednostavljeni.

Kao i kod igre Surviving Mars, ključ je bio balans realizma i lakoće igranja, rekao je Wyszynski. „U početku smo želeli da sve bude što realnije, ali tokom godina razvoja naučili smo da je igračima najvažnije prijatno igranje – ako je previše realno, biće dosadno“, dodao je. Na primer, početne povratne informacije su bile da igrači nisu želeli da provedu šest sati na izgradnji koridora – želeli su da to brzo urade i krenu u istraživanje.

Virtuelno hodanje po površini Marsa

Naravno, ljudi još nisu stali na Mars, a igre ne mogu da nas odvedu daleko. Ali nekoliko istraživačkih stanica koje su NASA i druge organizacije postavile u pustinjama i udaljenim lokacijama na Zemlji pokušavaju da oponašaju neke teške uslove koje bismo zatekli na planeti, uključujući ekstremne temperature. Istraživačka stanica „Pustinjska stanica Mars“ u južnoj državi Utah ugostila je više od 200 posada timova istraživača i studenata od šest osoba, koji nedelju ili dve žive na stanici, simulirajući život na marsovskoj površini. Oni istražuju pustinju u pravim svemirskim odelima, održavaju vodne sisteme stanice, uzgajaju biljke i recikliraju svoju otpadnu vodu. (Hej, niko nije rekao da je pustinjsko svemirsko putovanje glamurozno.). Da bi ove misije bile pristupačnije, organizacija razvija MarsVR – VR platformu otvorenog koda koja dovodi gledaoce u pustinjsku bazu da istraže krajolik.

Platforma, koja će biti objavljena kasnije ove godine, biće i edukativni alat koji svako sa VR slušalicama može da preuzme, a služiće i kao alat za obuku posada pre dolaska u istraživačku stanicu Mars Desert. MarsVR će omogućiti članovima posade da praktično vežbaju život na stanici – da nauče kako da obuku svemirsko odelo, upravljaju vazdušnim ventilima i roverima i kuvaju smrznutu hranu, a sve to pre nego što zakorače na bazu, rekao je Burk. Takođe ćete moći da istražite kvadratni kilometar terena oko baze. Iz inženjerske perspektive, to bi zapravo bilo kao da gradite koloniju na Marsu i šetate po njoj, dodao je.  „Svaki sekund je dragocen“, rekao je Burk. „Ako oni unapred znaju gde se sve nalazi, to će biti bolje.“

Istraživački deo MarsVR-a besplatno će se preuzimati na Steamu za VR slušalice. Deo za obuku biće dostavljen posadama, a odvojeno će se prodavati široj javnosti za podršku misijama.

Trening astronauta

VR je koristan u svrhu obuke za situacije visokog rizika, skupih troškova, uključujući istraživanje svemira i Marsa, kaže Tuong Nguyen, analitičar globalne istraživačke kompanije Gartner. Već više od 20 godina NASA za simulaciju surovih uslova u svemiru koristi virtuelnu realnost kao sredstvo za obuku astronauta. Mars 2030 VR je igra iz 2017. godine koja je sve NASA-ine dostupne podatke o Marsu prenela u vizuelno iskustvo kako za opštu publiku tako i za naučnike koji se obučavaju za misije na Mars. Dostupna je za VR slušalice i kao otvoren kôd kod Epic Games-a.

Mars 2030 VR odvija se – pogodili ste – 2030. godine, otprilike kada NASA želi da stigne na crvenu planetu. Počinje onim što NASA naziva „sedam minuta užasa“ – izuzetno teškim manevrom kojim se iz svemira spustite na površinu Marsa. Izađete iz svoje rakete pomoću rovera i razgledate svoje prebivalište. Nakon toga, sve što treba da učinite je istraživanje: Šetate okolo da biste videli geološke karakteristike planete, bilo u realnom vremenu, bilo teleportiranjem na različita mesta. Pokupite različite elemente poput stena da biste saznali više o istoriji Marsa, kao kada je planeta možda bila geološki aktivna.

Tim je nakon toga kreirao interni projekat pod nazivom Lunar 2024, kako bi pomogao astronautima da izvršavaju misije na Mesec od početka do kraja u VR, praktikujući postupke dolaska, kretanja oko staništa i otkrivanja uzoraka stena. Takođe će uključivati funkciju za više igrača kako bi astronauti mogli zajedno da izvršavaju zadatke na virtuelnom mesecu. NASA takođe testira ove VR programe pomoću ARGOS-a (Assistant Response Gravity Offload System) alatom koji kao kran drži astronaute dok simulira gravitaciju Meseca ili Marsa.

„VR ima sposobnost da odražava stvarni svet i postaje sve bolja“, kaže Reyes. „Ne postoji bliža analogija obuci astronauta za ove misije, od korišćenja ovih simulacionih alata, jer oni pružaju najbliže iskustvo za to.“ Igre i VR možda još nisu dovoljno napredni da u potpunosti simuliraju život na Marsu. Ali oni imaju moć da pobude interesovanje mladih ljudi koji će odrasti da postanu astronauti koji će zakoračiti na crvenu planetu, kaže Dyankov producent igre Surviving Mars.

„Najbolji rezultat naše igre svakako ne bi bio broj prodatih primeraka“, kaže Dyankov, „nego ako sada možemo zamisliti da kroz 30 ili 50 godina, neko na Marsu kaže: ‘Za mene je sve počelo ovom igrom kad sam bio dete’ „.

Izvor: CNET

5877-xa-buduc-nost-kolonizacije-marsa-pocinje-u-virtuelnoj-realnosti-i-video-igrama-xa