Pregledač više ne postoji samo da bi vam omogućio da se krećete internetom. Pre izvesnog vremena, kompanija se nepovoljno izjasnila o kolačićima, malim delovima softverskog koda koje veb-sajtovi koriste da bi dostigli određene ciljeve. Na primer, da bi vas naterali da neprekidno budete prijavljeni na veb-stranice, da obaveste oglašivače kada ste kliknuli na njihov oglas, a zatim obavili kupovinu. Kompanija je izjavila da su posebno loši kolačići trećih strana, dakle, oni koji prate vašu aktivnost na internetu. Takvi kolačići bi trebalo da budu u potpunosti blokirani u Chrome-u do 2023. godine. Međutim, pošto „Gugl“ – kao i svaka platforma za oglašavanje – koristi kolačiće da bi znala koje vrste oglasa da vam prikaže, uklanjanje kolačića je bilo komplikovano. U stvari, ceo proces i nije bilo tako komplikovan za kompaniju „Gugl“, kojoj čak nisu potrebni kolačići treće strane da bi znala šta vas zanima, pošto bukvalno upravlja veb-stranicom na kojoj milijarde ljudi jednostavno kažu šta traže.Najveći problem kompanije se sastoji u tome što ne može jednostavno da isključi kolačiće trećih strana u potpunosti jer bi to bilo veoma loše za njenu konkurentnost na tržištu i moglo bi da izgleda kao da koristi činjenicu da ne samo da kontroliše najveću svetsku platformu za oglašavanje, već i njen najpopularniji veb-pregledač, Chrome. S obzirom na pažnju koju regulatori i zakonodavci posvećuju velikim tehnološkim kompanijama, to nije bilo moguće sprovesti. Zbog toga je kompanija odlučila da uvede alternativu kolačićima poznatu kao Federated Learning of Cohorts, ili FLoC. Ukratko, kohorte će se stvarati tako što će Chrome pratiti vašu istoriju pregledanja i koristiti je da vas identifikuje kao deo grupe drugih korisnika sa sličnim interesovanjima. Oglašivači bi tada ciljali oglase na kohortu „Volim da kupujem skupu skijašku opremu“ ili kohortu „Upravo sam napunio 50 godina i imam dvoje dece koji će upisati koledž i zbog toga želim da refinansiram svoju hipoteku“. Takav opis kohorti nije potpun niti dovoljno detaljan, ali sigurno ste shvatili o čemu se radi. Problem je u tome što niko ne voli FLoC. Stručnjaci za privatnost uopšte nisu bili blagonakloni prema kohortama od samog početka jer, u stvari, vaša privatnost nije zaštićenija samo zbog toga što se praćenje i profilisanje dešavaju u vašem pretraživaču. Oglašivači i reklamne kompanije ne vole FLoC jer, naravno, vole kolačiće. Oni bi uglavnom više voleli da kompanija jednostavno ostavi sve kako jeste, jer im kolačići precizno ukazuju na to kada ste kliknuli na oglas, stavili nešto u korpu i to kupili. Sada, kompanija uvodi alternativu koju je nazvala Topics (teme). Postupak se sastoji u tome da Chrome prelista vašu aktivnost pregledanja i identifikuje do pet tema za koje misli da ste zainteresovani. Kada posetite veb-stranicu, Chrome će joj pokazati tri od tih pet tema, da bi vam ona onda prikazala oglas koji odgovara vašem interesovanju. Kompanija kaže da će Chrome omogućiti korisnicima da vide teme sa kojima ih je povezao i da će im dati mogućnost da ih izbrišu. Kompanija neće pitati korisnike da li žele da budu deo tema, već će samo koristi činjenicu da poseduje Chrome kako bi primorala korisnike da ih prihvate, a zatim će im omogućiti da izađu iz tema ako žele. To je sjajno, međutim, isto tako je sasvim jasno da niko to neće učiniti, a „Gugl“ to zna. Još je važnije to što kompanija suštinski menja način na koji ljudi razmišljaju o veb-pregledaču. U suštini, taj sveprisutni deo softvera je jednostavno prozor koji vam omogućava pristup gotovo beskonačnom prostranstvu sadržaja na internetu. Pregledači su se takmičili da poboljšaju korisničko iskustvo podržavanjem boljih standarda i formata i dodavanjem novih uslužnih programa – kao što je proširenje koje vam omogućava da u potpunosti blokirate oglase. Na primer, Safari i Brave vam već omogućavaju da blokirate kolačiće trećih strana i to čine bez bilo kakve zamisli da bi trebalo da postoji neki alternativni način da vas ciljaju oglasima. Nijedan pretraživač nije planirao da podrži FLoC. „U osnovi svega je insistiranje kompanije „Gugl“ na deljenju informacija o interesovanjima i ponašanju ljudi sa oglašivačima, programima za praćenje i ostalima na vebu koji su neprijateljski nastrojeni prema privatnosti“, rekao je u saopštenju Piter Snajder, direktor za privatnost u Brave pregledaču. „Spomenute grupe ne bi trebalo da znaju, niti imaju pravo da znaju, tako osetljive informacije o vama.“ Na kraju krajeva, ta promena u načinu na koji „Gugl“ gleda na Chrome – da to nije alatka koja služi svojim korisnicima, već alatka koja poslužuje korisnike oglašivačima, iako na način koji malo više štiti privatnost – je loš znak. To je ujedno i najbolji razlog da konačno prestanete da ga koristite.
6674-kompanija-gugl-vam-daje-najbolji-povod-da-konacno-prestanete-da-koristite-xa-chrome-xa