Kako je Facebook postala najvoljenija i najomraženija tehnološka kompanija

Društvena mreža je omogućila neudobno objedinjavanje našeg fizičkog i digitalnog postojanja. Pošto je vrednost akcija ponovo u porastu, samouvereni Mark Zakerberg je posle suočavanja sa Kongresom, izašao da održi govor u San Hozeu u utorak na godišnjoj konferenciji F8 kompanije Facebook. Generalni direktor je bio potpuno staložen kao da su ga izazovi u prethodnih nekoliko meseci potpuno umirili. Zakerberg se prvih 15 minuta dvodnevnog događaja ponašao kao i obično u poslednjih godinu dana: govorio je o odgovornostima kompanije, obećavao promene i predstavljao nova svojstva društvene mreže koja treba da se izbore sa svim kritikama koje su joj upućene. Najistaknutija promena je uvođenje kontrole privatnosti koja omogućava korisnicima da izbrišu sve informacije o svojim uobičajenim pretraživanjima koje je mreža stalno prikupljala. Zakeberg je rekao da je svojstvo slično brisanju kolačića. Svojstvo će se uskoro pojaviti i imaće naziv „ Clear History“ ( brisanje istorije pretraživanja).

Izgleda da je ceo događaj i zamišljen da bude određeno brisanje nedavne istorije kompanije. Ružni događaji koji su zatrpali društvenu mrežu od američkih predsedničkih izbora 2016. godine nisu zaboravljeni, ali kompanija šalje jasnu poruku da je shvatila razmere problema, okupila odgovarajuće izvore i da će od sada brinuti za bezbednost ljudi i, naravno, demokratskih društava. Verovatno je zbog toga kompanija kao nikada pre voljna da razgovara sa novinarima, razmenjuje mišljenja i spremna da se suoči sa izazovom koji je Zakerberg na Konferenciji F8 nazvao „šire shvatanje odgovornosti“ prema svetu.

Pre nego što je naveo poduži spisak svega što je kompanija preduzela da učvrsti informacioni i izborni integritet, generalni direktor je naglas izrazio razmišljanje o značaju društvene mreže. Šta bi svet izgubio, pitao je, ako bi mreža Facebook nestala? 

Odgovarajući na pitanje, rekao je da se 2004. godine na internetu moglo pronaći sve osim onog što je ljudima najvažnije, a to su drugi ljudi. „Zbog toga sam i počeo da stvaram servis kome će ljudi biti najvažniji i tako sam stavio ljude u centar našeg odnosa sa tehnologijom“, rekao je Zakerberg.

Prilično snažna izjava koja direktno pogađa i stvara neprijatnost mnogima u Silicijumskoj dolini i šire kad razmišljaju o misiji društvene mreže. Premostila je jaz između naše ličnosti u stvarnom svetu i karakteristika koje su nam mašine dodelile u zavisnosti od toga šta su saznale o nama. „One stvaraju najčistije modele celokupnog znanja kojim raspolaže svet“, rekao je Zakerberg investitorima u oktobru 2013. godine. Kompanija je približila digitalni i fizički svet.

Zbog toga su njihovi oglasi delotvorni, što potvrđuje porast zarade iako se broj prikazivanja oglasa tek neznatno povećao. Cene oglašavanja na društvenoj mreži stalno rastu jer takvo oglašavanje donosi željene rezultate. To je navelo kompaniju da od korisnika zahteva pravo ime da bi njena mapa veza između ljudi bila prava mapa ljudskih odnosa. Zato je društvena mreža duboko utkana u društvene i političke događaje koji se odvijaju u komšiluku, ali i na globalnom nivou.

Kompanija, čak i u svojim početnim eksperimentima u oblasti virtuelne stvarnosti, želi da prkosi udaljenosti, što je drugi izraz za ukidanje razlike između virtuelnog i fizičkog. Mnogi njeni novi proizvodi – od proširene stvarnosti, preko grupnog video-razgovora do koncerata u virtuelnoj realnosti – omogućavaju ljudima da se druže sa prijateljima iz stvarnosti u digitalnom okruženju или da objekte iz digitalnog sveta prebace u stvarni. Ako dovoljno dugo budete prelazili s jedne strane na drugu, možda će granica postati porozna, a možda će potpuno nestati.

Nekada je društvena mreža izražavala želju da bude sloj „identiteta“ interneta. Htela je da bude put kojim ćete doći do različitih vrsta digitalnih aktivnosti, od igranja igrica do prijavljivanja na važnije i značajnije veb-sajtove. Priča o identitetu je zastarela, ali što se težnje i želje da postane put tiče, i dalje je aktuelna. Međutim, kompanija želi da bude sloj identiteta za sve i svakoga jer ubrzano radi na sjedinjavanju naše digitalne i fizičke ličnosti.

Iako bismo mogli da kažemo da kompanija preduzima sve te korake jer zarađuje neverovatne svote novca, mnogi iz Zakerbergovog okruženja tvrde da nije zainteresovan za novac i da mu nije najvažniji. Novac je za njega samo gorivo koje pokreće mašine koje omogućavaju kompaniji da gradi svet za koji veruju da su ga već negde videli. „Smatram da bi trebalo stvoriti tehnologiju koja će još više zbližiti ljude“, rekao je Zakerberg u svom govoru. „Svet se neće kretati u tom smetu, ako mu mi ne pomognemo.“

4846-kako-je-xa-facebook-xa-postala-najvoljenija-i-najomrazenija-tehnoloska-kompanija