Kompanije iz Silicijumske doline nisu zainteresovane samo za rešavanje problema bezbednosti, već se sve više trude da korisnicima njihovih digitalnih uređaja omoguće da još više vremena provode uz svoje uređaje. Pošto se autonomna vozila sve češće sreću na američkim putevima, bezbednost je uvek glavna tema u njihovom predstavljanju i promovisanju. Svake godine oko 40.000 ljudi pogine na putevima u Sjedinjenim Državama, a greške vozača su uzroci više od 90 posto udesa. Međutim, automobilske kompanije nisu najveći zastupnici poboljšanja bezbednosti kako svojih postojećih proizvoda tako i autonomnih vozila. Ogromna podrška za poboljšanje bezbednost autonomnih vozila dolazi od giganata Silicijumske doline, odnosno, kompanija Google i Apple.
Stručnjaci koji proučavaju odnos između tehnologije i društva skloni su da pažljivije razmatraju motive koji pokreću svaki snažan tehnološki pritisak. U ovom slučaju, jasno je da, pored rešavanja bezbednosnih pitanja, kompanije iz Silicijumske doline imaju snažan podsticaj da stvore dodatni prostor (ili vreme) i tako povećaju korišćenje njihovih digitalnih uređaja. Dakle, svaki minut koji korisnici provedu koristeći mobilne telefone donosi gomilu podataka – često i novca – velikim tehnološkim kompanijama.
Trenutno se digitalni uređaji i vožnja automobila nalaze u sukobu. Posledice istovremenog korišćenja mobilnog telefona (da bi se obavio razgovor ili poslala tekstualna poruka) i vožnja automobila izuzetno su ozbiljne, a često i pogubne. Zakonodavci i zastupnici bezbednosti pokušavaju da reše taj sukob zabranom upotrebe telefona tokom vožnje – što se i desilo u skoro svim državama. Međutim, tehnološke kompanije imaju drugačiji pristup. Očigledno rešenje za Silicijumsku dolinu je stvaranje automobila u kome neprekidna upotreba mobilnih telefona više ne predstavlja pretnju za bilo koga.
Ništa novo
Ideja o automobilu koji je toliko sposoban da mu vozač nije potreban nije nova. Pedesetih godina dvadesetog veka, u američkim novinama pojavila se ilustracija koja prikazuje porodicu zabavljenu društvenom igrom dok se vozi u automobilu (kabrioletu) koji se sam kreće putem. Kad se autonomna vozila pojave na ulicama u većem broju, današnje porodice verovatno neće igrati „Čoveče ne ljuti se“, ali sigurno će se zabaviti nekim mobilnim igricama i aplikacijama. U svakom slučaju, svi koji su u automobilu sigurno će koristiti mobilni uređaj.
Poslednjih godina, vreme koje odrasli korisnici provedu koristeći mobilne uređaje (osim telefonskih poziva) brzo se povećava. Trenutno, prosečna odrasla osoba u Sjedinjenim Državama koristi mobilni uređaj oko četiri sata dnevno. Međutim, taj brzi rast će se, verovatno, usporiti pošto ljudi imaju sve manje vremena na raspolaganju za korišćenje mobilnih uređaja.
Situacija se može promeniti ako se iznenada pronađe višak vremena u svakodnevnim aktivnostima. Recimo, prosečni Amerikanac svakog dana provede oko 48 minuta u automobilu – značajna prilika za povećanu upotrebu mobilnih telefona.
Bivši direktor projekta autonomnih vozila u kompaniji Google Kris Urmson istakao je u svom predstavljanju projekta 2016. godine da autonomna vozila nude „uzbudljivu“ mogućnost stvaranja dodatnog vremena koje biste mogli da iskoristite, između ostalog, i za gledanje video zapisa. Investicioni analitičari u kompaniji Morgan Stenli smatraju da autonomna vozila postaju „četvrti ekran“ u životu Amerikanaca (pored televizora u kući, personalnog računara i mobilnih telefona ili tableta). Možda izjava Džao Jatinga suosnivača kineske automobile kompanije LeEco, najbolje opisuje značaj industrije autonomnih vozila: „Vozila u budućnosti vidimo kao produžetak interneta, još jednu ulaznu tačku za prodaju sadržaja i usluga na mreži.“
I dok se javna istupanja u vezi sa autonomnim vozilima usredsređuju na bezbednosne prednosti, ne zaboravite da savremene tehnološke kompanije imaju žarku želju da ostvare što veći profit, a to im je mnogo važnije nego da nas jednostavno zaštite od nas samih.