Londonski taksisti se bore protiv kompanije Uber

Taksisti u Londonu moraju da zapamte sve ulice u gradu pre nego što sednu za volan, što im daje prednost u odnosu na vozila kompanije Uber opremljena globalnim pozicionim sistemom. Kad uđete u taksi, odmah vas dočeka razgovorljivi vozač koji ima mišljenje o svemu, i dok se vozite imate utisak da neprestano skrećete levo ili desno, ali na komandnoj tabli vozila ne možete da vidite GPS uređaj koji pomaže taksisti da se snađe u lavirintu ulica. Naime, u Londonu postoji sistem za pamćenje svake ulice i obeležja u centru grada koji se naziva Knowledge ( Znanje). Svaki budući vozač taksija mora napamet da zna put od jedne do druge adrese u Londonu. Taksisti obično uspeju da savladaju Znanje za tri ili četiri godine, obilaze London na motociklu i moraju da polože nekoliko usmenih ispita pre nego što sednu za volan. Slične procedure postoje u drugim metropolama, ali londonski sistem je jedinstven.

Sistem, inače stvoren 1865. godine, dok su se po gradu vozile kočije, preživeo je i pobedio mnoge izazove, od automobilske revolucije do naglog širenja grada i njegovog pretvaranja u globalnu metropolu. Brzi tehnološki napredak postavio je Znanju novi izazov. Danas su navigacioni sistemi dostupni svima, a vozači vozila kompanije Uber treba samo da polože test čitanja mapa da bi dobili dozvolu. Londonski taksisti kažu da ih to stavlja u neravnopravan položaj, ali nisu zbog toga uznemireni. I dalje brane svoj sistem snalaženja u gradu, ali prilagođavaju se.

Ponovo u školskim klupama

U blizini Londonskog gradskog aerodroma nalazi se škola za taksiste. Učionica izgleda kao i svaka druga osim što se na zidovima nalaze velike mape grada, a na svakoj klupi po još jedna u plastičnom omotu. Časovi obično traju jedan sat i održavaju se u večernjim časovima. Tokom časa se obnavlja nekoliko ruta u Londonu koje vozači moraju da nauče. Kad instruktor navede prvu rutu, 13 đaka (12 muškaraca i jedna žena) flomasterima povlače liniju od tačke polaska do odredišta. Međusobno razgovaraju koji je put najbolji, ali kad ga neko od njih odredi, zažmuri i pokušava da se seti svake ulice i svakog skretanja. Instruktor naglašava da je pri svakoj vožnji najvažniji početak i kraj.

Znanje na delu

Kad god uđete u taksi u Londonu i kažete kuda ste se uputili, vozač će klimnuti glavom i krenuti. Ako vam se i desi da ne dobijete potvrdu odmah, pitaće vas samo za najbližu veću ulicu i problem je rešen. Ponekad vam se čini da se vozite u krug jer stalno skrećete levo ili desno, ali retko kad ćete doživeti da vas vozač taksija vozi dužim putem samo da bi dobio više novca.  Ako se desi da ga sa utabane staze skrenu neki radovi na ulici ili gužva u saobraćaju, vozač odmah pronalazi alternativnu rutu bez pomoći mape ili uređaja za navigaciju.

Tehnologija može da pomogne

Taksisti u Londonu nisu u potpunosti protiv tehnologije. Nekoliko njih kaže da koristi i uređaje za navigaciju i Google mape ali samo da bi pronašli nepoznatu ulicu. Čim vide u blizini čega se nalazi, stari sistem stupa na scenu. Mnogi kažu da bi ukidanje sistema bilo isto kao sklanjanje crnih taksija, crvenih autobusa i telefonskih govornica sa ulica Londona zbog čega bi grad izgubio mnogo od svoje autentičnosti.

Sedite i opustite se

Biće nam teško da zamislimo London bez crnih taksija kad zaista i konačno dođu autonomna vozila. Do tada, svako ko dođe u grad i provoza se taksijem slobodno može da sedne na zadnje sedište, opusti se i uživa u vožnji i prijatnom razgovoru sa vozačem siguran da će stići tamo kuda je krenuo.

4770-londonski-taksisti-se-bore-protiv-kompanije-xa-uber-xa