Компанија „Гугл“ вам даје најбољи повод да коначно престанете да користите Chrome

Прегледач више не постоји само да би вам омогућио да се крећете интернетом. Пре извесног времена, компанија се неповољно изјаснила о колачићима, малим деловима софтверског кода које веб-сајтови користе да би достигли одређене циљеве. На пример, да би вас натерали да непрекидно будете пријављени на веб-странице, да обавесте оглашиваче када сте кликнули на њихов оглас, а затим обавили куповину. Компанија је изјавила да су посебно лоши колачићи трећих страна, дакле, они који прате вашу активност на интернету. Такви колачићи би требало да буду у потпуности блокирани у Chrome-у до 2023. године. Међутим, пошто „Гугл“ – као и свака платформа за оглашавање – користи колачиће да би знала које врсте огласа да вам прикаже, уклањање колачића је било компликовано. У ствари, цео процес и није било тако компликован за компанију „Гугл“, којој чак нису потребни колачићи треће стране да би знала шта вас занима, пошто буквално управља веб-страницом на којој милијарде људи једноставно кажу шта траже.Највећи проблем компаније се састоји у томе што не може једноставно да искључи колачиће трећих страна у потпуности јер би то било веома лоше за њену конкурентност на тржишту и могло би да изгледа као да користи чињеницу да не само да контролише највећу светску платформу за оглашавање, већ и њен најпопуларнији веб-прегледач, Chrome. С обзиром на пажњу коју регулатори и законодавци посвећују великим технолошким компанијама, то није било могуће спровести. Због тога је компанија одлучила да уведе алтернативу колачићима познату као Federated Learning of Cohorts, или FLoC. Укратко, кохорте ће се стварати тако што ће Chrome пратити вашу историју прегледања и користити је да вас идентификује као део групе других корисника са сличним интересовањима. Оглашивачи би тада циљали огласе на кохорту „Волим да купујем скупу скијашку опрему“ или кохорту „Управо сам напунио 50 година и имам двоје деце који ће уписати колеџ и због тога желим да рефинансирам своју хипотеку“. Такав опис кохорти није потпун нити довољно детаљан, али сигурно сте схватили о чему се ради. Проблем је у томе што нико не воли FLoC. Стручњаци за приватност уопште нису били благонаклони према кохортама од самог почетка јер, у ствари, ваша приватност није заштићенија само због тога што се праћење и профилисање дешавају у вашем претраживачу. Оглашивачи и рекламне компаније не воле FLoC јер, наравно, воле колачиће. Они би углавном више волели да компанија једноставно остави све како јесте, јер им колачићи прецизно указују на то када сте кликнули на оглас, ставили нешто у корпу и то купили. Сада, компанија уводи алтернативу коју је назвала Topics (теме). Поступак се састоји у томе да Chrome прелиста вашу активност прегледања и идентификује до пет тема за које мисли да сте заинтересовани. Када посетите веб-страницу, Chrome ће јој показати три од тих пет тема, да би вам она онда приказала оглас који одговара вашем интересовању. Компанија каже да ће Chrome омогућити корисницима да виде теме са којима их је повезао и да ће им дати могућност да их избришу. Компанија неће питати кориснике да ли желе да буду део тема, већ ће само користи чињеницу да поседује Chrome како би приморала кориснике да их прихвате, а затим ће им омогућити да изађу из тема ако желе. То је сјајно, међутим, исто тако је сасвим јасно да нико то неће учинити, а „Гугл“ то зна. Још је важније то што компанија суштински мења начин на који људи размишљају о веб-прегледачу. У суштини, тај свеприсутни део софтвера је једноставно прозор који вам омогућава приступ готово бесконачном пространству садржаја на интернету. Прегледачи су се такмичили да побољшају корисничко искуство подржавањем бољих стандарда и формата и додавањем нових услужних програма – као што је проширење које вам омогућава да у потпуности блокирате огласе. На пример, Safari и Brave вам већ омогућавају да блокирате колачиће трећих страна и то чине без било какве замисли да би требало да постоји неки алтернативни начин да вас циљају огласима. Ниједан претраживач није планирао да подржи FLoC. „У основи свега је инсистирање компаније „Гугл“ на дељењу информација о интересовањима и понашању људи са оглашивачима, програмима за праћење и осталима на вебу који су непријатељски настројени према приватности“, рекао је у саопштењу Питер Снајдер, директор за приватност у Brave прегледачу. „Споменуте групе не би требало да знају, нити имају право да знају, тако осетљиве информације о вама.“ На крају крајева, та промена у начину на који „Гугл“ гледа на Chrome – да то није алатка која служи својим корисницима, већ алатка која послужује кориснике оглашивачима, иако на начин који мало више штити приватност – је лош знак. То је уједно и најбољи разлог да коначно престанете да га користите.

6674-kompanija-gugl-vam-daje-najbolji-povod-da-konacno-prestanete-da-koristite-xa-chrome-xa