Prosečna starost uspešnih poslovnih ljudi u Sjedinjenim Državama je četrdeset i dve godine, rezultat je studije urađene na Ekonomskom fakultetu „ Sloun“ Tehnološkoj instituta u Masačusetsu koja pobija uvreženo mišljenje o „vunderkindu“ iz Silicijumske doline, odnosno o dvadesetogodišnjem bivšem studentu koji je napustio fakultet da bi osnovao kompaniju koja vredi nekoliko milijardi dolara. Studija je rezultat saradnje Ekonomskog fakulteta Instituta, Fakulteta za menadžment Univerziteta „ Nortvestern“ i Američkog popisnog biroa i dovodi u pitanje verovanje – rasprostranjeno najviše među vlasnicima rizičnog kapitala i osnivačima inovativnih kompanija – da je mladost ključ uspeha u preduzetništvu.
„Ako su vam ponuđena dva identična predloga o kojima ne znate ništa osim da je jedan predlog dala vrlo mlada osoba, a drugi sredovečna, i od njih treba da krenete, biće vam mnogo bolje – ako želite da uspete – da prihvatite predlog koji vam je dala sredovečna osoba“, reči su profesora Pjera Azulaja sa Instituta u Masačusetsu i rukovodioca studije.
„Činjenice nam govore da su najuspešnije inovativne kompanije, dakle, one koje su počele kao sitna preduzeća da bi se kasnije razvile i otvorile mnoga nova radna mesta osnovali ljudi u poznijim godinama“, tvrdi Azulaj.
Tvrdnja da su mladi ljudi u boljem položaju da dostignu uspeh u poslovanju jer su kreativniji, otporniji i, u suštini, ne razmišljaju o negativnim posledicama održava se već nekoliko desetina godina, posebno, u Silicijumskoj dolini u kojoj su najuspešnije kompanije – „ Facebook“, „Amazon“ i „ Apple“ – osnovali mladi dvadesetogodišnjaci. Setimo se samo da je Stiv Džobs osnovao kompaniju „Apple“ kad mu je bilo 23, a Mark Zakerberg je imao 20 godina kad je stvorio „ Facebook“.
Pisac Majk Mikalovič u svojoj najnovijoj knjizi kaže da mladi ljudi nemaju predrasuda i da su mnogo spremniji da prihvate nešto novo. „Budi mlad, budi lud i stvori novu kompaniju!“, uzvikuje Mikalovič kao intelektualna podrška u svetu inovativnih kompanija. Navešćemo još jedan primer podrške mladima u preduzetništvu. Naime, Piter Til, suosnivač kompanije „ PayPal“ i vlasnik rizičnog kapitala, obezbedio je finansijsku podršku u iznosu od 100.000 dolara za preduzetnike u razvoju, ali samo ako su mlađi od 23 godine i ako su napustili fakultet.
Međutim, realnost američkog poslovnog okruženja je sasvim drugačija. Prosečna starost 2,7 miliona ljudi koji su osnovali kompanije i Sjedinjenim Državama u razdoblju od 2007. do 2014. godine i zaposlili bar jednog radnika (što je standardna mera za razvoj inovativnih kompanija), bila je četrdeset i dve godine. Ako se detaljnije pozabavimo vrstama kompanija koje je 2,7 miliona ljudi osnovalo – da bismo dobili bolji uvid u preduzetništvo u kompanijama savremenih tehnologija – možemo videti da je prosečna starost vlasnika kompanija visokih tehnologija 43 godine; osnivači kompanija finansiranih rizičnim kapitalom prosečno su stari 42 godine, a osnivači patentnih firmi imaju u proseku 45 godina.
Azulaj i njegov saradnik na izradi studije Danijel Kim utvrdili su da su preduzetnici 125% uspešniji ako su pre nego što su osnovali kompaniju radili u istom sektoru u kome posluje njihova nova kompanija.
„Možemo reći da se prednosti za poslovanje nagomilavaju s godinama“, rekao je Kim na konferenciji za štampu koja je sazvana povodom studije. „Na primer, s godinama ljudi stiču iskustvo, zatim finansijske izvore i, konačno, uspostavljaju mnoge društvene veze i poznaju mnogo više ljudi, a sve to im omogućava da brže i sigurnije napreduju na poslovnom planu.“
Dobro, ali šta je onda sa svim Zakerbergovima i Maskovima ovog sveta? Da li su oni samo izuzeci od pravila? Azulaj na to pitanje odgovara potvrdno.
„Oni su izuzeci. Zakerber, Džef Bezos, Stiv Džobs su izuzetni ljudi, a takvi stvaraju izuzetne stvari i osnivaju uspešne kompanije. Međutim, naša studija dokazuje da je za poslovni uspeh u većini slučajeva potrebno bogatije životno iskustvo.“