Студенткиња Рачунарског факултета Сара Чолић је у суботу, 2. септембра 2023. године одбранила дипломски рад на тему Примјена вјештачке интелигенције у аутономним возилима пред комисијом коју су чинили ментор др Јелена Васиљевић и члан др Душан Вујошевић.
У уводу свог рада Сара је истакла следеће:
Још од 1920-их година помиње се појам аутономних возила. Иако још увијек нису у потпуности реализована, њихов развој убрзано расте у посљедњих неколико година.
Да видимо прије свега, шта су то аутономна возила?
Аутономно возило, или возило без возача, је оно које је у стању да самостално управља и обавља неопходне функције уз врло мало или без икакве људске интервенције, кроз распознавање околине уз помоћ сензора.
Аутомобили који су тренутно на тржишту нису у стању да дјелују потпуно аутономно и не могу управљати без икакве људске подршке. Када би се постигла потпуна аутоматизација, предвиђа се да би то довело до повећане безбједности на путу, јер би људска грешка била елиминисана у вожњи. Прије свега смањио би се број саобраћајних незгода, чему се највише тежи, а такође особама са инвалидитетима и оним особама које из других разлога не могу управљати возилом знатно би се олакшало. С друге стране, критичари предвиђају да би потпуна аутоматизација могла довести до повећања пређеног пута возила што резултира повећањем загушења и загађења животне средине.
Како су предности аутономне вожње огромне, неуморно се ради на усавршавању овакве врсте возила. Предвиђа се да ће аутоматизација фазе 4 (о фазама нешто касније) потрошачима бити доступна до 2030-35. године.
…
Са растућим бројем тестова и имплементација аутономних возила на путевима широм свијета, оптимистички гледамо ка будућности у којој ће ова возила постати неизбјежан дио свакодневног живота. У наредним деценијама, очекује се да ће се са масовном употребом аутономних возила смањити број саобраћајних несрећа изазваних људским грешкама, јер ће вјештачка интелигенција возила омогућити боље препознавање опасности и брзу реакцију.
Аутономна возила ће такође имати дубок утицај на урбанистичко планирање. Паркирање може постати ефикасније, а потреба за великим паркинг просторима може се смањити, ослобађајући простор за зелене површине или друге намјене. Са возилима која могу комуницирати међусобно и са инфраструктуром, саобраћај ће постати боље координисан, смањујући гужве и вријеме проведено у саобраћају. Још једна од предности ових возила је та што ће допринијети смањењу штетних гасова. Возила ће моћи да оптимизују своје путање и брзине како би смањили потрошњу горива и емисије.
Међутим, док се будућност аутономних возила чини обећавајућом, ипак постоје изазови које треба превазићи. Сложени алгоритми и сензорски системи нису увијек у потпуности поуздани. Могуће су грешке у препознавању околине што може довести до несрећа или несигурних ситуација. Такође, аутономна возила се суочавају са изазовима у ситуацијама које захтјевају људску способност тумачења комплексних социјалних интеракција у саобраћају, као што су знакови рукама, невербална комуникација и флексибилно доношење одлука. – закључила је Сара.